Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Plastische opvoeding 111349/4264/1920/1/23
Studiegids

Plastische opvoeding 1

11349/4264/1920/1/23
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • plastische opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege10,00 uren
Werkcollege78,00 uren
Zelfstudie116,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Smet Karen
Andere docenten: Moens Grietje, Van Dender Dominique, Van Laethem Marita
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 (W&I)
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 (T)
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 (T)
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 (W&I)

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak plastische opvoeding 3
Onderwijsvak plastische opvoeding 4
Praktijk 2: vakleraar plastische opvoeding worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak plastische opvoeding 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak plastische opvoeding 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1




Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Kunststudio (intra muros):
-cultureel bewustzijn
-oriëntatie in meerdere kunstdisciplines
-vocabularium van verschillende muzische domeinen/kunstdisciplines
-culturele expressie binnen verschillende muzische domeinen/kunstdisciplines
-reflectie binnen een creatief proces.

Vakdidactiek:
Het didactisch model van Van Gelder: vakgerichte deeltoepassingen
Theoretische modellen van het vak/ vakdidactiek
Procescycli: artistiek creatief en didactisch
Kijkvaardigheid: de bouwstenen van het domein beeld
Functionele didactische middelen: basisprincipes
Leerplannen PO
Vak- en vakdidactische informatiebronnen met betrekking tot artistieke vakken

Focus op waarnemen: 2D, 3D en mediArt
Initiatie in de grafische, picturale, modellerende en digitale beeldtaal met de bouwstenen
Experiment en onderzoek naar het waarnemen in relatie tot de bouwstenen
Basiskennis van materiaal in functie van waarnemen
Basistechnieken gericht naar visueel waarnemen
Artistiek studiewerk voor 2D, 3D en mediArt
Onderzoek naar de internationale kunsthistoriek en/of kunstactualiteit op het vlak van waarnemen
Focus op ruimte: 2D, 3D en mediArt
De grafische, modellerende, constructieve en digitale beeldtaal in relatie tot ruimte
Experiment en onderzoek naar het waarnemen, weergeven en creëren van ruimte
Experiment en onderzoek naar basisinhouden van de initiële esthetica (gulden snede, ritme, herhaling...)
Basiskennis van materiaal in functie van ruimte
Basistechnieken gericht naar het weergeven en creëren van ruimte
Artistiek studiewerk voor 2D, 3D en mediArt

De student als onderzoeker, vakman en unieke ik 

Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein,veiligheid en/of ecologie



Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
- 03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
OLR04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
- 04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

 

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Activerend hoorcollege
Oefensessies: begeleide oefeningen, vaardigheidsoefeningen,presentatie, microteaching.
Excursie
Begeleid zelfstandig werk
Online leren

Begeleiding

De student kan telkens na mail een consultatie aanvragen.
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie
Ontwerp (100%) waarvan:
Proces: 30% van de beoordeling ontwerp:
- afzonderlijke leeropdrachten gespreid over het semester vormen een portfolio met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstuk, bewijs van vereiste attitudes
- de evaluatiecriteria worden bij aanvang per taak toegelicht
Product: 70% van de beoordeling ontwerp:
- eindopdrachten zoals artistieke realisaties die soms gedocumenteerd en gefundeerd zijn met paper, een lesschema, visueel didactisch ondersteunend materiaal, reflecties

Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
Ontwerp (100%) waarvan:
Proces: 30% van de beoordeling ontwerp:
- afzonderlijke leeropdrachten gespreid over het semester vormen een portfolio met meerdere onderdelen zoals de onderzoeksresultaten, schetsen, ontwerpen, studiewerk, werkstuk, bewijs van vereiste attitudes
- de evaluatiecriteria worden bij aanvang per taak toegelicht
Product: 70% van de beoordeling ontwerp:
- eindopdrachten zoals artistieke realisaties die soms gedocumenteerd en gefundeerd zijn met paper, een lesschema, visueel didactisch ondersteunend materiaal, reflecties

Studiekosten

De kostprijs van schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 400 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming beeld
Kunst
Kunst en/in onderwijs