Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Outdoor34814/4161/1819/1/10
Studiegids

Outdoor

34814/4161/1819/1/10
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
    • lichamelijke opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk25,00 uren
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege16,00 uren
Zelfstudie32,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Schurmans Jeroen
Andere docenten: Permentier Veerle
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Actuele thema's vanuit verschillende multidisciplinaire invalshoeken benaderen. 3.1 T
Nieuw aangereikte inhouden gebruiken bij het oplossingsgericht handelen 5.3 T
Nieuwe methodieken binnen het vakgebied gebruiken 4.1 T

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 1:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie

Modeltraject 2:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie

Horizontale afstemming:
Onderwijsvak Bewegingsrecreatie
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2
Individueel ontwikkelingstraject 3

Inhoud

Inhoud
Omkaderen en begeleiden van groepen in outdoor activiteiten
Veiligheid, materiaalkennis en redding in complexe outdoor activiteiten; via ferrata, hoogtouwparcour, deathride, rotsklimmen, canyoning, wildwater,…
EHBO en ongevallenprotocol in outdoor omstandigheden
Outdoor omgeving specifiek; meteo, tochtvoorbereiding, natuurbehoud, leave no trace
Wetgeving en verzekering voor zelfstandige buitensport gidsen en buitensport bedrijven
Individuele verdieping in klimmen, canyoning en wildwater redding

Mogelijk te behalen kwalifacties
BACP canyoning guide (internationaal canyoning gids diploma)
KVB 3 klimmen
Sport Vlaanderen initiator sportklimmen
Sport Vlaanderen initiator canyoning
Outdoor animator
KBF Via ferrata begeleider

Volgtijdelijkheid (VT)

(buiten trajectschijf 3 al minstens 100 studiepunten afgewerkt hebben EN ((geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie 3 EN geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie 4 EN geslaagd of gedelibereerd voor Praktijk onderwijsvak bewegingsrecreatie) OF (geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: fitnessinstructor EN geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: outdoor animator EN geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: verdieping fitness EN geslaagd of gedelibereerd voor Bewegingsrecreatie: verdieping recreatieve sporten))).

100 credits verworven hebben uit de eerste en de tweede trajectschijf en een credit of vrijstelling hebben voor
Bewegingsrecreatie: fitness basis en Bewegingsrecreatie: recreatieve sporten en Bewegingsrecreatie:oriƫntatielopen en Bewegingsrecreatie: fit en gezond en Bewegingsrecreatie: touwtechnieken en Bewegingsrecreatie: fintessinstructor en Bewegingsrecreatie: outdoor animator en Bewegingsrecreatie: verdieping fitness

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vindt men de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven
05 Gestoeld op kritische reflectie innoverend en oplossingsgericht handelen


dOLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.1 Actuele methodieken en technologie in de eigen onderwijspraktijk integreren
05.3 Problemen en situaties leerbevorderend aanpakken

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Demonstraties
Practicum/skills lab
Microteaching
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Excursie
Begeleid zelfstandig werk

Begeleiding

Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Schriftelijk examen met gesloten vragen, meerkeuzevragen en open vragen, gesloten of openboek (50% van de totale beoordeling)
Tussentijdse Vaardigheidsevaluatie (aanwezigheid verplicht) (50% van de totale beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:
Schriftelijk examen met gesloten vragen, meerkeuzevragen en open vragen, gesloten of openboek (50% van de totale beoordeling)
Vaardigheidsevaluatie (50 % van de totale beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen:Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Vanuit de visie van taalontwikkelend opleiden is taal een onderdeel bij alle opdrachten.

Studiekosten

De studiekosten worden geraamd op ongeveer 1.000 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen