Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Muziektheatrale Vorming master II29037/4240/1920/1/86
Studiegids

Muziektheatrale Vorming master II

29037/4240/1920/1/86
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Master in de muziek, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • uitvoerende muziek
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • klassiek zang binnen uitvoerende muziek
    • Klassiek Zang Muziekeducatie binnen uitvoerende muziek
In andere opleidingen:
  • Educatieve master in de muziek en podiumkunsten als Muziektheatrale Vorming master II
  • Master of Music als Musical theatre training master II
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Docenten: De Leersnyder BenoƮt, Pujol Marcos
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk24,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege24,00 uren
Zelfstudie42,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Muziektheatrale vorming wordt onderwezen tijdens vaste lessen op vaste tijdstippen.

Omschrijving Doelstellingen

Door het opleidingsonderdeel Muziektheatrale vorming zang - klassiek worden de competenties van een professionele zanger op vlak van vocale expressie en interpretatie optimaal ontwikkeld en verfijnd. Naast het verwerven van competenties met betrekking tot muziektheater is dit het medium bij uitstek waar de verworven zangtechniek in ruimere context wordt aangewend en uitgediept. Het vak draagt in hoge mate bij tot groei communicatieve vaardigheden en tot ontwikkeling van de onderzoeksattitude; er is een hoge verticale congruentiegraad met de vakken Hoofddiscipline zang, 'Partituuranalyse', 'Muziekgeschiedenis', 'Harmonie & Contrapunt' en 'Onderzoeksmethodiek'.

Omschrijving Inhoud

Muziektheatrale vorming 1 : dansante expressie Muziektheatrale vorming 2-3-4-5: vocaalinterpretatieve expressie

De coaching van de studenten geschiedt in functie van de studenten - stem / competenties - en is bijgevolg thematisch opgebouwd. In

In Muziektheatrale vorming wordt in samenspraak tussen de studenten en de docenten, bepaalde muziekfragmenten / teksten gekozen in functie van de projecten. De al dan niet gezongen teksten worden taalkundig en inhoudelijk geanalyseerd. Voor de gezongen teksten volgt dan een analyse van de partituur: de bedoelingen van de componist en de librettist / tekstschrijver worden achterhaald. De intellectuele informatie wordt emotioneel verwerkt, resulteert, voor de gezongen fragmenten, eerst in het vocaalinterpretatieve werk en dan in een enscenering waarbij de zanger / acteur geconfronteerd wordt met het zingend / sprekend, expressief bewegen.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Zie volgtijdelijkheid FOER bijlage

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

1. De student is als solist of in ensembles bekwaam tot artistiek hoogstaande muziekuitvoeringen.
• kan zelfstandig nieuw repertoire instuderen en onderzoekend, experimenterend en beschouwend, kennis, intuïties en emoties omvormen tot een muzikale uitvoering
• ontwikkelt een eigen originele en persoonlijke expressie in zijn muziekuitvoeringen
• bezit een attitude tot het verdiepen en verfijnen van de muzikale expressie

2. De student heeft de attitude om zich steeds diepgaander als musicus te ontplooien
• is gemotiveerd om de zang- en podiumtechniek steeds verder te ontwikkelen en is gedreven om het muzikaal inlevingsvermogen verder te verfijnen. Heeft hiervoor geëigende en persoonlijke studiemethoden ontwikkeld. Vertoont hierbij een groot doorzettingsvermogen
• kan omgaan met de stress bij de uitvoering
• kan rekening houden met de eisen en verwachtingen van opdrachtgevers
• vergelijkt eigen intenties met de perceptie van publiek, gebruikers, opdrachtgevers…
• toont ambitie om te excelleren

3. De student kan een wezenlijke artistieke bijdrage leveren aan het muzikale groepsproces
• werkt efficiënt samen met andere musici in samenwerkingsverband
• kan rekening te houden met de eisen, (impliciete) verwachtingen en relevante opmerkingen van coachen en opdrachtgevers
• toont openheid, begrip, respect en waardering voor de verantwoordelijkheden en belangen van de anderen in een samenwerkingsverband
• kan met anderen samenwerken, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is

4. De student geeft daadwerkelijk blijk van de wens om als solist en in projectverband muziek uit te voeren
• gaat contacten aan, die relevant kunnen zijn voor de werk- of beroepssituatie

Omschrijving Begeleiding

Wekelijkse individuele remediëring

Studievoortganggesprekken

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Permanente evaluatie

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: niet mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Partituren, documentatiemateriaal, geluid en beeldopnamen , vakliteratuur.

Deze materialen kunnen verkregen worden in de Bibliotheken van het conservatorium en bib's en discotheken van steden en gemeenten.

Omschrijving Studiekosten

Studiematerialen kunnen ontleend worden.

Omschrijving Trefwoorden

h830-muziek-zang, h850-toneel-acteren

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor Musical theatre training master I.