Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Praktijk 1: WPL exploreren30229/4264/1920/1/94
Studiegids

Praktijk 1: WPL exploreren

30229/4264/1920/1/94
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • lichamelijke opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk37,00 uren
Werkcollege22,00 uren
Zelfstudie22,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Sys Hannelore
Andere docenten: Van Stichel Mira, Verhoeyen Koen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Initiatief nemen om de stem correct te gebruiken. 1.1 - T
Correct mailverkeer opstellen. 1.2 - T
Schriftelijk op een correcte en heldere manier communiceren. 1.2 - T
Een open en correcte houding naar de leerlingen toe tonen. 1.6 - T
Op een gepaste manier hulp vragen en hulp geven aan anderen. 2.1 - T
Afspraken respecteren. 2.2 - T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Maatschappelijke initiatieven in de buurt en de werking van de school/organisatie in kaart brengen. 3.1 – T

Professionaliseren
Op een efficiënte en doelgerichte manier informatie over onderwijs en sport opzoeken. 4.2. – W&I
Regels in verband met citeren en refereren inzetten. 6.2 - W&I

Krachtige leeromgeving
De pedagogisch-didactische beginsituatie in kaart brengen. 9.1. - W&I
De pedagogisch-didactische beginsituatie beschrijven vanuit observatie. 9.1 - T
Volledig en met diepgang rapporteren. 9.1 - T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 - T
Relevante doelstellingen selecteren. 9.2 - T

Leerbegeleiding
Sjablonen opmaken. 10.1 - W&I
De domeinspecifieke leerresultaten voor Leraar Secundair Onderwijs herkennen. 10.1 - W&I
De rubrieken van het lesvoorbereidingsformulier correct invullen 10.1. - T
Administratieve taken behorend tot het takenpakket van een leerkracht correct uitvoeren. 10.1 - T
Het schoolreglement raadplegen. 10.2 – W&I
De mentor bevragen over de noden van leerlingen



Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:
Praktijk 2: WPL lichamelijke opvoeding
Praktijk 2: WPL bewegingsrecreatie
Assistent in diverse contexten

Modeltraject 3:
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2

Horizontale afstemming:

Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: WPL assisteren

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

De leraar en de school: Domeinspecifieke leerresultaten voor de Leraar Secundair Onderwijs - Opleidingsspecifieke leerresultaten. Schoolreglement - Omgevingsanalyse (verkennen werkplek)
Administratieve ICT- en taalondersteuning: ETOS - Opbouw van een mail - Etiquette voor internetverkeer - Bronvermelding – Tekenen van organisatie – Sjabloon lesvoorbereiding – Ontwerp van lange documenten (rapport, paper)
Observatietechnieken: Waarnemen en interpreteren
Les voorbereiden: Didactisch model van Van Gelder - Rubrieken van een lesvoorbereiding – Beginsituatie - Doelstellingen – Oefenstof - Organisatievormen

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
06 Zich via een onderzoekende houding inzetten om de eigen onderwijsrealiteit continu te realiseren
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren


Deel - OLR
01.2 Effectief en efficiënt met de leerlingen communiceren
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
06.2 Praktijkgericht onderzoek voeren ter optimalisatie van de onderwijspraktijk
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
10.2 Samen met het schoolteam en de schoolleiding bijdragen aan de concretisering van het schoolbeleid

Onderwijsvorm

  • Werkplekleren

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Didactische practica - microteaching - participatieve observatiestage op de werkplek
Begeleid zelfstandig werk

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail.
Gebruik van elektronische leeromgeving.
Zelfstudiemateriaal.

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie
- Verslag (van de observatiestage) (40% van de totale beoordeling)
- Ontwerp (lesvoorbereiding) (40% van de totaliteit van de beoordeling)
- Presentatie en observatie van functioneren van de student (microteaching en participatieve observatiestage) (20% van de totaliteit van de beoordeling)
Indien de student ongewettigd afwezig is op de didactische practica, de microteaching of de stage, wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel.
Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 1 in het eerste modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
- Verslag (van de observatiestage) (40% van de totale beoordeling)
- Ontwerp (lesvoorbereiding) (40% van de totaliteit van de beoordeling)
- Observatie van functioneren van de student (participatieve observatiestage) (20% van de totaliteit van de beoordeling)
Indien de student ongewettigd afwezig is op de stage, wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel.
Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 1 in het eerste modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Andere studiematerialen

Documenten beschikbaar op de elektronische leeromgeving.

Studiekosten

De studiekosten worden geraamd op ongeveer 20 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Lerarenvorming