Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Begeleidingspraktijk master II (orgel, klavecimbel, accordeon, gitaar, luit)28898/4240/1920/1/16
Studiegids

Begeleidingspraktijk master II (orgel, klavecimbel, accordeon, gitaar, luit)

28898/4240/1920/1/16
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Master in de muziek, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • uitvoerende muziek
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • klassiek toets - tokkel binnen uitvoerende muziek
    • Klassiek toets-tokkel Muziekeducatie binnen uitvoerende muziek
    Keuzepakket:
    • Musiceerpraktijk UMK 5
    • Musiceerprkatijk UMK MO 5
    • UM-K musiceerpraktijk 2e master (toets-tokkel)
In andere opleidingen:
  • Educatieve master in de muziek en podiumkunsten als Begeleidingspraktijk master II (orgel, klavecimbel, accordeon, gitaar, luit)
  • Master of Music als Accompanying practice master II (organ, harpsichord, accordion, guitar, lute)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Gewicht: 6,00
Totale studietijd: 180,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Vermote Petra
Andere docenten: Devlieger Jan, Maeseele Wim, Penson Guy, Scheerlinck Danny, Thuriot Philippe, Van Der Gucht Sandra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie156,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Individuele begeleiding tijdens werkcolleges.
De studenten wenden zich tot de docenten naargelang hun discipline:
- Gitaar: Petra Vermote, Danny Scheerlinck
- Klavecimbel: Jan De Vlieger
- Orgel: Jan De Vlieger
- Accordeon: N.N.

Omschrijving Doelstellingen

Begeleidingspraktijk voor klavierinstrumenten, gitaar, accordeon, harp en blokfluit beoogt een verruiming van praktisch toepassingsveld van verworven kennis en vaardigheid in de vakken ‘Hoofddiscipline’ en 'Harmonie & Contrapunt'. Omdat het langetermijndoelen nastreeft, dient het verder gezet in de Masters.

Omschrijving Inhoud

Algemeen betreft dit opleidingsonderdeel de studie van het prima vista harmoniseren van basopgaven en melodieën op het instrument en het oefenen van typische praktische vaardigheden vereist voor de beroepspraktijk.

BEGELEIDINGSPRAKTIJK voor orgel, klavecimbel
Melodie/lied: De student harmoniseert een opgegeven melodie. Het harmonisch geraamte moet theoretisch correct zijn, de uiteindelijke realisatie wordt bij voorkeur creatief opgevat. De student maakt een zelfstandige begeleiding, terwijl de docent de melodie meespeelt (pianisten/klavecinisten). De student speelt en zingt de melodie mee (organisten). Organisten leren ook koraalmelodieën harmoniseren, en maken kennis met opgaven in oude modi.
Lezen: strijkkwartetten (romantisch repertoire) (pianisten)
Lezen: koraal in oude sleutels (organisten/klavecinisten)
• Basso Continuo: Er komen becijferde koraalmelodieën, recitatieven en toepassingen uit kamermuziek of koor- en orkestpartituren aan bod.
Transpositie: transponerende instrumenten uit het orkest op de juiste toonhoogte spelen
Analyse: 3 pianowerken (of fragmenten eruit) van verschillende stijlperiodes aan het klavier verklaren (harmonisch geraamte). Voor de pianisten is dit in het eerste semester een werk uit de klassiek en in de tweede semester een werk uit de barok en de romantiek. De organisten en klavecinisten spelen in elke semester 1 analyse.
Repertoire van begeleidingen (zie ook melodie/lied): per semester maakt de student 5 liedbegeleidingen. Deze liedbegeleidingen worden verzorgd ingediend. De jury kiest een aantal begeleidingen uit de bundel op het examen.

NB: eventueel afwijkende organisatie wordt bij aanvang van het academiejaar meegedeeld.


BEGELEIDINGSPRAKTIJK VOOR  BLOKFLUIT
Het detailprogramma zal bij aanvang van het academiejaar gecommuniceerd worden.

BEGELEIDINGSPRAKTIJK VOOR GITAAR
1/Praktische harmonie kwintakkoorden, sextakkoorden, kwartsextakkoorden, dominantseptiemakkoorden en omkeringen, nevenseptiemen, met modulaties : harmoniseren van opgegeven bassen en sopranen
2/akkoordbegeleiding: stijloefeningen. Eenvoudige melodische improvisatie op basis van standards (optioneel)
3/ 4 creatieve begeleidingen van een melodiestem of zangstem waarbij de harmonisatie zelf wordt gemaakt gebaseerd op de leerstof, met aandacht voor stijl (2 verschillende stijlen)
4/Basso Continuo : realisatie becijferde bas : kwint, sext, kwartsext en septiem (in grondligging en omkeringen), met modulaties
5/ 4 begeleidingen van een melodiestem of zangstem : transcriptie van klavierbegeleiding naar gitaarbegeleiding

Wijze van examineren :
A/ realiseren opgegeven sopraan, gebaseerd op de leerstof voor BP Ma2 B/ realiseren opgegeven bas, gebaseerd op de leerstof voor BP Ma2
C/ uitvoeren van een Basso Continuo, gebaseerd op de leerstof voor Ma2; de melodie wordt gespeeld door de docent.
D/ uitvoeren van de opgegeven begeleiding genoteerd in akkoordsymbolen van een standard, waarbij de melodie wordt gespeeld door de docent, gebaseerd op de leerstof voor Ma2.
E/ uitvoeren van de in de lessen tijdens het academiejaar voorbereide transcripties (4) en begeleidingen (4). De begeleidingen worden op het examen uitgevoerd met live solostem (instrumentaal of vocaal), door de student zelf tijdig aangesproken en geëngageerd.







































Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Slagen voor Begeleidingspraktijk 4

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

1. De student is bekwaam om de eigen artistieke visie en het eigen muzikaal aanvoelen uit te drukken door een persoonlijke en artistiek hoogstaande instrumentale begeleiding
• heeft een grondige technische vaardigheid op vlak van begeleidingspraktijk die resulteert in een eigen musiceerstijl
• beheerst specifieke beroepsgerichte competenties m.b.t. begeleidingspraktijk om zich als zelfstandig musicus te bewijzen

2. De student kan composities analyseren en duiden
• heeft inzicht in de muziekesthetische en muziektheoretische kenmerken van verschillende stijlperiodes
• heeft een uitgediepte kennis van verschillende uitvoeringspraktijken

3. De student heeft de instelling om zich steeds diepgaander als musicus te ontplooien
• is gemotiveerd om de zijn techniek op vlak van begeleidingspraktijk steeds verder te ontwikkelen en is gedreven om het muzikaal inlevingsvermogen verder te verfijnen.
• kan omgaan met de stress bij de uitvoering

Omschrijving Begeleiding

Studievoortgangsgesprekken

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Praktische proeven
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiekosten

Geen

Omschrijving Trefwoorden

h840-muziektheorie; h820-muziek-instrument, h805 muziek- improvisatie

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)