Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Praktijk 1: assisteren30238/4264/1920/1/12
Studiegids

Praktijk 1: assisteren

30238/4264/1920/1/12
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 108,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk84,00 uren
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie12,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vuye Jan
Andere docenten: Block Jan, Braemscheute Eva, Cochuyt Jo, De Bock Gerda, De Kestelier Muriel, De Puydt Ariane, De Smet Karen, Gaublomme An, Geysen Wis, Lagaert Veerle, Lerouge Sophie, Moens Grietje, Mortier Steven, Mouton Tania, Sichien Els, Van Daele Annick, Vandergheynst Sabine, Van Eenoo Kevin, Vanhaute Sandra, Van Laethem Marita, Van Landeghem Jouri, Van Liedekerke Sigrid, Van Stichel Mira, Veirman Jonas, Verbrugge An
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Communiceren
Algemene gesprekstechnieken/-vaardigheden hanteren. 1.1 - T
Non-verbale / expressieve aspecten van de communicatie inzetten. 1.1 – T
Verbale aspecten van de communicatie inzetten. 1.1 - T
Heldere mondelinge instructie geven. 1.1 - I
Op een correcte en heldere manier in Standaardnederlands communiceren. 1.1 T
Initiatief nemen om de stem correct te gebruiken. 1.1 - T
Volledig en met diepgang rapporteren. 1.2 - T
Correcte, duidelijke en gepaste zinnen bouwen in schriftelijke documenten. 1.2 - T
Schriftelijk op een correcte en heldere manier communiceren. 1.2 - T
Een elektronische leeromgeving functioneel inzetten 1.4.- T
Een open en correcte houding naar de leerlingen toe tonen. 1.6 - T
Op een gepaste manier hulp vragen en hulp geven aan anderen. 2.1 - T
Afspraken respecteren. 2.2 - T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Maatschappelijke initiatieven in de buurt en de werking van de school/organisatie in kaart brengen. 3.1 – T

Professionaliseren
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek inzetten. 4.2 - T
De aan te brengen leerinhouden beheersen. 4.2 - T
Feedback correct interpreteren. 5.1 – W&I
Methodieken om te reflecteren aanwenden. 5.3 - T

Krachtige leeromgeving
Het functioneel gebruiken van multimedia. 8.1 - T
Bij het voorbereiden van de leeractiviteiten rekening houden met het inrichten van een veilige en werkbare leer- en leefruimte. 8.3 – W&I
De pedagogisch-didactische beginsituatie beschrijven vanuit observatie. 9.1 – T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren gelinkt aan leerplandoelstellingen. 9.2 – T
De juiste vakterminologie gebruiken. 9.4 - T
Bij de uitvoering van stimulerende leeractiviteiten assisteren. 9.4 - T
Leerinhouden op basis van de doelstellingen selecteren. 9.4 -W&I
Een lesvoorbereiding (onder begeleiding) ontwerpen. 9.4 - T
Activerende werkvormen en (vak)didactische principes in de lesvoorbereiding verwerken. 9.4 - W&I
De ingezette evaluatievormen observeren en bevragen. 9.5 - W&I


Leerbegeleiding
Administratieve taken behorend tot het takenpakket van een leerkracht correct uitvoeren. 10.1 - T
Deontologisch gepaste handelingen uitvoeren onder begeleiding. 10.1 - T
Zichzelf evalueren aan de hand van de domeinspecifieke leerresultaten voor Leraar Secundair Onderwijs. 10.1 – T
Consequent volgens het schoolreglement handelen 10.2 - T
De mentor bevragen over de noden van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. 11.3 - W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak X3
Onderwijsvak X4
Praktijk 2: vakleraar X worden
Assistent in diverse contexten
Modeltraject 3:
Onderwijsvak X5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X1
Onderwijsvak X2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Stage met algemene opdrachten, observatie- en lesopdrachten binnen de schoolcontext en reflectieopdrachten.
Aandacht voor volgende algemene inhouden:
Taalgebruik - Lichaamstaal – Communicatie - Mondelinge instructie geven
Elektronische (leer)omgeving en ICT – ETOS – Aansluiten multimedia
Breed observeren- Observatietechnieken: Waarnemen en interpreteren – Omgevingsanalyse - Didactisch model van Van Gelder - Feedback en reflectie: Kenmerken van feedback - Feedback ontvangen - Methodieken voor reflectie

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren

deel - OLR
01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.4 Effectief en efficiënt communiceren met collega's, directie en externe partners
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken
02.2 Constructief aan samenwerkingssituaties binnen en buiten de school bijdragen
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
05.1 Feedback en kritische reflectie aanwenden om het eigen pedagogisch en didactisch handelen te optimaliseren
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
08.3 Een klaslokaal, een schoolgebouw inrichten als een aangepaste, uitdagende en veilige speel-, leer- en leefruimte
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie van leerlingen, eindtermen/ontwikkelingsdoelstellingen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project.
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
10.2 Samen met het schoolteam en de schoolleiding bijdragen aan de concretisering van het schoolbeleid.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Supervisie
Stage

Wat betreft de organisatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 1 in het eerste modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Begeleiding

Supervisie
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Stagebegeleiding via logboek

Wat betreft de begeleiding van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 1 in het eerste modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Niet-periodegebonden evaluatie

Geïntegreerde evaluatie (100%): observatie van functioneren van de student en portfolio

Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de richtlijnenbundel voor Praktijk 1 in het eerste modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.
Indien de student ongewettigd afwezig is op de didactische practica of de stage wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel.

Tweede examenkans

Geen tweede examenkans mogelijk.

Studiekosten

Bijkomende studiekosten zijn afhankelijk van de praktijkopdrachten tijdens de stage in scholen en organisaties.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming