Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Praktijk 1: WPL exploreren (AO)34818/4161/1819/1/49
Studiegids

Praktijk 1: WPL exploreren (AO)

34818/4161/1819/1/49
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk37,00 uren
Werkcollege10,00 uren
Zelfstudie34,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Sys Hannelore
Andere docenten: Van Stichel Mira, Verhoeyen Koen
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Correct mailverkeer opstellen. 1.2 - T
Een correcte en volledige verslaggeving hanteren. 1.2 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Maatschappelijke initiatieven in en rond de school en de schoolwerking in kaart brengen. 3.1 – W&I
Een omgevingsanalyse van een stageplaats maken. 3.1. – T

Professionaliseren
Op een efficiënte en doelgerichte manier informatie over onderwijs opzoeken. 4.2. – W&I
Regels in verband met citeren en refereren inzetten. 6.2 - W&I

Krachtige leeromgeving
De pedagogisch-didactische beginsituatie in kaart brengen. 9.1. - W&I

De pedagogisch-didactische beginsituatie beschrijven vanuit observatie 9.1 - T
Relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren. 9.2 - T
Relevante doelstellingen selecteren. 9.2 - T

Leerbegeleiding
Sjablonen opmaken. 10.1 - W&I
De domeinspecifieke leerresultaten voor Leraar Secundair Onderwijs herkennen. 10.1 - W&I
De rubrieken van het lesvoorbereidingsformulier correct invullen 10.1. - T
Het schoolreglement raadplegen. 10.2 – W&I


Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:
Praktijk 2: WPL lichamelijke opvoeding
Praktijk 2: WPL bewegingsrecreatie
Assistent in diverse contexten

Modeltraject 3:
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2

Horizontale afstemming:

Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Praktijk 1: WPL assisteren

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

De leraar en de school: Domeinspecifieke leerresultaten voor Leraar Secundair Onderwijs - Opleidingsspecifieke leerresultaten. Schoolreglement - Omgevingsanalyse (verkennen werkplek)
Administratieve ICT- en taalondersteuning: ETOS - Opbouw van een mail - Etiquette voor internetverkeer - Bronvermelding – Tekenen van organisatie – Sjabloon lesvoorbereiding – Ontwerp van lange documenten (rapport, paper)
Observatietechnieken: Waarnemen en interpreteren
Les voorbereiden: Didactisch model van Van Gelder - Rubrieken van een lesvoorbereiding – Beginsituatie - Doelstellingen – Oefenstof - Organisatievormen

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen
06 Zich via een onderzoekende houding inzetten om de eigen onderwijsrealiteit continu te realiseren
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
10 Binnen het juridisch, deontologisch, organisatorisch en administratief kader, efficiënt en effectief functioneren

Deel - OLR
01.2 Effectief en efficiënt met de leerlingen communiceren
01.4 Effectief en efficiënt communiceren met collega's, directie en externe partners
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
05.1 Feedback en kritische reflectie aanwenden om het eigen pedagogisch en didactisch handelen te
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken
06.2 Praktijkgericht onderzoek voeren ter optimalisatie van de onderwijspraktijk
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
10.1 Relevante en actuele juridische, deontologische en administratieve taken behorend tot het leraarschap correct uitvoeren
10.2 Samen met het schoolteam en de schoolleiding bijdragen aan de concretisering van het schoolbeleid

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Onderdeel pedagogie: didactische practica - microteaching - stage op de werkplek
Onderdelen ICT en taal: via leerpaden, tutorials, mooc’s, instructiefilmpjes en zelf door te nemen cursusmateriaal

Begeleid zelfstandig werk

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Opdrachten horende bij didactische practica (100% van de totaliteit van de beoordeling)

Voor opdrachten m.b.t. ICT en taal dient de student bij aanvang van het semester via e-mail contact op te nemen met de lector om afspraken te maken.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.

Wat betreft de evaluatie van de stage dient men de richtlijnen voor Praktijk 1 in het eerste modeltraject te lezen en op te volgen, ter beschikking via de elektronische leeromgeving.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.

Andere studiematerialen

Documenten beschikbaar op de elektronische leeromgeving.

Studiekosten

De studiekosten worden geraamd op ongeveer 20 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Lerarenvorming