Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Gewicht:
9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vandergheynst Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke structuren en tendensen verduidelijken. 3.1 T
Professionaliseren
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Vakkennis m.b.t. eigen onderwijsvak kunnen beheersen. 4.2 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken 4.2 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming :
Modeltraject 2:
Onderwijsvak techniek 3
Onderwijsvak techniek 4
Praktijk 2: vakleraar techniek worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak techniek 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak techniek 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen :
Vakspecifieke didactiek :
De visie op het vak :
Kennismaking met de gewenste pedagogisch-didactische invulling
Evolutie in aanpak van het vak
Actieve werkvormen voor het vak techniek :
Actieve werkvormen voor de vakinhoudelijke module 'energie' en transfermogelijkheden naar andere vakinhoudelijke modules
Actieve werkvormen als 'inbouwelementen' in een project
Koppeling met de visie op het vak
Maken als competentie :
Een geschikt stappenplan opstellen
Vakspecifieke inhouden
Inleiding tot het vak :
Situering van het vak in de lerarenopleiding en in het secundair onderwijs
Visie op het vak in relatie tot de evolutie van het vak
Kennismaking met de gewenste inhoudelijke invulling van het vak in het SO
Actualiteit m.b.t. het onderwijsvak:
Relatie van het vak techniek met mens, maatschappij, milieu
Vakinhoud energie :
Algemene begrippen
Energie en arbeid, kracht- en bewegingsoverbrengingssystemen
De energieproblematiek
Elektrische energie
De kerncomponenten van techniek in de vakinhoudelijke module 'energie'
Maken als competentie :
Gereedschappen doelmatig, correct, veilig en ergonomisch hanteren in het technieklokaal
Onderzoeken als competentie :
Geschikte vakinhoudelijke en vakdidactische informatiebronnen raadplegen
Ontwerpen als competentie :
Een eigen technisch systeem ontwerpen
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
Onderwijsvorm
Onderwijsleergesprek
Peerteaching
Activerend hoorcollege
Opdracht
Oefensessie
Excursie
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Hoorcollege met activerende elementen
Practicum / skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Extra-muros
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Begeleiding
Monitoraat op afspraak
Voorbeeldexamen met collectieve en individuele mondelinge feedback op een vast tijdstip
Voorziene begeleidingsmomenten tijdens opdrachten voor vragen, advies en sturing
Consultatie via mail
Ondersteunend materiaal op de elektronische leeromgeving
Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Niet-periode gebonden | Geïntegreerde evaluatie | 25,00 | De NPGE gebeurt aan de hand van 3 opdrachten, elk met hun respectievelijke wegingsfactor. In opdracht 1 (30%) wordt een presentatie en ontwerp geëvalueerd. Bij opdracht 2 (30%) wordt een ontwerp en verslag geëvalueerd. Bij deze opdracht wordt zowel proces- als product geëvalueerd en wordt voor de procesevaluatie co-evaluatie ingezet. Bij opdracht 3 (40%) worden verschillende ontwerpen en een verslag geëvalueerd. |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 75,00 | Het schriftelijk examen bestaat uit een examen vakinhoud (90%) en vakdidactiek (10%). |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Geïntegreerde evaluatie | 25,00 | De evaluatie bestaat uit het evalueren van de herwerking en optimalisatie van alle (deel)uitwerkingen van opdrachten van examenkans 1 waarvoor een onvoldoende werd behaald (2/3 van de punten) en uit het evalueren van de argumentatie van de herwerking (1/3 van de punten). Daar waar in examenkans 1 soms groepswerk werd ingezet, wordt dit nu vervangen door individueel werk. |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 75,00 | Het schriftelijk examen bestaat uit een examen vakinhoud (90%) en vakdidactiek (10%). |
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie (75%)
- schriftelijk examen
Niet-periodegebonden evaluatie (25%)
- Geïntegreerde evaluatie : ontwerp, presentatie, verslag, product- en procesevaluatie met peer assessment
De niet-periodegebonden evaluatie komt tot stand aan de hand van opdrachten. Welke evaluatievormen in welke opdracht worden ingezet en eventuele voorwaarden die de slaagkansen beïnvloeden, zijn terug te vinden in de betreffende opdrachtenformats, ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
- schriftelijk examen (75%)
- ontwerp en verslag (reflectie) (25%)
Daar waar in de eerste examenkans eventueel groepswerk werd ingezet voor het bekomen van een ontwerp, verslag,... , wordt dit nu vervangen door individueel werk.
Andere studiematerialen
Extra (ondersteunend) lesmateriaal a.h.v. PPT, cases (via elektronisch leerplatform).
Studiekosten
Studiekosten worden geraamd op ongeveer 100 euro : de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het materiaal/materieel om opdrachten tot een goed einde te brengen en van de verplichte activiteiten waaraan de student dient deel te nemen (bv. extra-muros).
Trefwoorden
toegepaste wetenschappen
didactiek
lerarenvorming