Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Masterproef Instrument/Zang (Pop)33271/4240/1920/1/94
Studiegids

Masterproef Instrument/Zang (Pop)

33271/4240/1920/1/94
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Master in de muziek, trajectschijf 2
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Pop binnen uitvoerende muziek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 24 studiepunten
Gewicht: 24,00
Totale studietijd: 720,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege24,00 uren
Zelfstudie672,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

• Dit opleidingsonderdeel wordt individueel onderwezen op wekelijkse basis (1 uur werkcollege).
• Verplichte deelname aan bijkomende onderwijs- en studieactiviteiten zoals workshops en masterclasses.
• Zelfstudie (oefensessies op zelfstandige basis).



Omschrijving Doelstellingen

Instrument/Zang-studie is het kernonderdeel ("hoofdvak") van de afstudeerrichting "uitvoerende muziek”.
Deze specialisatie vormt de hoofdmoot in alle bijhorende modeltrajecten.

Het praktijkhoofdvak is gerelateerd aan tal van andere zowel praktische als theoretische opleidingsonderdelen.
Het praktijkhoofdvak wordt van bij het begin onderbouwd met theoretische én praktische voorbeelden.

Centraal staat de ontwikkeling tot zelfstandig uitvoerend musicus waarbij zowel de technisch-motorische als de cognitief-affectieve aspecten van de praktijk aan bod komen.
Alle mogelijke informatie en expertise wordt hiervoor aangereikt met aandacht voor en voeling met de steeds evoluerende (artistieke) actualiteit.

Omschrijving Inhoud

De leerstof in het 1ste semester is opgebouwd rond het verfijnen van de technisch-motorische vaardigheden, de relatie melodie-harmonie-ritme-structuur, stijlstudie en expressie. Hierdoor wordt een verregaande horizontale congruentie met de theorievakken en het combo bereikt.

De leerstof in het 2de semester is opgebouwd rond het toepassen van de technisch-motorische vaardigheden, de relatie melodie-harmonie-ritme-structuur en specifieke stijlstudie in een concertsituatie. Hierdoor wordt een verregaande horizontale (theorievakken & combo) en verticale (aansluiting met leerstof 1ste semester) congruentie bereikt.

1ste semester
De student zorgt voor een lijst met een opsomming van de voorbereide techniekonderdelen.
• transcripties: eigenhandig uitgeschreven door de student (opmaak met Sibelius, Encore of gelijkaardig software programma), uitvoering met originele opname
• stijlgebonden instrument-technische etudes (jazz/pop)
• harmonische, ritmische en melodische etudes (jazz/pop)
• delen uit klassieke etudes, partitas, suites e.a.
OPGELET:
• Drums: percussie-studie
• Zang:
     - prima vista
     - zangers moeten minstens 1 stuk solo uitvoeren waarbij ze zichzelf begeleiden op piano/gitaar

Dit onderdeel wordt voorbereid in samenspraak met de docent en is gerelateerd aan het programma performance (evaluatie 2de semester).
De student werkt tevens zelfstandig aan de voorbereiding van zijn/haar performance programma en toetst op regelmatige basis zijn/haar planning af met zijn/haar docent

2de semester
De student bereidt een performance voor van +/- 60 minuten in samenspraak met de docent.
Dit onderdeel bevat volgende onderwerpen en richtlijnen:
• geen repertoire uit de combo-toonmomenten
• het repertoire is uit het hoofd gekend
• de student zorgt voor een repertoirelijst (programma) van het ingestudeerde repertoire, goedgekeurd en ondertekend door de docent
• de student kan opteren voor eigenzinnige uitvoeringsmogelijkheden zoals een solo werk, een duet, eigen composities, eigen arrangementen voor middelgrote bezetting (4 blazers en ritmesectie) e.a. Deze opties zijn niet bindend maar worden wel gestimuleerd.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Geslaagd zijn voor Instrument/Zang master I (Pop).

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De student weet de algemene beroepscompetenties (interpretatie van het repertoire volgens de specifieke instrument-technische stijlvereisten binnen het Pop-idioom: thema’s, begeleidingsvormen en solo’s, in relatie tot de instrumentale karakteristiciteit) aan te wenden op het eigen instrument.

