Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Sys Hannelore
Andere docenten: Block Jan
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Communiceren
groepsdynamische processen verduidelijken - 1.6 - W&I
de invloed van groepsdynamische processen op een doeltreffend klasmanagement weergeven - 1.6 - W&I
Krachtige leeromgeving
begrippen uit de leerpsychologie omschrijven - 7.1 - W&I
begrippen uit de motivatiepsychologie omschrijven - 7.1 - W&I
begrippen uit de sociale psychologie omschrijven - 7.1 - W&I
het belang van inzichtelijk, sociaal constructivistisch en imiterend leren voor de eigen onderwijspraktijk illustreren - 7.1 - W&I
inzichten uit de psychologische stromingen naar de schoolcontext transfereren - 7.1 - W&I
inzichten uit psychologische experimenten aan het pedagogisch-didactisch handelen koppelen - 7.1 - W&I
inzichten uit de leerpsychologie aan het gedifferentieerd werken verbinden - 7.2 - W&I
inzichten van de leerpsychologie met de didactische principes verbinden - 9.4 - W&I
verschillende evaluatievormen en assessment typeren - 9.5 - W&I
stimulerende leeractiviteiten die rekening houden met de ontwikkelingspsychologie en leerpsychologie illustreren - 9.4 - W&I
Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2: Diverse en krachtige leeromgeving, Praktijk 2: vakleraar X worden, Praktijk 2: WPL LO, Praktijk 2: WPL BR
Modeltraject 3: Vakoverschrijdend en projectmatig werken, Praktijk 3: beginnende leraar zijn, Praktijk 3: WPL 1, Praktijk 3: WPL 2,
Horizontale afstemming: Algemene didactiek 1, Psychologie, Onderwijsvak X1, Onderwijsvak X2, Praktijk 1: exploreren, Praktijk 1: assisteren, Praktijk 1: WPL exploreren, Praktijk 1: WPL assisteren
Inhoud
Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
Motivatiepsychologie: motivatietheorieën, motivatieprincipes, schoolmoeheid, faalangst
Leerpsychologie: imiterend leren, inzichtelijk leren, sociaal constructivistisch leren, verschillende visies op intelligentie, het geheugen, leren leren, zone van de naaste ontwikkeling, leervoorkeuren, soorten evaluatievormen en assessment
Sociale psychologie: groepsdynamica, interactieprocessen, sociale beïnvloeding, sociale perceptie
Voor LO-BR worden enkele bovenstaande inhouden afgebakend en worden inhouden met betrekking tot de sportsector aangereikt, waaronder motorisch leren.
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen secundair onderwijs
Eindcompetenties
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
01 Constructief communiceren in diverse contexten met alle actoren
07 Diversiteit als uitgangspunt en als meerwaarde voor het didactisch-pedagogisch handelen in de
onderwijspraktijk gebruiken
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
01.6 Effectief en efficiënt communiceren in functie van een doeltreffend klasmanagement
07.1 Relevante kenmerken van leerlingen/leerlingengroepen opsporen die aan de basis liggen van het
gedifferentieerd werken in de klas/ op school
07.2 Doelstellingen, werkvormen, leerinhouden, leeractiviteiten en evaluatievormen op maat van elke leerling
uitwerken
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen doelstellingen
09.5 Passende evaluatie en/of assessment organiseren bij het onderwijsleerproces
Onderwijsorganisatie (omschrijving)
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
Hoorcollege met activerende elementen
Werkcollege: interactievormen
Begeleiding
Monitoraat op afspraak
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal
Evaluatie
Eerste examenkans
Schriftelijk examen (100 % van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn en actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen.
Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.
Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019.
Boeken en syllabi
2. Syllabi
Algemene didactiek 2Verplicht - Auteur: Sys Hannelore
- Editie: 2018-2019
Andere studiematerialen
Documenten beschikbaar op de elektronische leeromgeving.
Studiekosten
De studiekosten worden geraamd op ongeveer 10 euro.
Trefwoorden
Psychologie, Sociale psychologie, Lerarenvorming