Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
5 studiepunten
Gewicht:
5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Der Elst Sarie
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Kan de basisbegrippen en componenten van marketing, marketingmanagement en marketingstrategie uiteenzetten.
Kan de ontwikkelingen en trends in marketing duiden
Kan de componenten van een marketingstrategie (segmentering, targeting en positionering) toelichten
Kan de onderlinge samenhang van de marketingmix instrumenten expliciteren
Kan de principes van duurzame marketing beschrijven
Kan de rechtsregels uit Wet marktpraktijken en consumentenbescherming toepassen op eenvoudige casussen
Inhoud
Luik marketing
De betekenis van marketing
De marketingomgeving: Macro- & meso-omgeving-belang van trends
Koopgedrag in B2C en B2B
Marktsegmentatie-doelgroepbenadering-positionering
Marketingmix instrumenten: product-prijs-distributie-communicatie
Duurzame marketing
Luik wetgevend kader
Wetgeving inzake marktpraktijken en consumentenbescherming
Correcte informatie en misleidende reclame
Vergelijkende reclame
Prijsvermindering en solden
Loterijen, kansspelen en wedstrijden
Gezamenlijk aanbod of koppelverkoop
Verkoopmethoden buiten de onderneming
Verkoop met verlies
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen Secundair Onderwijs
Eindcompetenties (lijst)
Kan vanuit een strategisch kader een strategisch marketingbeleid(-plan) ontwikkelen, uitvoeren, opvolgen en bijsturen |
Kan ethisch en vanuit duurzaamheidsprincipes handelen met in acht name van de beroepsdeontologie |
Onderwijsvorm
Activerend hoorcollege
Oefensessie
Begeleiding
Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
Formatieve feedback :
Feedback tijdens de les.
Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 100,00 | |