Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Gewicht:
9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Puydt Ariane
Taalvak: Ja, Engels
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke structuren en tendensen verduidelijken. 3.1 W&I
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen–model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Engels 3
Onderwijsvak Engels 4
Praktijk 2: vakleraar Engels worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Engels 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Engels 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Didactiek
-
Vakdidactisch jargon (basis)
- Learning vs. Teaching (rol van leerling versus leraar): vocabulary, spelling, grammar, skills & strategies
- Analyse van geïntegreerd, inductief, communicatief en activerend leer-/oefenmateriaal
- Opmaak van een lesvoorbereiding (English template)
Kennis en vaardigheden
- Vakgebonden onderwijsactua met aandacht voor de invloeden op verschillende vlakken (politiek, sociaal, economisch, juridisch, ecologisch,…) cf.the Brexit files
- Thematische basiswoordenschat herhaling + verdieping a.d.h.v. idiomatische uitdrukkingen cf. thema’s uit 1ste graad (food, time, emotions…)
- Grammatica: herhaling basisgrammatica en terminologie
- Fonetiek en uitspraak: fonetisch transcript, klankleer met focus op medeklinkers (cf. manner and place of articulation)
- Taalzorg met aandacht voor confusables/pitfalls/false friends
- British culture: presentatie van een typisch Brits topic (i.k.v. mondelinge taalvaardigheid)
- Literatuur: analyse short story a.d.h.v. literary lenses (basis i.k.v. leesvaardigheid)
Taaltaken i.k.v. portfolio
- Leesvaardigheid: verschillende tekstsoorten onder de loep nemen (van informatieve teksten over argumentatieve reviews naar narratieve graded readers short stories en finaal fictie voor volwassenen)
- Luistervaardigheid: BBC news, docu, filmfragment, TED talk, Netflix-serie The Tudors/The Crown
- Mondelinge taalvaardigheid: presentaties (Britsish topic), conversatie-oefeningen: how to ‘hi and goodbye’, een beschrijving geven, een opinie geven,…
- Schrijfvaardigheid: brief, e-mail, samenvatting
In te zetten leermiddelen
- Vakdidactische bronnen, naslagwerken (woordenboeken, grammatica’s,…)
- Websteks, edublogs, edu apps (tpt, British council, Learn English Through News, BBC Learning English,…)
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
De eindcompetenties van het secundair onderwijs.
Eindcompetenties (tekst)
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema's en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen
Plenaire oefeningen
Opdrachtgestuurd onderwijs
Begeleid zelfstandig werk
Begeleide zelfstudie
Groepswerk
Microteaching
Gastspreker
Portfolio
Extra-muros
Begeleiding
Begeleiding door lector tijdens de lessen
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie:
Schriftelijk examen: open en gesloten vragen (70%)
Niet-periodegebonden evaluatie:
Vaardigheidstest: presentatie British culture (oral skills 10%)
Observatie van het functioneren van de student (20%): grammar permanent assessment
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie:
Schriftelijk examen: open en gesloten vragen (90%)
Vaardigheidstest: presentatie British culture (oral skills 10%)
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Advanced Grammar in Use Third Edition booksVerplicht - Auteur: Martin Hewings
- Uitgever: Cambridge University Press
- Editie: Third Edition books
- ISBN-nr: 978-11-076-9738-6
Andere studiematerialen
Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving.
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 40 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
Trefwoorden
Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Vreemde talenonderwijs
Grammatica, semantiek, semiotiek, syntaxis
Lexicologie
Engelse taal- en letterkunde