Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Er staan als leraar34815/4161/1819/1/44
Studiegids

Er staan als leraar

34815/4161/1819/1/44
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk33,00 uren
Zelfstudie48,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Poucke Kristien
Andere docenten: Block Jan, Braemscheute Eva, De Puydt Ariane, Goetmaeckers Joke, Hoste Eddy, Martin Lien, Slock Hannah, Steenhout Petra, Van Laethem Marita
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Communiceren
Gesprekstechnieken en -vaardigheden correct hanteren (BASIS). 1.1 T
Kenmerken van algemene gesprekstechnieken correct verduidelijken. 1.1 W&I
Non-verbale / expressieve aspecten van de communicatie beschrijven. 1.1 W&I
Non-verbale / expressieve aspecten van de communicatie inzetten. 1.1 T
Verbale aspecten van de communicatie beschrijven. 1.1 W&I
Verbale aspecten van de communicatie inzetten. 1.1 T
Assertief zowel hulp vragen als hulp geven ter ondersteuning van jezelf en anderen omschrijven. 1.2 W&I
Communicatieve aspecten binnen samenwerkingsrelaties/ teamwerking benoemen. 2.1 W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:

De leraar als taalleraar

De leraar in interactie

Onderwijsvak X3

Onderwijsvak X4

Praktijk 2: vakleraar X worden

Praktijk 2: WPL LO

Praktijk 2: WPL BR

Modeltraject 3:

Samen school maken

Onderwijsvak X5

Praktijk 3: beginnende leraar zijn

Praktijk 3: WPL 1

Praktijk 3: WPL 2

Horizontale afstemming:

Onderwijsvak X1

Onderwijsvak X2

Praktijk 1: exploreren

Praktijk 1: assisteren

Praktijk 1: WPL exploreren

Praktijk 1: WPL assisteren

Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Stemgebruik en -hygiëne

Vlot, gestructureerd en rijk taalgebruik

Schooltaal, thuistaal, instructietaal

Soorten communicatie

Technieken van actief luisteren

Feedback geven en krijgen

Lichaamstaal

Congruentie tussen verbaal en non-verbaal

Expressiviteit

Mondelinge en schriftelijke feedback

Assertiviteit

Positioneren in een groep

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
02 Actief participerend samenwerken in een (breed) schoolteam
dOLR
01.1 Zich krachtig en expressief als leraar positioneren
01.2 Effectief en efficiënt met de lln communiceren
02.1 Als teamspeler aan een goede werksfeer meewerken

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.


begeleid zelfstandig werk
zelfstudie

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Evaluatievorm
mondeling examen 60% van de totaliteit van de beoordeling
logboek 40% van de totaliteit van de beoordeling

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Het aantal vragen bij het mondeling examen en bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.



Tweede examenkans

Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.

Het aantal vragen bij het mondeling examen en bij het mondeling examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019

Andere studiematerialen

Syllabus beschikbaar op elektronische leeromgeving

Studiekosten

Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 75 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Lerarenvorming

Dramaturgie

Ademhaling

Pers- en communicatiewetenschappen