Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Demeestere Maarten
Andere docenten: Eggermont Pieter, Permentier Veerle, Van Puyvelde Shela
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke structuren en tendensen verduidelijken. 3.1 W&I
Professionaliseren
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Vakkennis m.b.t. eigen onderwijsvak kunnen beheersen. 4.2 T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Bewegingsrecreatie: verdieping recreatieve sporten
Praktijk 2: WPL BR
Modeltraject 3:
Bewegingsrecreatie: specialisatie recreatieve sporten
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Horizontale afstemming:
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Onderwijsvak: Bewegingsrecreatie
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Vakspecifieke inhouden
Technische en tactische kennis en vaardigheden van de aangeboden recreatieve sporten (badminton, tafeltennis, ropeskipping, honkloopspelen)
Didactische en methodische principes, methodische opbouw, spelregels, speelregels en spelvormen van de aangeboden recreatieve sporten
Oefenstof selecteren in functie van een doelgroep
Spelorganisatie
Vakdidactische concepten
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Thematisch gestuurd onderwijs
Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Practicum/skills lab
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Periodegebonden evaluatie:
- Schriftelijk examen (50 %)
- Vaardigheidstest (50 %)
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie:
- Schriftelijk examen (50%)
- Vaardigheidstest (50%)
Andere studiematerialen
Documenten beschikbaar op elektronische leeromgeving
Sportkledij HOGENT en aangepast schoeisel
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 60 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 20 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 125 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.
Trefwoorden
Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Lichamelijke opleiding, motorische ontwikkeling, sport