Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Communicatievaardigheden
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Communicatievaardigheden
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Communicatievaardigheden
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Communicatievaardigheden
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Communicatievaardigheden
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Communicatievaardigheden
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Communicatievaardigheden
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Communicatievaardigheden
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Communicatievaardigheden
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Communicatievaardigheden
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Lips Marie
Andere docenten: Smet Jolien
Taalvak: Ja, Nederlands
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Kan de basisbegrippen uit de communicatietheorie toelichten.
Kan de communicatieprocedure toepassen in een vertrouwde leercontext
Kan doelgericht communiceren in een vertrouwde leercontext
Kan doelgroepgericht communiceren in een vertrouwde leercontext
Kan de criteria om een geschikt communicatiemedium te kiezen toelichten.
Kan de kenmerken van de courante communicatiemedia toelichten.
Kan aantonen hoe in zakelijke boodschappen rekening is gehouden met randvoorwaarden en situationele factoren.
Kent de effectiviteitseisen van communicatie (duidelijk, efficiënt, gepast, aantrekkelijk en correct Nederlands)
Kan de effectiviteitseisen van communicatie toepassen in een vertrouwde leeromgeving
Kan de vormkenmerken van courante mondelinge en schriftelijke zakelijke boodschappen toelichten.
Kan de vormkenmerken van courante mondelinge en schriftelijke zakelijke boodschappen toepassen in een vertrouwde leeromgeving.
Kan de criteria om de kwaliteit van mondelinge en schriftelijke boodschappen te verbeteren toelichten.
Kan de criteria toepassen om de kwaliteit van mondelinge en schriftelijke zakelijke boodschappen te verbeteren
Inhoud
Communicatieprocedure
Basisbegrippen communicatietheorie
Voorbereiding, structuur, formulering, vormgeving en revisie
Communicatieve doelstellingen (informeren, overtuigen, activeren)
Doelgroepanalyse
Mediumkeuze
Randvoorwaarden en situationele factoren
Vragenschema's en tekstsoorten
Zakelijk taalgebruik
Basisprincipes formulering
Zakelijk taalgebruik
Zakelijke dialoog
Feedbacktechnieken
Vormvereisten
Kwaliteitscontrole
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen Secundair Onderwijs
Eindcompetenties (lijst)
Kan effectief communiceren in elke professionele context |
Onderwijsvorm
Onderwijsleergesprek
Opdracht
Oefensessie
Begeleiding
Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
De docent staat ter beschikking voor vragen voor en na de lesactiviteiten.
Formatieve feedback:
Feedback tijdens de les
Feedback via Chamilo van docent
Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Niet-periode gebonden | Presentatie | 20,00 | |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 80,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 100,00 | |
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
De Complete CommunicatiewijzerVerplicht - Auteur: S. Auman, M-A. Baert, A. De Witte en K. Leemans
- Editie: 2016
- ISBN-nr: 978-94-629-2584-7
Studiekosten
Auman, S., Baert, M.-A., De Witte, A. & Leemans, K. (2016). De complete communicatiewijzer. Leuven: Acco. ISBN: 9789462925847. Kostprijs: 55,90 euro.