Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Internationale leermiddelen
Vakdidactische concepten
Vak- en vakdidactisch informatiebronnen
Het Zedelijk probleem
De vrijzinnige kijk hierop
De specificiteit, historiek en het belang van de levensbeschouwelijke vakken
De historiek van het vrijdenken, de verlichting, de vrijzinnige beweging
Wat betekent het vrijzinnig-humanist te zijn ?
De erkende levensbeschouwingen
Mythes, filosofie en wetenschap
Enkele hoofdstromingen in het ethisch denken
Open versus gesloten denken
Autonome versus heteronome moraal
Basiskennis en fundamentele vaardigheden i.v.m. de niet-confessionele zedenleer
Het toepassen van de procesdoelen in het dagelijks leven
Analyseren van morele vraagstukken
Kritisch toelichten van actuele gebeurtenissen
Het benoemen van de procesdoelen
Het verwoorden van eenvoudige morele vraagstukken
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie