Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Popgeschiedenis33119/4237/1920/1/88
Studiegids

Popgeschiedenis

33119/4237/1920/1/88
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de muziek
    Afstudeerrichting:
    • scheppende muziek
    • uitvoerende muziek
    Keuzeoptie van afstudeerrichting:
    • Muziekproductie binnen scheppende muziek
    • Jazz binnen uitvoerende muziek
    • Pop binnen uitvoerende muziek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 90,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2019 (Academiejaar)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Docenten: Keunen Gert
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk
Hoorcollege36,00 uren
Werkcollege
Zelfstudie54,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

• Hoorcolleges
• Werkcolleges
• Cases
• Presentaties van studenten
• Groepsdiscussies

Omschrijving Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel wil de student inzicht verschaffen in de jungle die popmuziek vandaag is, van blues tot metal en van crooners tot dubstep.

Door een grondige analyse van de belangrijkste stijlen en genres, hun ontstaan en evolutie, de belangrijkste vertegenwoordigers en typische stijlkenmerken en hun sociale context en culturele betekenis, krijgt de student een kritische kijk op muziek en kan hij verbanden tussen stijlen zien. Popmuziek is immers een spel van verschillende genres die zich gelijktijdig manifesteren en die los van elkaar evolueren.

Daarnaast wordt hun plaats telkens in de bredere maatschappelijke en cultuurhistorische context bestudeerd, waardoor de student popmuziek in een ruimer geheel kan zien.

Door gerichte luister- en kijkvoorbeelden ontwikkelt de student bovendien het muzikaal gehoor en voorstellingsvermogen.

Omschrijving Inhoud

In het opleidingsonderdeel 'Popgeschiedenis' verwerven de studenten een basisencyclopedische kennis van de popgeschiedenis.

De belangrijkste stromingen van de hele popgeschiedenis komen aan bod, rijkelijk geïllustreerd met audio- en videofragmenten.

Telkens wordt de ontstaansgeschiedenis, evolutie, stijlkenmerken, sociale context en hun culturele betekenis bestudeerd en de belangrijkste artiesten geduid. Dat gebeurt niet chronologisch met alle genres door elkaar. Genres worden in eerste plaats veelal afzonderlijk besproken, van het begin ervan tot de vertegenwoordigers van vandaag, om in tweede instantie de causale verbanden en spanningsrelaties ertussen scherp te stellen. Ook worden een reeks rode draden besproken die dwars door de hele popgeschiedenis lopen, zoals de ontwikkeling van trends en hypes, de relatie tussen mainstream, underground en alternatieve mainstream, de invloed van technologische ontwikkelingen op muziek, de invloed van andere kunststromingen en maatschappelijke ontwikkelingen op de evolutie van popmuziek, het belang van authenticiteit in popmuziek, het belang van complexiteit en progressiviteit in popmuziek en de relatie tussen popmuziek als kunstvorm en als cultureel amusement, jeugd-subculturen, de verhouding tussen popmuziekstijlen en de muziekindustrie, de relatie tussen blanke en zwarte popmuziek, de rol van productieteams in de creatie van popsterren, etc.

Onderwerpen:

• De oergenres: vaudeville, marktzangers, Tin Pan Alley, crooners, jazz, country, blues, R&B
• De rock-‘n-rollrevolutie: rock-‘n-roll, twist, surf, teenybop
• Britse invasie: Merseybeat/Beatles, Britse R&B, bluesrock, folkrock, singer-songwriter, psychedelica, classic rock
• Anders, beter en ingewikkelder: symfonische en progressieve rock
• De punkrevolte: punkrock, hardcorepunk, new wave, electro, skatepunk
• Uiterlijk vertoon: glamrock, synthpop, new romantics
• Metal: hardrock, heavy metal, thrash, death metal, black metal, gothic metal, nu-metal, stoner rock, metalcore
• Gitaarrock: indierock, grunge, alternative rock, britpop, nu-folk
• Zwarte dansmuziek: soul, funk, P-funk, disco, R&B
• Jamaicaanse muziek: reggae, ska, rocksteady, dancehall, ragga
• Hiphop: old skool hiphop, electro hiphop, turntablism, gangstarap, native tongues, dirty south
• House en techno: chicago house, acid house, garage, new beat, detroit techno, hardcore, trance, nu-house
• Ambient en triphop
• Drum ’n bass: jungle, jazzstep, techstep, breakcore, dubstep

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Geen specifieke begincompetenties vereist.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

De student:
• beschikt over een grondige kennis van de geschiedenis van de popmuziek,
• kan stijlen en stromingen benoemen, de muzikale stijlkenmerken ervan en hun evolutie plaatsen in een historisch kader,
• heeft inzicht in de sociale context en de culturele betekenis van muziekgenres,
• kan vergelijkingen maken tussen stijlen en stromingen en heeft inzicht in de causale verbanden ertussen,
• kan verbanden leggen tussen stijlen en politieke, sociale, maatschappelijke en technologische evoluties.

Omschrijving Begeleiding

Studievoortgangsgesprekken met optie-coördinator(en) en studiebegeleider(s) tijdens de spreekuren.
Mogelijkheid tot individueel gesprek, na afspraak met de docent.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

Dit opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd door middel van een mondeling examen.
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

• Keunen, Gert, 2016. Een eeuw popmuziek- van crooners tot dubstep. Lannoo, Tielt.
• Collegenota’s

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

• Bogdanov V., Woodstra C. & Erlewine S.T., 2002, “All Music Guide to Rock: The Definitive Guide to Rock, Pop, and Soul”, All Music Guides, New York
• Dimery R., 2010, “1001 Songs You Must Hear Before You Die”, Cassell Illustrated, London
• Guralnick P., 1986, “Sweet Soul Music – Rhythm and Blues and the Southern Dream of Freedom”, Little, Brown and Company, Boston
• Ochs M., 2005, “1000 Record Covers”, Tachen London
• Shapiro P., 2006, “The Rough Guide to Soul and R&B”, Rough Guide, London
• Stevens J., 2008, “The Songs of John Lennon, The Beatles Years”, Berklee Publications, Boston VS
• Wadhams W., 2001, “Inside the Hits”, Berklee Publications, Boston VS
• Delvaux, Jan, 1997, Big in Belgium - Het verhaal van de Belgische Pop, Antwerpen, Hadewijch/Studio Brussel.
• Kingsbury, Paul, 1995. The grand ole Opry : history of country music : 70 years of the songs, the stars, and the stories, New York, Villard Books.
• Lomax, Alan, 1993. The land where the blues began, London, Methuen.
• McInnis, Colin, 1950. Absolute beginners
• Reynolds, Simon, 1998. Energy Flash - A journey through rave music and dance culture, London, Picador.
• Toop, David, 1991. Rap Attack 2 - African rap to global hip hop, London, Serpent’s Tail.
• Vincent, Rickey, 1996. Funk : the music, the people, and the rhythm of the one, New York, St. Martin’s Griffin.
• Marcus, Greil, 1997. Mystery train: images of America in rock'n'roll music : fourth revised edition.
• Carducci, Joe, 1993. Rock and the pop narcotic, Los Angeles, 2.13.61.
• Chambers, Ian, 1985. Urban Rhythms - Pop music and popular culture, London, MacMillan.
• Frith, Simon; Horne, Howard, 1987. Art into pop, London/ New York, Methuen.

Omschrijving Studiekosten

Aanschaf handboek, ca. 25€.

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.