Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Puyvelde Shela
Andere docenten: Vercruysse Sien
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke tendensen in het onderwijsvak in essentie verduidelijken. 3.1 W&I
Professionaliseren
Vakkennis m.b.t. het eigen onderwijsvak beheersen. 4.2 T
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Informatiekanalen met betrekking tot het onderwijsvak en vakdidactiek opzoeken. 4.2 W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Onderwijsvak Lichamelijke opvoeding
Praktijk 2: WPL LO
Modeltraject 3:
Onderwijsvak Lichamelijke opvoeding
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Horizontale afstemming:
Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Onderwijsvak: Lichamelijke opvoeding
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Vakspecifieke inhouden en vakdidactische concepten voor de doelgroep lager onderwijs.
Vakdidactische informatiebronnen.
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak.
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Begeleid zelfstandig werk
Begeleiding
Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen met gesloten vragen (100% van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Boeken en syllabi
2. Syllabi
Bewegingsopvoeding in de basisschool: didactische en methodische principesVerplicht - Auteur: Shela Van Puyvelde
- Editie: 2018-2019
Studiekosten
De totale kostprijs van de syllabus vermeld onder de rubriek 'Studiematerialen: Verplicht' wordt geraamd op ongeveer 10 euro.