Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project kunstvakken 127217/4264/1920/1/21
Studiegids

Project kunstvakken 1

27217/4264/1920/1/21
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • project kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege78,00 uren
Zelfstudie116,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vuye Jan
Andere docenten: Clement Karen, Lerouge Sophie, Moens Grietje, Van Laethem Marita
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak project kunstvakken 3
Onderwijsvak project kunstvakken 4
Praktijk 2: vakleraar project kunstvakken worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak project kunstvakken 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak project kunstvakken 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Kunststudio (intra muros):
-intercultureel participeren
-kunst in ruime context
-oriëntatie in meerdere kunstdisciplines
-vocabularium van verschillende domeinen/kunstdisciplines
-inleving en beleving van verschillende domeinen muzische vakken/kunstdisciplines
-onderzoek naar basisinhouden van de initiële esthetica

Xpressief en educatie:
-initiatie in het discipline-overschrijdend denken en doen op het vlak van de vijf domeinen van de expressie/kunstdisciplines
-basis media, woord/drama, beweging/drama, muziek, beeld en educatieve mogelijkheden
-spelen met kunst: ruimte(besef), ruimtebeleving, houding, ritmegebruik, vorm en lichaam

BasiX:
-bouwstenen, beeldaspecten en parameters van meerdere kunstdisciplines
-initiatie in ‘ritme & ruimte’ en ‘toon & klank’ binnen de disciplines beeld, muziek en cross-overs
-onderzoek naar de internationale kunsthistoriek en/of kunstactualiteit op het vlak van ‘ritme & ruimte’, ‘toon & klank’
-experiment en onderzoek naar de basis van ‘ritme & ruimte’, ‘toon & klank’ en educatieve mogelijkheden
-basistechnieken van ‘ritme & ruimte’, ‘toon & klank’
-artistiek studiewerk op vlak van de basis van ‘ritme & ruimte’, ‘toon & klank’

De student als onderzoeker, vakman, unieke ik, samenspeler en performer

KunsteduX:

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
-Kunstbeschouwing en kunstbeleving

-Kijk- en luistervaardigheid in relatie tot muziek, drama, woord, dans/beweging: multidisciplinaire luister- en kijkwijzers
-Situeren van kunstvakken in het onderwijslandschap en cultuurlandschap
Professionaliseren

-De ontwikkeling van het jonge kind
-Functionele didactische middelen: basisprincipes
-Leerplannen DKO en muzische vorming
-De 5/6 rollen van de kunstenaar binnen het DKO.
-Vak- en vakdidactische informatiebronnen
-Het didactisch model van Van Gelder: vakgerichte deeltoepassingen
-Basisconcepten vakdidactiek: vakjargon; doelstellingen (leerplandoelen, lesdoelen en lesfasedoelen), horizontale-verticale structuur van een lesvoorbereiding, instap en leerrendement, de conceptcirkel
De student  leraar, als onderzoeker en vakman








Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR:03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
- 03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen

OLR:04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
- 04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Werkcollege: begeleide oefeningen
Thematisch gestuurd onderwijs
Groepswerk
Demonstraties
Practicum/skills lab
Begeleid zelfstandig werk

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie
1. Geïntegreerde evaluatie (75% van de totaliteit van de beoordeling): ontwerp en vaardigheidstest
- Ontwerp: proces- en productevaluatie
Proces (40% van de beoordeling ontwerp): leertaken gespreid over het semester met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstukken, bewijs van vereiste attitudes
Product (60% van de beoordeling ontwerp): eindtaken, artistieke realisaties
- Vaardigheidstest tijdens de examenperiode
2. Ontwerp (25% van de totaliteit van de beoordeling): taken vakdidactiek

Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
1. Geïntegreerde evaluatie (75% van de totaliteit van de beoordeling): ontwerp en presentatie
- Ontwerp: proces- en productevaluatie
Proces (40% van de beoordeling ontwerp): leertaken met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstukken, bewijs van vereiste attitudes
Product (60% van de beoordeling ontwerp): eindtaken, artistieke realisaties
- Vaardigheidstest
2. Ontwerp (25% van de totaliteit van de beoordeling): taken vakdidactiek

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
ZeppelinVerplicht
  • Auteur: Crul K
  • Uitgever: Pelckmans
  • Editie: 2013
  • ISBN-nr: 978-94-633-7098-1

Andere studiematerialen

Partituren

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek 'Studiematerialen: verplicht' wordt geraamd op ongeveer 50€. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht studiemateriaal (partituren) wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 200 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Project Kunstvakken
Vakdidactiek
Lerarenvorming beeld/muziek/woord
Kunst
Kunst&Cultuur en/in onderwijs