Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Er staan als leraar30225/4264/1920/1/55
Studiegids

Er staan als leraar

30225/4264/1920/1/55
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
  • Educatieve bachelor voor secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 77,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk33,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie24,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Poucke Kristien
Andere docenten: Block Jan, Braemscheute Eva, De Puydt Ariane, Durinck Katrien, Hoste Eddy, Kuypers Elena, Soenen Evy, Steenhout Petra, Van Laethem Marita
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Gesprekstechnieken en -vaardigheden correct hanteren (BASIS). 1.1 T
Kenmerken van algemene gesprekstechnieken correct verduidelijken. 1.1 W&I
Non-verbale / expressieve aspecten van de communicatie beschrijven. 1.1 W&I
Non-verbale / expressieve aspecten van de communicatie inzetten. 1.1 T
Verbale aspecten van de communicatie beschrijven. 1.1 W&I
Verbale aspecten van de communicatie inzetten. 1.1 T
Assertief zowel hulp vragen als hulp geven ter ondersteuning van jezelf en anderen omschrijven. 1.2 W&I
Communicatieve aspecten binnen samenwerkingsrelaties/ teamwerking benoemen. 2.1 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:

De leraar als taalleraar

De leraar in interactie

Onderwijsvak X3

Onderwijsvak X4

Praktijk 2: vakleraar X worden

Praktijk 2: WPL LO

Praktijk 2: WPL BR

Modeltraject 3:

Samen school maken

Onderwijsvak X5

Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Praktijk 3: WPL 1

Praktijk 3: WPL 2

Horizontale afstemming:

Onderwijsvak X1

Onderwijsvak X2

Praktijk 1: exploreren

Praktijk 1: assisteren

Praktijk 1: WPL exploreren

Praktijk 1: WPL assisteren

Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Stemgebruik en -hygiëne

Vlot, gestructureerd en rijk taalgebruik

Schooltaal, thuistaal, instructietaal 

Soorten communicatie

Technieken van actief luisteren

Feedback geven en krijgen

Lichaamstaal

Congruentie tussen verbaal en non-verbaal

Expressiviteit

Mondelinge en schriftelijke feedback

Assertiviteit

Positioneren in een groep

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties (tekst)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
dOLR
01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

werkcollege: begeleide oefeningen
werkcollege: interactievormen: gespreksvormen
werkcollege: interactievormen: groepsdiscussie
werkcollege: interactievormen: rollenspel
begeleid zelfstandig werk


Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie (tekst)

Eerste examenkans
 
periodegebonden evaluatie: vaardigheidstest (60%)


niet-periodegebonden evaluatie: logboek (40%) in het kader van procesevaluatie.
Het volgen van àlle workshops tijdens de ESAL-week is verplicht. Bij gewettigde afwezigheid wordt een inhaaltaak voorzien. Bij ongewettigde afwezigheid kan je niet slagen voor het logboek omdat aanwezigheid tijdens de onderwijsactiviteiten essentieel is voor de diepgang van de reflecties. Dit resulteert onmiddellijk in een 0/40 voor deze evaluatievorm.

 

Tweede examenkans

 

 periodegebonden evaluatie: vaardigheidstest (60%)

periodegebonden evaluatie: verslag (40%) reflectie over eigen ervaringen en vanuit de documenten op Chamilo

  

 

Andere studiematerialen

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving

Studiekosten

Geen.

Trefwoorden

Lerarenvorming

Dramaturgie

Ademhaling

Pers- en communicatiewetenschappen