Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Partim project Strategisch Management26617/4144/1819/26615/66
Studiegids

Partim project Strategisch Management

26617/4144/1819/26615/66
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • accountancy-fiscaliteit
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Strategisch Management incl project.
Studieomvang: 2 studiepunten
Gewicht: 2,00
Totale studietijd: 50,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1) of 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstudie50,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Strategisch Management incl project' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Strategisch Management incl project', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Bouckaert Ann-Sophie
Andere docenten: Verbeiren Eric
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2

Doelstellingen

In dit project maak je kennis met de strategische keuzes van een onderneming. Je leert de verworven kennis van strategisch management toe te passen. Je leert een strategische analyse opmaken en je leert kritisch nadenken over strategische keuzes waarmee ondernemingen uit de sector te maken hebben. Dit project vormt een essentieel onderdeel uit je opleiding bedrijfsmanagement die bij jou ook een ondernemende attitude wil nastreven.

Inhoud

Het doel van deze opdracht is dat de student een bestaande onderneming selecteert en op basis van de partim Strategisch management een aantal zaken toepast en uitwerkt in een bedrijfsrapport. De essentie van het project is dat de student door middel van bronnenonderzoek en een gestructureerd interview met het management van de onderneming de relevante informatie verzamelt over de strategie van een onderneming en deze informatie structureert en verwerkt in een evaluerend verslag.

Dit bedrijfsrapport bestaat uit volgende onderdelen:

  • Managementsamenvatting
  • Deel 1: Voorstelling van de onderneming
  • Deel 2: Analyse van de onderneming en omgeving
  • Deel 3: SWOT & Strategie
  • Deel 4: Strategiekaart en balanced scorecard
  • Deel 5: Conclusie en aanbevelingen

Eindcompetenties (tekst)

1. Kan zelfstandig en in team de competenties van communicatieve vaardigheden toepassen in communicatietaken verbonden aan een project (BM1)

Indicatoren:

  • Kan doel- en doelgroepgericht communiceren
  • Kan rekening houden met specifieke communicatiesituaties
  • Kan correct formuleren
  • Kan duidelijk, gepast en aantrekkelijk formuleren
  • Kan via een geschikte lay-out een tekst toegankelijk maken

2. Heeft een onderzoekende attitude en kan een bedrijfsrapport schrijven (BM5)

Indicatoren:

  • Kan gegevens uit een bedrijfscontext verzamelen en verwerken
  • Heeft inzicht in de verschillende informatiebronnen voor het schrijven van een bedrijfsrapport
  • Kan uit informatiebronnen de essentie distilleren en interpreteren
  • Kan de informatiebronnen correct citeren en refereren
  • Heeft een kritische ingesteldheid
  • Kan zelfstandig, correct en systematisch taken uitvoeren volgens bepaalde procedures en normen en volgens een opgelegde planning
  • Kan een bedrijfsrapport schrijven

3. Heeft een ondernemende attitude (BM7)

Indicatoren:

  • Neemt initiatief
  • Heeft doorzettingsvermogen
  • Is creatief
  • Is flexibel

4. Kan zelfstandig en in team de competenties van strategische management toepassen in een project (BM4)

Indicatoren:

  • Heeft inzicht in de missie en visie van een onderneming
  • Heeft inzicht in de doelstellingen van een onderneming en haar strategieën om deze te behalen
  • Heeft inzicht in de verschillende risico’s en verzekeringen
  • Heeft inzicht in de wijze waarop een onderneming de principes van maatschappelijk verantwoord ondernemen nastreeft
  • Kan de elementen die de strategische positie van een onderneming bepalen, analyseren en interpreteren
  • Kan een eenvoudige balanced scorecard opmaken voor een onderneming

Begeleiding

Elektronische leeromgeving: http://chamilo.hogent.be
Niet-verplichte contactmomenten (planning beschikbaar bij aanvang van het academiejaar)
Forum in Chamilo kan gebruikt worden voor het stellen van vragen en voeren van discussies met medestudenten, evt lector.
De lector is beschikbaar voor het beantwoorden van vragen via mail.
Gelegenheid tot feedback.

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periodegebonden evaluatie: 100% portfolio met mondelinge toelichting
    • periodegebonden evaluatie: /
  • Tweede examenkans: 100% portfolio

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Schrijven van verslag tot eindwerk: do's & don'tsVerplicht
  • Editie: 2018-2019
  • ISBN-nr: 978-94-014-5259-5
Strategisch performance management: Hoe beginnen we daar nu aan?Verplicht
  • Auteur: D. Van Nieuwenhuyse en A.-S. Bouckaert
  • Uitgever: Lannoo Campus
  • Editie: Meest recente versie
  • ISBN-nr: 978-94-014-1854-6