Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Informatica 16194/4264/1920/1/32
Studiegids

Informatica 1

6194/4264/1920/1/32
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
    Keuzeoptie:
    • informatica
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • informatica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege30,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie126,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Daele Annick
Andere docenten: Lescur Alain
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Het is passend te verantwoorden waarom dit opleidingsonderdeel wordt opgenomen in het opleidingsprogramma.

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak INFORMATICA 3
Onderwijsvak INFORMATICA 4
Praktijk 2: vakleraar Informatica worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak INFORMATICA 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak INFORMATICA 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Vakdidactische concepten en principes (Vakdidactiek en –methodiek):
Situering van het vak informatica in het onderwijslandschap - De lesbevoegdheid van de leerkracht informatica - Specifieke vakdidactische – en vakinhoudelijke terminologie - Situering van het vak informatica in de lessentabellen - Fasen in een les informatica (logische structuur). Verwervingsniveaus (kennis, vaardigheden, inzicht en attitudes) in een les informatica.

Vakspecifieke inhouden:
Alle vakspecifieke inhouden worden gelinkt aan de vakdidactiek informatica.

Ontwerp: programmeerlogica – probleemanalyse
Programmeerlogica onder andere aan de hand van de Top-Down methode
Algoritmen: het concept algoritme, de representatie van een algoritme, algoritmen ontdekken, iteratieve structuren, recursieve structuren
Algoritmisch denken/probleemanalyse aan de hand van flow-chart/ Nassi-Schneidermann
Algoritmisch denken met scratch
Computationeel denken: inleiding a.d.h.v. unplugged voorbeelden

Implementatie:
Introductie programmeren aan de hand van Python als voorbeeldtaal

Physical computing:
Introductie met grafische programmeeromgevingen

Inleiding tot de informatica:
Gegevensopslag: bits en hoe worden ze opgeslagen, Het werkgeheugen, het massageheugen, informatie representeren in de vorm van bitpatronen, het binaire system, integers opslaan, breuken opslaan – visualiseren via unplugged activiteiten

Toepassingspakketten :
Basisconcepten tekstverwerking tot opmaken grote documenten, gevorderde functies & mailings
Basisconcepten digitaal presenteren: vergelijkende studie van diverse (online)presenteerpakketten
Maken van zelfstudiepakketten
Geïntegreerde toepassingen

Nieuwe media en technologieën:
Verkennen digitale leeromgevingen als leraar
Diverse toepassingen die een meerwaarde voor de lerende zijn en kaderen binnen de vakdidactiek.

Actualiteit:
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie.

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven

dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen- Werkcolleges: begeleide oefeningen 
Demonstraties- Plenaire oefeningen- Practicum/skills lab- Microteaching- Groepswerk- 
Opdrachtgestuurd onderwijs- Begeleid zelfstandig werk - Begeleide zelfstudie

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans:
Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen (76%): open en gesloten vragen, digitaal examen
Niet-periodegebonden evaluatie
- Geïntegreerde evaluatie (24%): ontwerp, presentatie en observatie van functioneren van de student, paper. 

Tweede examenkans:
Periodegebonden evaluatie
- Schriftelijk examen (76%): open en gesloten vragen, digitaal examen
- Geïntegreerde evaluatie (24%): ontwerp, presentatie en observatie van functioneren van de student, paper
Er wordt geen tweede examenkans georganiseerd voor de geïntegreerde evaluatie. Wanneer de student in de eerste examenkans niet geslaagd was blijft de beoordeling of de afwezigheid voor deze evaluatievorm geldig voor de tweede examenkans.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
COMPUTER SCIENCE AN OVERVIEW WITH COMPANION WEBSITE ACCESS CVerplicht
  • Auteur: .
  • Uitgever: Pearson
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-12-920-6116-0
MS Word 2016Verplicht
  • Auteur: Eddy Van den Broeck, Erik Cuypers
  • Editie: 2017
  • ISBN-nr: 978-90-455-5966-7

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 100 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Trefwoorden

Vakdidactiek
Lerarenvorming
Computerwetenschappen
Informatica
Computertechnologie