Ontwikkelen van een eigen visie en formuleren van een missie:
• creativiteit/idee/ambitie,
• coherente doelstellingen en kritische succesfactoren,
• inhoudelijke bepaling en ambitie,
• bedrijfscultuur en waarden (integriteit, empowerment),
• tijdelijk monopolie (haalbaar, USP/DSP),
• SWOT-analyse en SWOT-confrontatiematrix,
• de vijand en het geheim,
• mission statement (cases: Guggenheim Foundation en S.M.A.K.)
Strategie en inhoud:
• fundamentele regels van strategisch gedrag,
• analyse van de informatie,
• kwaliteit,
• core business,
• strategiecyclus,
• marketingparadox,
Organisatie:
• organisatiemodellen,
• horizontale en verticale coördinatie,
• bureaucratie versus Adhocratie (Mintzberg) (case: de opera)
Cultural governance:
• definitie,
• reglementaire situatie in België,
• functies en taken,
• samenstelling en werking Raad van Bestuur,
• evolutie,
• rechtspersonen (vereniging, vennootschap, vzw)
Communicatie:
• theorie (communicatieproces, rol communicatie binnen marketingmix, gesprekstechnieken, verbale en non-verbale communicatie),
• mediatraining (persrelatie, PREP-methode, persbericht, interview, persconferentie, persopvolging),
• deontologie,
• invloed van de media in de cultuurwereld,
• conversatiemanager (case: Lady Gaga)
Financiën en economie:
• financiële analyse en jaarrekening,
• rentabiliteit/liquiditeit/solvabiliteit,
• boekhouding, BTW, facturatie, balans (activa – passiva), resultatenrekening, toelichting, sociale balans, management accounting, budgettering,
• functies financieel verantwoordelijke
Marketing:
• marketingconcepten (actuele benadering, klantgerichtheid, research, planning, doelgroepbepaling en segmentatie, aankoopgedrag, gebruik van technologie),
• marketingplan (interne en externe analyse, strategie, tactiek, processen en implementatie, budget en timing, controle, resultaatmeting en evaluatie, internationale dimensie),
• marketing van kunst (evaluatie marketingomgeving, strategie, publieksontwikkeling en –aanbod, marktonderzoek, marketingcommunicatie)
Funding:
• subsidies (in continentaal Europa en in Vlaanderen, kunstendecreeet),
• private fundraising (waarom mensen geven, plannen, sponsors, motivaties, tax shelters, management skills van de fundraiser)