Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Partim Strategisch Management26616/4144/1819/26615/51
Studiegids

Partim Strategisch Management

26616/4144/1819/26615/51
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • accountancy-fiscaliteit
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Strategisch Management incl project.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1) of 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk
Hoorcollege
Werkcollege
Zelfstudie75,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Strategisch Management incl project' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Strategisch Management incl project', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Bouckaert Ann-Sophie
Andere docenten: Verbeiren Eric
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2

Doelstellingen

In de partim strategisch management krijgen de studenten een kader aangeboden dat hen in staat moet stellen om na te denken over strategische keuzes waarmee ondernemingen geconfronteerd worden. Via het aanleren van modellen, theorieën en technieken leren ze hoe ze het proces van strategiebepaling, -implementatie en -evaluatie in een onderneming kunnen sturen en ondersteunen.

  • Kan een eenvoudige interne analyse (zelfanalyse) en externe analyse (omgevingsanalyse) uitvoeren.
  • Kan de verwachtingen van stakeholders in kaart brengen.
  • Kan de begrippen 'missie', 'visie' en 'doelstellingen' toelichten.
  • Kan de belangrijkste denkkaders en modellen die een onderneming kunnen helpen om een strategie (strategische koers) te vormen en te formuleren toelichten aan de hand van bedrijfscase.
  • Kan toelichten hoe een strategie geïmplementeerd kan worden.
  • Kan het belang van strategisch veranderingsmanagement (leiderschap) toelichten aan de hand van een bedrijfscase.
  • Kan toelichten hoe een strategie geëvalueerd kan worden (principes en technieken van managementcontrole).
  • Kan de basisargumenten waarom MVO (3P) een instrument is voor succesvolle bedrijfsvoering herkennen, benoemen en verklaren in bedrijfscases.
  • Cases en oefeningen

Inhoud

  • Strategische analyse
  • Interne analyse
  • Externe analyse
  • SWOT-analyse
  • Strategievorming
  • Strategie-implementatie
  • Strategie-evaluatie/managementcontrole
  • Strategisch veranderingsmanagement
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen, triple P, CSR 2.0., shared value creation"



Eindcompetenties (tekst)

1. Heeft kennis van en inzicht in de factoren die de strategische positie van een onderneming bepalen (BM4)

Indicatoren:

  • Heeft kennis van en inzicht in de belangrijkste tools waarmee een interne analyse (zelfanalyse) en externe analyse (omgevingsanalyse) kunnen uitgevoerd worden.
  • Heeft inzicht in de verwachtingen van stakeholders en het bestaansrecht van de onderneming
  • Heeft kennis van en inzicht in de begrippen 'missie', 'visie' en 'doelstellingen' en 'organisatiecultuur'.

2. Heeft kennis van en inzicht in de belangrijkste denkkaders en modellen die een onderneming kunnen helpen om een strategie (strategische koers) te formuleren (BM4)

Indicatoren:

  • Heeft kennis van en inzicht in de manier waarop competitief voordeel kan gerealiseerd worden
  • Heeft kennis van en inzicht in de manier waarom kostenvoordelen kunnen nagestreefd worden
  • Heeft kennis van en inzicht in het nastreven van marketingdifferentiatie
  • Heeft kennis van en inzicht in andere differentiatiestrategieën

3. Heeft kennis van en inzicht in strategie-implementatie en -evaluatie (BM4)

Indicatoren:

  • Heeft kennis van en inzicht in strategie-implementatie en strategisch veranderingsmanagement (leiderschap)
  • Heeft kennis van en inzicht in de principes van deugdelijk bestuur
  • Heeft kennis van en inzicht in maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • Heeft kennis van en inzicht in managementcontrole
  • Heeft kennis van en inzicht in de balanced scorecard.

4. Kan informatie mbt strategisch management verwerven en verwerken (BM4)

Indicatoren:

  • Kan op een efficiënte manier uit verschillende bedrijfskundige informatie de relevante informatie analyseren en interpreteren
  • Kan verschillende bedrijfskundige gegevens combineren en waarde toevoegen aan beschikbare informatie
  • Kan informatie mbt de manier waarop groei kan gerealiseerd worden door fusie, overname en groei verzamelen, verwerken en interpreteren
  • Kan informatie mbt het ontwikkelen van een internationale strategie verzamelen, verwerken en interpreteren

5.  Kan bedrijfsinformatie interpreteren en toepassen in een algemene/specifieke beroepscontext (BM4)

Indicatoren:

  • Kan een eenvoudig strategisch vraagstuk analytisch verwerken
  • Kan uit verschillende strategische opties tot een passende conclusie komen
  • Kan de voorgestelde conclusie formuleren gebruik maken van de juiste terminologie
  • Heeft een kritische ingesteldheid
  • Kan op basis van een jaarverslag en andere media de visie, missie en strategie van een onderneming begrijpen en toekomstige strategische keuzes afleiden

Begeleiding

Elektronische leeromgeving: http://chamilo.hogent.be.
Niet verplichte contactmomenten (planning is beschikbaar bij aanvang van het academiejaar)
Studiewijzer en leerpaden  in de elektronische leeromgeving.
De lector is beschikbaar voor het beantwoorden van vragen via mail.
Gelegenheid tot feedback na het examen.

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periodegebonden evaluatie: /
    • periodegebonden evaluatie: 100% schriftelijk examen (open en gesloten vragen)
  • Tweede examenkans:
    • 100% schriftelijk examen (open en gesloten vragen)

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Strategisch performance management: Hoe beginnen we daar nu aan?Verplicht
  • Auteur: D. Van Nieuwenhuyse en A.-S. Bouckaert
  • Uitgever: Lannoo Campus
  • Editie: Meest recente versie
  • ISBN-nr: 978-94-014-1854-6