Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Bewegingsrecreatie: outdoor educator34809/4161/1819/1/34
Studiegids

Bewegingsrecreatie: outdoor educator

34809/4161/1819/1/34
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • bewegingsrecreatie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk29,00 uren
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege14,00 uren
Zelfstudie30,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Delrue Marlies
Andere docenten: Roelandt Filip
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Maatschappelijk, internationaal en intercultureel participeren
Actuele maatschappelijke structuren en tendensen verduidelijken. 3.1 W&I

Professionaliseren
Basisconcepten uit de vakdidactiek hanteren. 4.2 W&I
Vakkennis m.b.t. eigen onderwijsvak kunnen beheersen. 4.2 T


Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.

Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:

Modeltraject 2:
Praktijk 2: WPL BR
Onderwijsvak BR

Modeltraject 3:
Onderwijsvak BR
Praktijk 3: WPL 1
Praktijk 3: WPL 2

Horizontale afstemming:

Er staan als leraar
(Be)grijp onderwijs
Algemene didactiek 1
De leraar @ 21E
Psychologie
Algemene didactiek 2
Onderwijsvak: Bewegingsrecreatie 
Praktijk 1: WPL exploreren
Praktijk 1: WPL assisteren
Individueel ontwikkelingstraject 1

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:

Vakspecifieke inhouden
Oriëntatielopen met kaart en kompas
Fit in het bos
Survivaltechnieken
teambuilding
Didactische principes voor het begeleiden en organiseren van oriëntatielopen in de (school)buurt met kaart en kompas
Geografische analyse van het werkgebied in functie van het uitwerken van opdrachten oriëntatieloop
Actualiteit m.b.t. onderwijsvak: invloeden op politieke realiteit, sociale zaken, economisch domein, vrije omgeving, juridisch domein en/of ecologie

Vak- en vakdidactisch informatiebronnen
Vakdidactische concepten

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.

OLR
03 Een professionele visie ontwikkelen gekoppeld aan de maatschappelijke realiteit vanuit een internationale
en een brede culturele participatie
04 Autonoom een eigen levenslang ervaringsleren nastreven

d OLR
03.1 Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen verantwoord naar onderwijs vertalen
04.2 Eigen vakspecifieke en didactische expertise continu vernieuwen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.

Hoorcollege met interactieve elementen
Demonstraties
Practicum/skills lab
Groepswerk
Opdrachtgestuurd onderwijs
Veldwerk
Begeleid zelfstandig werk (*)

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans

Vaardigheidstest (50% van de totale beoordeling)
Schriftelijk examen: met open en gesloten vragen, met meerkeuzevragen en/of open boek (30% van de totale beoordeling)
Permanente evaluatie (20% van de totale beoordeling)

Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.
Bijzondere bepalingen:
Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
Het behoort tot de verantwoordelijkheid van de student, wil hij slagen voor dit opleidingsonderdeel, om tijdens de aangeboden lessen aanwezig te zijn, actief te participeren in de gehanteerde didactische werkvormen, de vooropgestelde opdrachten uit te werken en de opgelegde deadlines m.b.t. de taken en opdrachten te respecteren.

Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden volgende evaluatievormen (en verdeling percentage beoordeling) aangewend:

Schriftelijk examen met gesloten vragen, meerkeuzevragen en open vragen, gesloten of openboek (30% van de totale beoordeling)
Vaardigheidstest (70%  van de totale beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringstijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen:Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019
 

Boeken en syllabi

2. Syllabi
Syllabus oriƫntatielopenVerplicht
  • Auteur: Delrue Marlies
  • Editie: 2018-2019

Studiekosten

De totale kostprijs van de handboeken vermeld onder de rubriek 'studiematerialen: verplicht' wordt geraamd op ongeveer 10 euro.
Bijkomende andere studiekosten worden geraamd op ongeveer 100 euro: de reële kostprijs hangt af van de actuele kostprijs van het verplicht aan te schaffen materieel/materiaal en van de verplichte activiteiten waaraan de studenten dienen deel te nemen.

Trefwoorden

Lichamelijke opleiding
Sport
Vakdidaktiek
Lerarenvorming
Motorische ontwikkeling