Academiejaar
2019-20
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
- Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Daele Annick
Andere docenten: Block Jan, Braemscheute Eva, Lescur Alain, Van Stichel Mira, Verhoeyen Koen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Doelstellingen (per leerresultaatlijn en per deel-OLR)
Communiceren
Correct mailverkeer opstellen. 1.2 - T
Een gepaste presentatie met schriftelijke ondersteuning kenmerkend ontwerpen. 1.2 - W&I
Een gepaste presentatie (met schriftelijke ondersteuning) ten aanzien van collega's, directie en externe partners kenmerkend illustreren. 1.4 - W&I
Professionaliseren
Op een efficiënte en doelgerichte manier informatie over onderwijs opzoeken. 4.2. – W&I
Regels in verband met citeren en refereren inzetten. 6.2 - W&I
Krachtige leeromgeving
De pedagogisch-didactische beginsituatie in kaart brengen. 9.1 -W&I
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 - T
Relevante doelstellingen selecteren. 9.2 - T
Leerbegeleiding
Sjablonen opmaken. 10.1 - W&I
De domeinspecifieke leerresultaten voor Leraar Secundair Onderwijs herkennen. 10.1 - W&I
De rubrieken van het lesvoorbereidingsformulier correct invullen. 10.1 - T
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Praktijk 2: vakleraar X worden
Assistent in diverse contexten
Modeltraject 3:
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Horizontale afstemming:
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: assisteren
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
De leraar en de school: Domeinspecifieke leerresultaten voor Leraar Secundair Onderwijs - Opleidingsspecifieke leerresultaten.
Administratieve ICT:
Opbouw en werking van "mail" - Nettiquette (Etiquette voor internetverkeer) - Bestands- en mappenbeheer (comprimeren) - NBN-normen - Tekstverwerking (sjablonen, stijlen, secties, inhoudstafel, kop- en voetteksten, aan de slag met afbeeldingen, zelf tekeningen maken) grote documenten (een rapport maken) - Gericht zoeken op internet (eindtermen, leerplannen, koepels, ...) - Bronvermelding (met een korte toelichting over auteursrecht (verdieping volgt in het OLOD "De Leraar@21E") - Citeren en refereren en het gebruik van ENDNOTE - Presenteren: verschillende doelen voor presentaties, toegankelijke presentaties, verschillende presentatie instrumenten, een presentatie maken (e-learning) – Gebruik van het lesvoorbereidingssjabloon
Didactiek:
Observatietechnieken
Les voorbereiden: Didactisch model Van Gelder - Rubrieken van een lesvoorbereiding – Beginsituatie - Doelstellingen – Organisatievormen & oefenstof
Taalondersteuning:
Diverse taal ondersteunende onderwerpen zoals onderwijsleergesprek komen aan bod.
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties (tekst)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
06 Zich via een onderzoekende houding inzetten om de eigen onderwijsrealiteit continu te realiseren
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren
dOLR
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
01.4 Effectief en efficiënt communiceren met collega's, directie en externe partners
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
06.2 Praktijkgericht onderzoek voeren ter optimalisatie van de onderwijspraktijk
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met interactieve elementen en blended learning
Hoorcollege met activerende elementen - Werkcolleges - Begeleide oefeningen
Demonstraties - Plenaire oefeningen - Practicum/skills lab - Didactische practica - Microteaching - Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs - Begeleid zelfstandig werk/extern werk - Begeleide zelfstudie - Projectwerk
Begeleiding
Bindende communicatie via "Aankondigingen" op Chamilo.
Monitoraat op afspraak en via e-mail.
Functioneel gebruik van de elektronische leeromgeving Chamilo door onder andere cursusmateriaal te plaatsen, links toe te voegen en eventueel andere functionaliteiten te gebruiken.
Ter beschikking stellen van ondersteunend zelfstudiemateriaal.
Evaluatie (tekst)
Eerste examenkans
Niet-periodegebonden evaluatie: Geïntegreerde evaluatie (100%): paper, verslag, logboek, ontwerp, vaardigheidstest en portfolio.
Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de richtlijnenbundel voor Praktijk 1 in het eerste modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.
Indien de student ongewettigd afwezig is op de didactische practica wordt de student op Afwezig (A) geplaatst voor de evaluatie van het opleidingsonderdeel.
Tweede examenkans
Periodegebonden evaluatie
Geïntegreerde evaluatie (100%): paper, verslag, logboek, ontwerp, vaardigheidstest en portfolio.
Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de richtlijnenbundel voor Praktijk 1 in het eerste modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.
Andere studiematerialen
Cursusmateriaal
Documenten op Chamilo
Studiekosten
De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek ‘Studiematerialen: Verplicht’ wordt geraamd op ongeveer 30 euro. De geraamde kostprijs is eenmalig in het geval deze vermelde handboeken in meerdere opleidingsonderdelen en/of meerdere modeltrajecten aangewend worden.
De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 15 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.