Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
(Be)grijp onderwijs (AO)34817/4161/1819/1/15
Studiegids

(Be)grijp onderwijs (AO)

34817/4161/1819/1/15
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk28,00 uren
Zelfstudie53,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: De Maegd Katrien
Andere docenten: Cosyns Jasper, Sys Hannelore
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Argumentatietechnieken grondig aanwenden. 1.1 T

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
De structuur en de organisatie van onderwijs verduidelijken. 3.1 W&I
Actief en maatschappelijk verantwoord burgerschap omschrijven. 3.1 W&I
De effecten van actuele maatschappelijke structuren en tendensen op onderwijs grondig becommentariëren. 3.1 T
Actuele onderwijsthema's systemisch benaderen. 3.1 W&I
Actuele maatschappelijke tendensen binnen onderwijs correct in een internationale context plaatsen. 3.2 W&I
Waarden en normen correct omschrijven. 3.3 W&I
Het eigen sociaal-cultureel bewustzijn en dat van anderen illustreren. 3.3 W&I
Cultuurparticipatieproces onderbouwd uitbreiden 3.3 W&I

Leerbegeleiding
De deontologie van het lerarenberoep passend illustreren. 10.1 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2:
Praktijk 2: vakleraar X worden
Praktijk 2: WPL LO
Praktijk 2: WPL BR
Assistent in diverse contexten
Modeltraject 3:
Praktijk 3: beginnende leraar zijn
Praktijk 3: in diverse contexten werken
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Keuzemodule
Thematische uitdieping
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X1
Onderwijsvak X2
Praktijk 1: exploreren
Praktijk 1: assisteren
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Deel 1 - Onderwijsorganisatie binnen de politieke & bestuurlijke realiteit en op verschillende domeinen zoals sociale zaken/ economische en vrije omgeving/ culturele diversiteit/ juridisch en ecologie. Exemplarisch wordt het onderwijssysteem binnen landen naast België besproken.

Deel 2

- Actualiteit en de effecten/ gevolgen binnen onderwijs: hervorming secundair onderwijs, M-decreet, onthaalbeleid, gelijke onderwijskansen, (super)diversiteit in maatschappij en onderwijs, stromingen binnen onderwijs ... .

- Politiek en sport, sportbeleid in Vlaanderen, doelgroepen in sport, internationale contexten van sport met een verplicht luik over de organisatie van de sport.

Deel 3 - Kritisch denken: argumentatietechnieken, betoog en/of filosofisch gesprek.

De onderdelen worden systemisch benaderd, vertrekkende uit de actualiteit.


Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

Opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR)
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale en een breed culturele participatie

deel-OLR
01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
03.3 Het beroep van leraar vorm geven door een breed culturele participatie

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Online leren via leerpaden en zelf door te nemen cursusmateriaal.

Begeleiding

Via mail kan een afspraak gemaakt worden
Gebruik van elektronische leeromgeving

Evaluatie

Eerste examenkans

Schriftelijk examen met open vragen zowel met open als gesloten boek (100 % van de totaliteit van de beoordeling).

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.



Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Dus, want, maar en tenzijVerplicht
  • Auteur: De Maeyer Jan
  • Editie: .
  • ISBN-nr: 978-94-629-2981-4
2. Syllabi
syllabus (Be)grijp onderwijsVerplicht
  • Auteur: De Maegd Katrien, Permentier Veerle
  • Editie: 2018-2019