Over de twee masterjaren heen verwerft de student volgende competenties:

1. De student bezit een rijke muzikaliteit en grondige stijlkennis,
• beschikt over een originele, gefundeerde muzikale sensibiliteit en geeft een persoonlijke toets aan een geijkte stijl,
• beschikt over een excellent muzikaal gehoor,
• toont een open geest,
• beschikt over een zeer uitgebreid muzikaal voorstellingsvermogen waardoor uitvoeringen een persoonlijke, originele inbedding krijgen.

2. De student heeft een sterk ontwikkelde techniek,
• beschikt over een uitstekende technische vaardigheid die een eigen musiceerstijl en muzikale persoonlijkheid faciliteren,
• improviseert zowel individueel als in groep in de meest uiteenlopende stijlen,
• leest partituren met verschillende muzieknotatiesystemen op zicht.

3. De student heeft een onderzoekende attitude,
• toont het vermogen om op academisch niveau experimenterend en beschouwend kennis, intuïties en emoties om te vormen tot een muzikale uitvoering,
• zet de bestaande kennis over de hedendaagse en historische uitvoeringspraktijken op een professioneel niveau om in praktijk tijdens muziekuitvoeringen,
• documenteert en archiveert zijn/haar werk (portfolio).

4. De student heeft een sterke persoonlijkheid,
• kan omgaan met stressfactoren eigen aan de professionele, artistieke uitvoering,
• kan omgaan met kritiek (feedback) en weet deze te verwerken in zijn/haar originele interpretaties

5. De student is sociaal vaardig,
• werkt actief en efficiënt samen met andere musici (teambuilding)
• toont openheid, begrip, respect en waardering voor de verantwoordelijkheden en belangen van de anderen in een samenwerkingsverband
• kan gepersonaliseerde, artistieke beslissingen vorm geven en motiveren naar de groep
• kan met anderen samenwerken, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is

6. De student is communicatief,
• heeft contacten gelegd die relevant zijn voor het professioneel netwerk dat volgt op de studies,
• geeft bekendheid en voert proactief promotie voor eigen uitvoeringen, concerten en performances,
• levert een originele en persoonlijke artistieke bijdrage aan het muzikale groepsproces.

Omschrijving Begeleiding

Studievoortgangsgesprekken met optie-coördinator(en) en studiebegeleider(s) tijdens de spreekuren.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Bij alle evaluaties zorgt de student zelf voor een begeleidende ritmesectie en draagt de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de samengestelde bezetting.
(cf. zelfwerkzaamheid, verantwoordelijkheidszin & teambuilding)

Eerste semester:
Tussentijdse evaluatie (technische proef) en deliberatie met een interne jury (quotering door de titularis + de interne jury).
Aansluitend feedback van de jury aan de student.
Toegekende cijfers gelden voor 40% van de totale punten.

Tweede semester:
Evaluatie examenperiode (performance) en deliberatie met een interne en externe jury (quotering door titularis + interne & externe jury).
De beoordeling gebeurt door een jury die op initiatief van de vakgroepvoorzitter wordt samengesteld en wordt goedgekeurd door de decaan.
Deze jury bestaat uit een voorzitter, de docent en minstens één intern en één extern jurylid.
Aansluitend feedback van de jury aan de student.
Toegekende cijfers gelden voor 60% van de totale punten.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Relevante literatuur, studieboeken, transcripties en online studiemateriaal.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

• Goldsen M.H., 1978, Charlie Parker Omnibook, Atlantic Music Corp.
• Houghton S. & Warrington T., 1990, Essential Style for the Drummer and Bassist Book 1, Alfred Publications
• Houghton S. & Warrington T., 1992, Essential Style for the Drummer and Bassist Book 2, Alfred Publications
• Johansson K.G. & Hortjek H., 1998, Real Rock Book 1, Warner/Chappell Music Scandinavia AB
• Johansson K.G. & Hortjek H., 2001, Real Rock Book 2, Warner/Chappell Music Scandinavia AB
• Sher C. & Bauer B., 1983, The World’s Greatest Fake Book, Sher Music
• Sher C. & Bauer B., 1988, The New Real Book 1, Sher Music Co.
• Sher C. & Bauer B., 1991, The New Real Book 2, Sher Music Co.
• Sher C. & Dunlap L., 1995, The New Real Book 3, Sher Music Co.
Diverse “artist songbooks”
Transcripties van thema’s en solo’s door studenten en/of docenten

Omschrijving Studiekosten

Geen extra kosten.

Omschrijving Trefwoorden

h820-muziek-instrument, 830-muziek-zang, h805-muziek-improvisatie

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.