Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
De leraar @ 21E30236/4264/1920/1/41
Studiegids

De leraar @ 21E

30236/4264/1920/1/41
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk25,00 uren
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege16,00 uren
Zelfstudie32,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Lescur Alain
Andere docenten: Goedertier Wim, Verhoeyen Koen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Professionaliseren

De functionaliteiten van de elektronische leeromgeving benoemen 4.1 W&I
Verduidelijken hoe de elektronische leeromgeving in te zetten om het onderwijsleerproces te verbeteren. 4.1 W&I
Het begrip mediawijsheid volledig omschrijven. 4.1 W&I
Sociale en ethische aspecten van ICT onderscheiden. 4.1 W&I
Aspecten van mediawijsheid kritisch, bewust en actief voor de onderwijspraktijk aanwenden. 4.1 T
Sociale en ethische aspecten van ICT hanteren. 4.1 T
Verschillende bronnen en vormen van berichtgeving over (onderwijs)onderzoek correct raadplegen. 6.1 W&I
Een selectie maken uit verschillende bronnen en vormen van berichtgeving voor (onderwijs)onderzoek. 6.1 T

Krachtige leeromgeving

Functioneel gebruik van multimedia in het kader van leeractiviteiten grondig beschrijven. 8.1 W&I
Binnen mediawijsheid het aspect van een verantwoordde en veilige (ICT) omgeving bewaken. 8.1 – W&I
Cloud systemen functioneel inzetten. 8.1 W&I
ICT-tools voor samenwerkend leren inzetten. 8.1 T
Mogelijkheden van multimedia in het kader van leeractiviteiten onderzoeken. 8.1 T
De juiste software/apps gebruiken om educatief materiaal te maken. 8.1 T
(zelfgemaakte) ICT-tools aanwenden om te differentiëren. 8.1 T
De competenties, opgenomen in de 21st century skills, voortdurend aanwenden met het oog op de huidige kennis- en netwerksamenleving. 8.1 T
Bewust vanuit de ICT vakoverschrijdende eindtermen werken. 9.3 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.


Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderzoek binnen leerdomeinen
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Modeltraject 3:
Bachelorproef
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X1
Onderwijsvak X2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

- Aan de slag met de 21ste century skills/ICT diamant

- Digitale didactiek

- Algemene mediakunde

- Sociaal-ethische aspecten van ICT. Ethiek en weerbaarheid in de informatiesamenleving

- Mediawijs en het belang van mediawijsheid voor onderwijs. De verplichtingen en verantwoordelijkheden in mediagedrag voor leerkrachten en leerlingen

- Uitwisselen en verzamelen van data, samenwerken aan data (collaboration tools)

- Soorten informatiebronnen (primair, secundair …) - Bronnenanalyse

- Gegevensbescherming en privacy: Auteursrecht, portretrecht, GDPR, ... 

- Informatievaardigheden zoals zoekstrategieën en soorten databanken: bv. BYB, bv. 

- Multimedia voor leeractiviteiten - Kennismaking met multimediale leermiddelen zoals video en fotobewerking, leerpaden maken, screencasts maken, online toeten opzetten, stop-motion maken, diverse apps leren inzetten, ...

- Forums gebruiken, opzetten en leren inzetten om het leerproces te bevorderen

- ICT tool aanmaken die het mogelijk maken om aan de hand van flipping the classroom onderwijs te verstrekken

- ICT tools aanmaken om het remediëren en differentiëren te faciliteren

- Digitale evaluatievragen optellen

- Educatieve apps gebruiken


Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
06 Zich via een onderzoekende houding inzetten om de eigen onderwijsrealiteit continu te realiseren
08 Ondernemend een dynamisch en innoverende leeromgeving creëren in al zijn facetten
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren

dOLR
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
06.1 De resultaten van praktijkgericht onderwijsonderzoek interpreteren
08.1 Leerlingen begeleiden in het functioneel en met kritische zin aanwenden van multimedia, ICT en andere leermiddelen
09.3 Een coherente samenhang nastreven in het onderwijsaanbod zowel vakspecifiek als vakoverschrijdend.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen en blended learning

Hoorcollege met activerende elementen - Werkcolleges - Begeleide oefeningen
Demonstraties - Plenaire oefeningen - Practicum/skills lab - Didactische practica - Microteaching - Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs - Begeleid zelfstandig werk/extern werk - Begeleide zelfstudie - Projectwerk
Flipping the classroom

Begeleiding

Bindende communicatie via "Aankondigingen" op Chamilo.

Monitoraat op afspraak en via e-mail.

Functioneel gebruik van de elektronische leeromgeving Chamilo door onder andere cursusmateriaal te plaatsen, links toe te voegen en eventueel andere functionaliteiten te gebruiken.

Ter beschikking stellen van ondersteunend zelfstudiemateriaal.

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans

Periodegebonden evaluatie: schriftelijk examen (40 % van de totaliteit van de beoordeling).

Niet-periodegebonden evaluatie: Geïntegreerde evaluatie: paper, verslag, logboek, ontwerp vaardigheidstest (60% van de totaliteit van de beoordeling). 

 Peer-assessment (zodoende de groepsscore te individualiseren): bij niet deelname aan het peer-assessment wordt de eindscore op twintig met twee twintigsten verminderd.


Tweede examenkans

Periodegebonden evaluatie: schriftelijk examen (40 % van de totaliteit van de beoordeling).

Periodegebonden evaluatie: Geïntegreerde evaluatie: paper, verslag, logboek, ontwerp vaardigheidstest (60% van de totaliteit van de beoordeling).

Peer-assessment (zodoende de groepsscore te individualiseren): bij niet deelname aan het peer-assessment wordt de eindscore op twintig met twee twintigsten verminderd.

 

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Digitale didactiek / druk 1Verplicht
  • Auteur: Gerard Baars
  • Uitgever: Boom Lemma Uitgevers
  • Editie: 1e druk
  • ISBN-nr: 978-90-593-1293-7

Andere studiematerialen

Cursusmateriaal

Documenten op Chamilo

Boek Digitale didactiek, Lies Sercu, SBN-nummer: 9789033488085, Verschijningsdatum: 4/10/2012, Aantal bladzijden: 116, Uitgeverij: Uitgeverij Acco C.V., Acco Uitgeverij België

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 15 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 15 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

flipping the classroom

21ste century skills

digitale didactiek

Sociale pedagogiek

ICT

multimediale leermiddelen

Apps

Computergesteund onderwijs

Lerarenvorming