Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Economie 13677/4264/1920/1/08
Studiegids

Economie 1

3677/4264/1920/1/08
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • economie
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs als Economie 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Gewicht: 9,00
Totale studietijd: 243,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk39,00 uren
Hoorcollege30,00 uren
Werkcollege48,00 uren
Zelfstudie126,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Lagaert Veerle
Andere docenten: Gaublomme An
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Economie 3
Onderwijsvak Economie 4
Praktijk 2: vakleraar Economie worden
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Economie 5
Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Economie 2/Bedrijfsorganisatie 2
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende 3 onderdelen:

Micro-economie 1
De eenvoudige economische kringloop
De bedrijven: oprichting en einde, soorten, bedrijfskolom, sectoren en ondernemingsplan
Kopen en verkopen (incl. juridische aspecten)
Handel en handelaar (incl. juridische aspecten)
Soorten geld en betalingswijzen
Integratie van actualiteit en vakdidactiek

Boekhouden 1
Inleiding boekhouden: soorten boekhouden, basisreglementering
Enkelvoudige boekhouding: basis
Dubbele boekhouding: van inventaris tot en met de btw-rekeningen
Vakdidactiek boekhouden

Vakdidactiek 1
Profiel van de leerkracht economie en bedrijfsorganisatie
Visie op de vakken
Van eindtermen tot de leerplannen tot doelstellingen
Beginsituatie
Een pakkend begin en inductief werken
Werkvormen
Een lesvoorbereiding maken: de eerste aanzet

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.       
Hoorcollege met interactieve elementen - Opdracht gestuurd onderwijs - Begeleid zelfstandig werk - Begeleide zelfstudie

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie
Schriftelijk examen (85%)
Niet-periodegebonden evaluatie 
Geïntegreerde evaluatie (15%): ontwerpen, presentaties en observaties van functioneren van de student 

 

Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie
Schriftelijk examen (85%)
Geïntegreerde evaluatie (15%): ontwerpen en paper 

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Bedrijfsbeheer - Het standaardwerk voor het attest bedrijfsbeheerVerplicht
  • Auteur: Snyers H. & Henderix R.
  • Uitgever: De Boeck
  • Editie: 2017
  • ISBN-nr: 978-90-455-6086-1
Optimum 2.1: Boekhouden - de handleidingVerplicht
  • Auteur: Coeck, L., Geuens, P.,
  • Uitgever: De Boeck
  • Editie: 2017-2018
  • ISBN-nr: 978-90-455-6081-6
Optimum 2.1: Handelseconomie - de handleidingVerplicht
  • Auteur: Geuens, P., Janssens M.,
  • Uitgever: Uitgeverij De Boeck
  • Editie: meest recente
  • ISBN-nr: 978-90-455-5310-8
Vakdidactiek voor leraren economieVerplicht
  • Auteur: L Falstré, V. Tulleneers en K. Vlayen
  • Uitgever: Uitgeverij Lannoo
  • Editie: 2017
  • ISBN-nr: 978-94-014-4445-3
2. Syllabi
Micro-economie 1Verplicht
  • Auteur: Veerle Lagaert
  • Editie: 2019-2020
Vakdidactiek: bedrijfsorganisatie en economie (introductie)Verplicht
  • Auteur: Veerle Lagaert
  • Editie: 2019

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer  120,00 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 25,00 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Vakkennis en -vaardigheden
Vakdidactiek
Lerarenvorming
Economie