Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Onderzoeksvaardigheden II
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: De Geeter Anne
Andere docenten: Desmet Regine, Van Baelen Freek
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Kan een duidelijke afgebakende probleemstelling helder formuleren.
Kan een heldere en afgebakende onderzoeksvraag formuleren
Kan onderzoeksresultaten aftoetsen aan criteria van goed onderzoek
Kan vanuit de onderzoeksvragen de juiste onderzoeksvorm en -methodiek kiezen en rechtvaardigen
Kan een onderzoeksplan opmaken
Kan heldere conclusies trekken als antwoord op de onderzoeksvragen en het formuleren van een oplossing.
Kan de meest gangbare statistische begrippen m.b.t. gegevensverzameling toepassen op een bedrijfscase
Kan de meest gangbare statistische begrippen m.b.t. gegevensanalyse interpreteren op een bedrijfscase
Inhoud
Stappen binnen een onderzoek: probleemstelling-onderzoeksvragen-methodologie/gegevensverzameling - gegevensverwerking - conclusie en rapportering
Steekproeftrekking: populatiespecificatie, steekproefkader, soorten steekproeven, steekproefgrootte
Kwalitatief onderzoek: methode en verwerking
Gestructureerde ondervraging: methode en opstellen van vragenlijsten
Gegevensanalyse: univariate analyse en statistische validering
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn
Eindcompetenties (lijst)
Kan relevante gegevens met betrekking tot markten en marketingactiviteiten verzamelen, interpreteren, analyseren en gangbare modellen en tools innovatief aanwenden bij het formuleren van een oplossing/of het identificeren van opportuniteiten |
Kan projectmatig werken en een onderzoek stapsgewijs en op een professionele manier ontwerpen en uitvoeren |
Onderwijsvorm
Onderwijsleergesprek
Oefensessie
Opdracht
Begeleiding
Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
Formatieve feedback:
Feedback tijdens de les