Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Semiotiek24387/4243/1920/1/75
Studiegids

Semiotiek

24387/4243/1920/1/75
Academiejaar 2019-20
Komt voor in:
  • Bachelor in de beeldende kunsten, trajectschijf 3
  • Bachelor in de muziek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2020 (Semester 2)
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Mulder Arjen
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Omschrijving Onderwijsorganisatie (lijst)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege18,00 uren
Zelfstudie57,00 uren

Omschrijving Onderwijsorganisatie (tekst)

Hoorcolleges en werkcolleges, eigen nota's.

Omschrijving Doelstellingen

Het opleidingsonderdeel wil hoe- en waaromvragen van communicatieprocessen belichten, zowel op interpersoonlijk als op massamediaal vlak. Het benadert de semiotiek als methode en niet als alleenzaligmakende leer.

De cursus semiotiek wil de specifieke mogelijkheden van de verschillende semiotische werkwijzen voor het duiden en maken van eigen en andermans werk verhelderen. De student wordt vertrouwd gemaakt met de basistheorieën van de semiotiek en semiotisch onderzoek in de ruimste zin des woords. Daarbij zal niet alleen worden ingegaan op de klassieke methoden van betekenisduiding (retorica, iconologie, semiologie), maar ook op typisch (laat) twintigste-eeuwse methoden van betekenisvorming.

Essentieel in dit verband is de studie van de betekenisvorming in relatie tot de handelingsmogelijkheden binnen de maatschappelijke of gebruikscontext. Het opleidingsonderdeel wil de student tevens een mogelijke methodologie aanreiken voor semiotische analyse van eigen werk.

Eigen aan de opleiding, die gericht is op het ontwikkelen van hedendaagse kunstbeoefening, is de voortdurende zorg om de semiotiek te linken met de actualiteit van de kunsten.

Omschrijving Inhoud

- Overzicht van de semiotiek als wetenschap en kennismaking met de basisconcepten van de verschillende semiotische werkwijzen.
- Inhouds- en beeldanalyse volgens een semiotisch model waarbij de productiecontext, de beeldende middelen en de samenhang, de narratieve laag en de symbolische laag onderscheiden worden.
- Vraagstukken in verband met het (kunst)werk als bemiddelaar van betekenis voor een ontvanger (beschouwer) binnen een gebruikscontext.
- Aanwending van het gebruikte medium als onderdeel van communicatiestrategieën.
- Illustratieve toepassingen en cases, gaande van interpersoonlijke communicatie tot massamediale cultuur.

Omschrijving Begincompetenties (tekst)

Geen specifieke begincompetenties vereist.

Omschrijving Eindcompetenties (tekst)

Kerncompetenties

1) De student kent het proces van betekenisvorming volgens de semiotische modellen van de belangrijkste stromingen binnen dit vakgebied.
Onder meer:
- de student kan lees-, schrijf-, luister- en kijkproces duiden en interpreteren.
- de student heeft inzicht verworven in de interactie tussen zender (een werk, uitspraak) en ontvanger (de kijker, luisteraar) binnen contexten die de betekenisvorming sturen.
- de student kent de semiotiek volgens Pierce, de Saussure, Uexkull, Barthes, McLuhan, Warburg, MacKay, Sterne e.a.

2) De student kan een beeldanalyse maken volgens een semiotisch model.
Onder meer:
- de student kan de gegevens van de produktiecontext beschrijven.
- hij/zij kan de beeldende laag en de samenhang van een werk duiden.
- de student kan de narratieve laag beschrijven.
- de student kan de symbolische laag van een werk binnen bepaalde interpretaties duiden.
- de student kan de semiotische effecten van een specifieke mediale uiting (uitspraak, beeld, werk) aannemelijk maken en aangeven hoe deze mogelijkheden tot handelen (agency) openen.

3) De student heeft een basiskennis van de mogelijke interacties tussen media en communicatie. Onder meer:
- de student kan de werking van de (nieuwe) media inschatten m.b.t. betekenisoverdracht.
- de student kan de invloed van de context op betekenisoverdracht en vice versa duiden.
- de student kent, op initiatieniveau, de mediatheorieƫn van de belangrijkste denkers op dit gebied.
- de student is in staat om de (gewenste) semiotische werking van het eigen werk te duiden binnen de sociale en mediale context.

Algemene competenties

Verwerven en verwerken van informatie:
- informatie, documentatie en kennis kunnen opzoeken.
- zelfstandig kunnen lezen, synthetiseren en analyseren van kritische teksten en argumentaties.
- een persoonlijke argumentatie en visie kunnen uitwerken binnen de ontwikkelingen van de beeldende kunst.

Omschrijving Begeleiding

De docent is steeds bereid tot een persoonlijk gesprek of email-uitwisseling.

Omschrijving Evaluatie (tekst)

De student maakt een beelddossier en schrijft een essay van ongeveer 2000 woorden over het verplicht gestelde studieboek, aan de hand van een vragenlijst.
Dit alles wordt geƫvalueerd voor 100% van de te verwerven credits.

Algemeen
- Verplichte deelname aan de onderwijs- en studieactiviteiten.
- Werkstukken en opdrachten moeten steeds op de vastgestelde data worden ingediend of gepresenteerd.
- In geval de student wettig verhinderd is aanwezig te zijn, zorgt hij ervoor dat het werk door iemand anders wordt binnengebracht.
- Examen op het einde van het semester.
- Mogelijkheid tot 2de zittijd.

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Tweede examenkans: wel mogelijk.

Deliberatie-info: voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.

Omschrijving Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus, studieboek, eigen nota's en zelf verzameld beeldmateriaal.

Omschrijving Studiekosten

20 euro aan documentatie.

Omschrijving Trefwoorden

Semiotiek, communicatie, media, beeldanalyse, teken, code, cultuur, cognitie

Omschrijving Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.