Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Techniek 129132/4264/1920/1/44
Studiegids

Techniek 1

29132/4264/1920/1/44
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • techniek
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • techniek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege30,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie126,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vandergheynst Sabine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke structuren en tendensen verduidelijken. 3.1 T

Professionaliseren
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Vakkennis m.b.t. eigen onderwijsvak kunnen beheersen. 4.2 T
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken 4.2 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming :
Modeltraject 2:
Onderwijsvak techniek 3
Onderwijsvak techniek 4
Praktijk 2: vakleraar techniek worden

Modeltraject 3:
Onderwijsvak techniek 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak techniek 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen :

Vakspecifieke didactiek :
De visie op het vak :
Kennismaking met de gewenste pedagogisch-didactische invulling
Evolutie in aanpak van het vak

 Actieve werkvormen voor het vak techniek :
Actieve werkvormen voor de vakinhoudelijke module 'energie' en transfermogelijkheden naar andere vakinhoudelijke modules
Actieve werkvormen als 'inbouwelementen' in een project
Koppeling met de visie op het vak

Maken als competentie :
Een geschikt stappenplan opstellen



Vakspecifieke inhouden
 
Inleiding tot het vak :
Situering van het vak in de lerarenopleiding en in het secundair onderwijs
Visie op het vak in relatie tot de evolutie van het vak
Kennismaking met de gewenste inhoudelijke invulling van het vak in het SO

Actualiteit m.b.t. het onderwijsvak: 
Relatie van het vak techniek met mens, maatschappij, milieu

Vakinhoud energie :
Algemene begrippen
Energie en arbeid, kracht- en bewegingsoverbrengingssystemen
De energieproblematiek
Elektrische energie
De kerncomponenten van techniek in de vakinhoudelijke module 'energie'

Maken als competentie  :
Gereedschappen doelmatig, correct, veilig en ergonomisch hanteren  in het technieklokaal 

Onderzoeken als competentie :
Geschikte vakinhoudelijke en vakdidactische informatiebronnen raadplegen

Ontwerpen als competentie :
Een eigen technisch systeem ontwerpen




Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR

03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale

en een brede culturele participatie

04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven

dOLR

03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen

04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsvorm

  • Onderwijsleergesprek
  • Peerteaching
  • Activerend hoorcollege
  • Opdracht
  • Oefensessie
  • Excursie

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Hoorcollege met activerende elementen

Practicum / skills lab

Groepswerk

Opdrachtgestuurd onderwijs

Begeleid zelfstandig werk

Extra-muros

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Begeleiding

Monitoraat op afspraak 

Voorbeeldexamen met collectieve en individuele mondelinge feedback op een vast tijdstip

Voorziene begeleidingsmomenten tijdens opdrachten voor vragen, advies en sturing

Consultatie via mail

Ondersteunend materiaal op de elektronische leeromgeving


Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenGeïntegreerde evaluatie25,00De NPGE gebeurt aan de hand van 3 opdrachten, elk met hun respectievelijke wegingsfactor. In opdracht 1 (30%) wordt een presentatie en ontwerp geëvalueerd. Bij opdracht 2 (30%) wordt een ontwerp en verslag geëvalueerd. Bij deze opdracht wordt zowel proces- als product geëvalueerd en wordt voor de procesevaluatie co-evaluatie ingezet. Bij opdracht 3 (40%) worden verschillende ontwerpen en een verslag geëvalueerd.
Periode gebondenSchriftelijk examen75,00Het schriftelijk examen bestaat uit een examen vakinhoud (90%) en vakdidactiek (10%).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenGeïntegreerde evaluatie25,00De evaluatie bestaat uit het evalueren van de herwerking en optimalisatie van alle (deel)uitwerkingen van opdrachten van examenkans 1 waarvoor een onvoldoende werd behaald (2/3 van de punten) en uit het evalueren van de argumentatie van de herwerking (1/3 van de punten). Daar waar in examenkans 1 soms groepswerk werd ingezet, wordt dit nu vervangen door individueel werk.
Periode gebondenSchriftelijk examen75,00Het schriftelijk examen bestaat uit een examen vakinhoud (90%) en vakdidactiek (10%).

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie (75%)

- schriftelijk examen  

Niet-periodegebonden evaluatie (25%)

- Geïntegreerde evaluatie : ontwerp, presentatie, verslag, product- en procesevaluatie met peer assessment 

De niet-periodegebonden evaluatie komt tot stand aan de hand van opdrachten. Welke evaluatievormen in welke opdracht worden ingezet en eventuele voorwaarden die de slaagkansen beïnvloeden, zijn terug te vinden in de betreffende opdrachtenformats, ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.

 

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie

- schriftelijk examen (75%)

- ontwerp en verslag (reflectie) (25%)

Daar waar in de eerste examenkans eventueel groepswerk werd ingezet voor het bekomen van een ontwerp, verslag,... , wordt dit nu vervangen door individueel werk. 

Boeken en syllabi

2. Syllabi
cursus 'Techniek 1 : Algemene inleiding tot het vak techniek'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek 1 : didactiek : actieve werkvormen in techniek'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020
cursus 'Techniek 1 : Energie'Verplicht
  • Auteur: Sabine Vandergheynst
  • Editie: 2019-2020

Andere studiematerialen

Extra (ondersteunend) lesmateriaal a.h.v. PPT, cases (via elektronisch leerplatform).

Studiekosten

Studiekosten worden geraamd op ongeveer 100 euro : de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het materiaal/materieel om opdrachten tot een goed einde te brengen en van de verplichte activiteiten waaraan de student dient deel te nemen (bv. extra-muros).

Trefwoorden

toegepaste wetenschappen

didactiek

lerarenvorming