Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Exploration lab
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Exploration lab
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Exploration lab
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Bouckaert Ann-Sophie
Andere docenten: DeVreese Ruth, Smet Jolien, Wambacq Elke, Wyckstandt Niels
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Doelstellingen
Kan door een logische en gepaste structuur de toegankelijkheid van een tekst verhogen binnen een begeleide projectcontext.
Kan correct, duidelijk, gepast (zakelijk), aantrekkelijk en efficiënt formuleren binnen een begeleide projectcontext.
Kan de vormvereisten van onderzoeksrapporten toepassen binnen een begeleide projectcontext.
Kan via een geschikte lay-out een tekst toegankelijk maken binnen een begeleide projectcontext.
Kan correct citeren, parafraseren en refereren binnen een begeleide projectcontext.
Kan een rapport beknopt samenvatten (executive summary) binnen een begeleide projectcontext.
Kan volgens doel en doelgroep effectief en efficiënt mondeling communiceren binnen een begeleide projectcontext.
Kan een geschikt communicatiemedium kiezen het professioneel toepassen binnen een begeleide projectcontext.
Kan op een gepaste manier projectresultaten verdedigen binnen een begeleide projectcontext.
Kan reflecteren over zijn future proof skills en op eigen initiatief bijsturen/acties ondernemen om te remediëren en/of te excelleren.
Deze future proof skills zijn:
• Kan kansen herkennen en ernaar handelen
• kan initiatief nemen en daadkrachtig zijn
• kan durf en bereidheid tonen tot het nemen van risico's
• Kan doorzetten en ondanks weerstand zijn doel of mening verdedigen
• Kan op een gedreven manier resultaten nastreven
• Kan (makkelijk) originele en creatieve oplossingen bedenken door (probleem)situaties ""out-of-the-box"" vanuit alternatieve invalshoeken te benaderen
• Kan gepast en efficiënt reageren in geval van wijzigende omstandigheden, tijds-en werkdruk, tegenslag of kritiek
• Kan op een kritische manier stappen vooruit denken en anticiperen op mogelijke hindernissen
• Kan zich openstellen voor een vernieuwende aanpak en/of vernieuwende ideeën (open-minded)
• Kan op een constructieve manier bijdragen aan een kwaliteitsvol gezamenlijk resultaat dat zijn persoonlijk belang overstijgt en hierbij teamgeest tonen.
• Kan zich aan de collectieve werkafspraken en deadlines houden en signaleert tijdig eventuele obstakels voor deze afspraken.
• Kan respect tonen voor (de inbreng van) andere teamleden en ondersteunt hen indien nodig
• Kan zich uitdrukken op een heldere, verstaanbare en compacte manier, hierbij ondersteund door de gepaste lichaamstaal.
• Kan zich begripsvol inleven in en/of rekening houden met de gedachten en gevoelens van anderen
• Kan luisteren naar anderen (oogcontact, laten uitspreken, doorvragen,…)
• Kan op een respectvolle en constructieve manier reageren op verkregen feedback
• Kan op een gepaste manier feedback geven aan anderen
• Kan kritisch de voor-en nadelen van beslissingen/oplossingen afwegen om tot weloverwogen doordachte beslissingen te komen
• Kan vlot onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken, zich niet in details verliezen en het overzicht behouden door planmatig en gestructureerd te werken"
Kan informatie uit de context zoeken, raadplegen en selecteren (contextanalyse)
Kan verschillende - indien nodig gespecialiseerde, vakspecifieke - bronnen zoeken, kritisch beoordelen en aan de hand hiervan selecteren (literatuuranalyse).
Kan technieken en principes van projectmanagement toepassen.
Kan een strategische analyse (interne en externe analyse, strategie, verschillende aspecten van MVO) maken van een onderneming en haar positie in een bepaalde sector
Kan volgens doel en doelgroep effectief en efficiënt schriftelijk communiceren binnen een begeleide projectcontext.
Inhoud
Strategische analyse
Interne analyse
Externe analyse
SWOT-analyse
Strategievorming
Strategie-implementatie
Strategie-evaluatie/managementcontrole
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Projectmanagement
Projectspecifieke communicatieve vaardigheden
Reflectie future proof skills
Persoonlijkheidstest
Literatuuranalyse
Contextanalyse
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn
Eindcompetenties (lijst)
Kan een strategisch beleid ontwikkelen, opvolgen en/of bijsturen |
Kan effectief communiceren in elke professionele context |
Kan projectmatig werken en een onderzoek stapsgewijs en op een professionele manier ontwerpen en uitvoeren |
Kan vanuit reflectie groeien naar een zelfsturende en ondernemende professional |
Onderwijsvorm
Activerend hoorcollege
Werkplekleren
Opdracht
Begeleiding
Intervisie: studenten brengen hun ervaringen in, wisselen onderlinge ervaringen uit onder begeleiding van de docent.
Formatieve feedback
Groepsgesprek
Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Niet-periode gebonden | Paper | 100,00 | Zie evaluatiekaart op Chamilo. Om een credit te kunnen verwerven voor dit opleidingsonderdeel dient te student ook een kwaliteitsvolle reflectie te maken op zijn functioneren in het project (future proof skills).
|
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Paper | 100,00 | Zie evaluatiekaart op Chamilo. Om een credit te kunnen verwerven voor dit opleidingsonderdeel dient te student ook een kwaliteitsvolle reflectie te maken op zijn functioneren in het project (future proof skills).
|
Andere studiematerialen
Aanbevolen boeken:
•Heene, A.; Vanhaverbeke, J. & Vermeylen, S. (2012). Praktijkboek Strategie: Routeplan voor het ontwikkelen van een werkbare bedrijfsstrategie. Lannoo Campus.
•Van Nieuwenhuyse, D. & Bouckaert, A.-S. (2015). Strategisch performance management: Hoe beginnen we daar nu aan? Lannoo Campus.