Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Gewicht:
9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vuye Jan
Andere docenten: Lerouge Sophie, Veirman Jonas
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak muzikale opvoeding 3
Onderwijsvak muzikale opvoeding 4
Praktijk 2: vakleraar muzikale opvoeding worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak muzikale opvoeding 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak muzikale opvoeding 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
fundamentele leerinhouden en vaardigheden i.v.m. de vakdidactiek nodig om de leerinhouden voor het secundair onderwijs optimaal te kunnen implementeren in de onderwijspraktijk, aanbrengen en inoefenen, specifiek toegespitst op lieddidactiek.
Exploreren en het in kaart brengen van het werkveld en de verschillende aspecten van de muziekeducatie binnen het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs
Het didactisch model van Van Gelder
Actualiteit m.b.t. het onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie
Specifieke informatiebronnen rond muziekgeschiedenis, muziektheorie, muziekleer en praktische vakken opzoeken en onderzoeken
Muziektheorie
Toonsysteem
Notatie
Metrum en ritme
Intervallen
Toonladders
Vocale stemtypen
Harmonie:
Basistheorie van de hoofdverbindingen
Muziekgeschiedenis:
Pop-Rock-Jazz
Vaardigheden:
Muziekleer praktijk
Zang
Piano
Liedbegeleiding
Groepsmusiceren
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
Onderwijsvorm
Onderwijsleergesprek
Activerend hoorcollege
Excursie
Oefensessie
Opdracht
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Practicum/skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Excursie
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail Gebruik van elektronische leeromgeving Zelfstudiemateriaal
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen (35%): open en gesloten vragen - muziekgeschiedenis en muziektheorie
- Vaardigheidstest (20%): muziekleer
Niet-periodegebonden evaluatie
- Geïntegreerde evaluatie (35%): praktische vakken
- Ontwerp (5%): didactiek
- Presentatie (2,5%): didactiek
- Verslag (2,5%): extra muros
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen (35%): open en gesloten vragen - muziekgeschiedenis en muziektheorie
- Vaardigheidstest (20%): muziekleer
- Geïntegreerde evaluatie (35%): praktische vakken
- Ontwerp (7,5%): didactiek
- Verslag (2,5%): extra muros
Andere studiematerialen
Studiemateriaal op de elektronische leeromgeving
Partituren
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 50 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht studiemateriaal (partituren) wordt geraamd op ongeveer 25 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 150 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Muziektheorie
Muziekgeschiedenis
Praktische vaardigheden: piano / zang / groepsmusiceren / muziekleer
Vakdidactiek