Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Niet-confessionele zedenleer 110536/4264/1920/1/26
Studiegids

Niet-confessionele zedenleer 1

10536/4264/1920/1/26
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • niet-confessionele zedenleer
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • niet-confessionele zedenleer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege30,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie126,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Mortier Steven
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen.  4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Niet Confessionele Zedenleer 3
Onderwijsvak Niet Confessionele Zedenleer 4
Praktijk 2: vakleraar X worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Niet Confessionele Zedenleer 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Niet Confessionele Zedenleer 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen: 

Internationale leermiddelen

Vakdidactische concepten

Vak- en vakdidactisch informatiebronnen

Het Zedelijk probleem

De vrijzinnige kijk hierop

De specificiteit, historiek en het belang van de levensbeschouwelijke vakken

De historiek van het vrijdenken, de verlichting, de vrijzinnige beweging

Wat betekent het vrijzinnig-humanist te zijn ?

De erkende levensbeschouwingen

Mythes, filosofie en wetenschap

Enkele hoofdstromingen in het ethisch denken

Open versus gesloten denken

Autonome versus heteronome moraal 

Basiskennis en fundamentele vaardigheden i.v.m. de niet-confessionele zedenleer

Het toepassen van de procesdoelen in het dagelijks leven

Analyseren van morele vraagstukken

Kritisch toelichten van actuele gebeurtenissen

Het benoemen van de procesdoelen

Het verwoorden van eenvoudige morele vraagstukken

Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudiscreptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
03.2 Het beroep van leraar vorm geven door een internationale participatie
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen

Werkcollege

Opdrachten

Demonstraties

Begeleid Zelfstandig Werk

Groepswer
k


Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail

Gebruik van elektronische leeromgeving

Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie
- schriftelijk examen (90% van de totale beoordeling)
Niet-periodegebonden evaluatie
- Geïntegreerde evaluatie (10% van de totale beoordeling): de evaluatie omvat onder meer ontwerp lesvoorbereiding, presentatie, verslag.

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie
- schriftelijk examen (90% van de totale beoordeling)  
- Geïntegreerde evaluatie (10% van de totale beoordeling): de evaluatie omvat onder meer ontwerp lesvoorbereiding, presentatie, verslag.

Andere studiematerialen

Abonnement op een "kwaliteitskrant"

Etienne Vermeersch "een zoektocht naar waarheid"

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder rubriek 'Studiematerialen: Verplicht' wordt geraamd op ongeveer 20 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van andere verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 70 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 30 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal/materieel en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Moraalwetenschappen

Ethiek

Levensbeschouwing

Niet Confessionele Zedenleer