Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Algemene didactiek 134808/4161/1819/1/00
Studiegids

Algemene didactiek 1

34808/4161/1819/1/00
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 81,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk25,00 uren
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege16,00 uren
Zelfstudie32,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Block Jan
Andere docenten: Braemscheute Eva
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

studenten (kunnen):
didactische werkvormen onderscheiden - 9.4 - W&I
de didactische principes van een uitgewerkte leeractiviteit aangeven - 9.4 - W&I
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, leerplannen en het pedagogisch project situeren binnen de onderwijscontext - 9.2 - W&I
het belang van de pedagogische en de didactische beginsituatie schetsen - 9.1 - W&I
het didactisch model gebruiken bij het uitwerken van een leeractiviteit - 9.4 - W&I
inductief en deductief werken illustreren - 9.4 - W&I
relevante doelstellingen concreet en operationeel formuleren - 9.2 - W&I

Dit opleidingsonderdeel kent zowel een coherente verticale als horizontale afstemming ten aanzien van andere opleidingsonderdelen.
Verticale afstemming via het leerresultaatlijnen – model:
Modeltraject 2: Diverse en krachtige leeromgeving, Praktijk 2: vakleraar X worden, Praktijk 2: WPL LO, Praktijk 2: WPL BR
Modeltraject 3: Vakoverschrijdend en projectmatig werken, Praktijk 3: beginnende leraar zijn, Praktijk 3: in diverse contexten werken, Praktijk 3: WPL 1, Praktijk 3: WPL 2
Horizontale afstemming:
Onderwijsvak X1, Onderwijsvak X2, Algemene didactiek 2, Psychologie, Praktijk 1: exploreren, Praktijk 1: assisteren, Praktijk 1: WPL exploreren, Praktijk 1: WPL assisteren

Inhoud

Het opleidingsonderdeel is opgebouwd uit volgende onderdelen:
het didactisch model van Van Gelder
onderscheid pedagogische en didactische beginsituatie
componenten van de beginsituatie
doelstellingen: harmonische persoonlijkheidsontwikkeling, eindtermen,
ontwikkelingsdoelen, vakoverschrijdende eindtermen, leerlijnen, leerplannen, lesdoelstellingen, lesfasedoelstellingen, competenties en competentiegericht onderwijs
richtlijnen om doelstellingen correct te formuleren
verschillende soorten didactische werkvormen
de didactische principes
ordening van leerinhouden: deductief en inductief

Voor LO-BR worden enkele bovenstaande inhouden afgebakend en worden inhouden met betrekking tot de sportsector aangereikt: didactiek voor beweging bij kleuter en lager onderwijs, en didactiek voor het domein van de bewegingsrecreatie.

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen secundair onderwijs

Eindcompetenties

Taal:
Dit opleidingsonderdeel ondersteunt de leerresultaten die een vertaling zijn van de niveaudescriptoren leidend tot de graad van bachelor in het hoger professioneel onderwijs uit de Codex Hoger Onderwijs.
OLR
09 Vakinhoudelijke en didactische expertise integreren om op maat leerkansen voor alle leerlingen te creëren
dOLR
09.1 Relevante kenmerken van de leerlingen/leerlingengroep/leeromgeving achterhalen die een invloed hebben
op de kwaliteit van leren en onderwijzen
09.2 Doelstellingen op maat afstemmen rekening houdend met de beginsituatie,
eindtermen/ontwikkelingsdoelen, het leerplan, leerlijnen en het pedagogisch project
09.4 Leerinhouden en –strategieën vertalen naar stimulerende leeractiviteiten, op basis van de gekozen

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Dit opleidingsonderdeel ondersteunt, gelinkt aan haar inhoudelijke eigenheid, de mogelijkheid tot implementatie van internationale gastsprekers en/of bezoeken in internationale context.
hoorcollege met activerende elementen
werkcollege (begeleide oefeningen, gespreksvorm, groepsdiscussie)
begeleid zelfstandig werk

Begeleiding

Monitoraat op afspraak en via mail
Gebruik van elektronische leeromgeving
Zelfstudiemateriaal

Evaluatie

Eerste examenkans
Schriftelijk examen (100 % van de totaliteit van de beoordeling)
Het aantal vragen bij het schriftelijk examen wordt bepaald naar haalbaarheid binnen de voorziene examineringtijd. Er wordt duidelijk aangegeven op welk gedeelte van de leerinhoud het examen zich richt.

Bijzondere bepalingen: Cf. OER Hogeschool Gent 2018-2019 en FOER Mens en Welzijn 2018-2019


Tweede examenkans
Voor de tweede examenkans worden dezelfde evaluatievormen en dezelfde verdeling percentage beoordeling aangewend als in de eerste examenkans.

Boeken en syllabi

2. Syllabi
algemene didactiekVerplicht
  • Auteur: Eva Braemscheute, Jan Block
  • Editie: 2018-2019

Andere studiematerialen

optioneel studiemateriaal : Het didactische werkvormenboek, Variatie en differentiatie in de praktijk, Piet Hoogeveen en Jos Winkels (2014)

Studiekosten

De kostprijs van ander verplicht schriftelijk studiemateriaal wordt geraamd op ongeveer 15 euro.

Trefwoorden

Pedagogiek en didactiek

Lerarenvorming