Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Nederlands 110255/4264/1920/1/75
Studiegids

Nederlands 1

10255/4264/1920/1/75
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Nederlands
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege30,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie126,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Suy Sigrid
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen


Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen.  4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I


Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak NEDERLANDS 3
Onderwijsvak NEDERLANDS 4
Praktijk 2: vakleraar Nederlands worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak NEDERLANDS 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak NEDERLANDS 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Vakkennis en -vaardigheden:

Een overzicht van de geschiedenis van het Nederlands - De ontwikkeling van het Nederlands, taalvariëteiten en standaardtaal
Grammatica: de zinsleer
Spelling: basisregels, vervoeging van het werkwoord, dictee
Klankleer: fonetiek en uitspraakoefeningen
Taalzorg: taalcorrectie en gepast formuleren, deel 1
Schooltaalwoorden, deel 1
Verbreding van de basiswoordenschat: uitdrukkingen en gezegden, woordenschat uit de actualiteit
Literatuur: literaire theorie, een overzicht van de genres
literair overzicht van periode in de Nederlandse literatuur: de middeleeuwen
Referentiële teksten: behandelt het schrijven van e-mail, een non-fictieboek naar keuze in verband met het Nederlands
Spreken en luisteren: bevat vooral uitspraakoefeningen en presentaties
Lezen: klassieke werken uit de canon der Nederlandse literatuur, artikelen in verband met het Nederlands
Naslagwerken en informatiebronnen raadplegen
Vakdidactiek en -methodiek:
Het onderwijsleermodel voor het vak Nederlands
Algemeen kader voor de vier vaardigheden (spreken, luisteren, lezen en schrijven)
Inleiding tot de didactiek van het vak Nederlands met vakdidactische terminologie en enkele belangrijke didactische principes
Overzicht van de verschillende methodes en verschuivingen
Tijdschriften: Meer taal, Neerlandia, Ons Erfdeel, Onze Taal, Poëziekrant, Tijdschrift Taal


Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven

dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met activerende elementen
Werkcollege: interactievorm onderwijsgesprek
Werkcollege: begeleide oefeningen
Werkcollege: begeleid zelfstandig werk
Werkcollege: begeleid groepswerk
Werkcollege: opdracht gestuurd onderwijs

Portfolio

Begeleiding

Mentoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie
• Schriftelijk examen (95%)
Niet-periodegebonden evaluatie
• Geïntegreerde evaluatie (5%): paper, portfolio, presentatie en observatie van functioneren van de student

De werkvorm en het gewicht van elke opdracht staan geëxpliciteerd in elke opdrachtenfiche. In het geval van een groepsopdracht is inhalen niet mogelijk.

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie
• Schriftelijk examen (95%)
• Geïntegreerde evaluatie (5%): paper, portfolio, presentatie en observatie van functioneren van de student



Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Klink klaar. Uitspraak- en intonatiegids voor het NederlandsVerplicht
  • Auteur: Timmermans, B.
  • Uitgever: Standaard Uitgeverij - Algemeen
  • Editie: 1ste druk
  • ISBN-nr: 978-90-582-6953-9
Nederlands helder en correctVerplicht
  • Auteur: Debrabandere, P.
  • Uitgever: Acco
  • Editie: 1ste
  • ISBN-nr: 978-94-634-4682-2
Nederlands in de onderbouw: een praktische didactiekVerplicht
  • Auteur: Helge Bonset, Tiddo Ekens, Martien de Boer
  • Uitgever: Coutinho
  • Editie: 2020
  • ISBN-nr: 978-90-469-0759-7
Nederlandse literatuur Van de middeleeuwen tot vandaagVerplicht
  • Auteur: Dirk de Geest, An Faems, Koen Rymenants, Tom Sintobin
  • Uitgever: NV UITGEVERIJ ALTIORA AVERBODE
  • Editie: 2006
  • ISBN-nr: 978-90-317-2407-9
Prisma Basisgrammatica NederlandsVerplicht
  • Auteur: Houët, H. en Gorthuis, H.
  • Uitgever: Unieboek/Het Spectrum
  • Editie: 7de druk
  • ISBN-nr: 978-90-003-5316-3
Taal in het onderwijs van academicus tot zittenblijverVerplicht
  • Auteur: Debrabandere, Peter
  • Uitgever: Acco
  • Editie: Editie 2, 2017
  • ISBN-nr: 978-94-634-4225-1
Taalboek NederlandsVerplicht
  • Auteur: Smedts, W. en Van Belle, W.
  • Uitgever: Pelckmans
  • Editie: 1ste, 2011
  • ISBN-nr: 978-90-289-6205-7
Woordenboek voor correct taalgebruikVerplicht
  • Auteur: Theissen, S. en Debrabandere, P.
  • Uitgever: Wolters Plantyn
  • Editie: 2004, derde herziene uitgave
  • ISBN-nr: 978-90-301-8318-1
Woordenboek voor correct taalgebruik oefenboekVerplicht
  • Auteur: Theissen, S. en Debrabandere, P.
  • Uitgever: Wolters Plantyn
  • Editie: 2004
  • ISBN-nr: 978-90-301-8328-0
2. Syllabi
Syllabus bloemlezing van teksten bij de middeleeuwse literatuurVerplicht
  • Auteur: Sigrid Suy
Syllabus Nederlands 1Verplicht
  • Auteur: Sigrid Suy
  • Editie: 2019-2020
Syllabus zinsleerVerplicht
  • Auteur: Sigrid Suy

Andere studiematerialen

Wie problemen heeft met de werkwoordspelling: Van der Westen, W. (2005). Welgespeld - Werkwoordspelling voor hoger onderwijs. Bussum, Coutinho

Studiekosten

De totale kostprijs van de leerboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 250 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde leerboeken in meerdere opleidingsonderdelen en /of meerdere modeltrajecten gebruikt worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 40 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 50 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Nederlandse taal- en letterkunde
Vakdidaktiek
lerarenvorming