Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
Afstudeerrichting:
- financie- en verzekeringswezen
In andere opleidingen:
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Strategisch en marketingmanagement
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Strategisch en marketingmanagement
-
Bachelor in het bedrijfsmanagement als Strategisch en marketingmanagement
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Bouckaert Ann-Sophie
Andere docenten: Lavaerts Peter
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Kan een eenvoudige interne analyse (zelfanalyse) en externe analyse (omgevingsanalyse) uitvoeren.
Kan de verwachtingen van stakeholders in kaart brengen.
Kan de begrippen 'missie', 'visie' en 'doelstellingen' toelichten.
Kan de belangrijkste denkkaders en modellen die een onderneming kunnen helpen om een strategie (strategische koers) te vormen en te formuleren toelichten aan de hand van bedrijfscase.
Kan in eigen woorden verwoorden wat het strategisch marketingplanningsproces inhoudt
Kan de stappen bij marketingplanning beschrijven
Kan toelichten hoe een strategie geïmplementeerd kan worden.
Kan het belang van strategisch veranderingsmanagement (leiderschap) toelichten aan de hand van een bedrijfscase.
Kan toelichten hoe een strategie geëvalueerd kan worden (principes en technieken van managementcontrole).
Kan de basisargumenten waarom MVO (3P) een instrument is voor succesvolle bedrijfsvoering herkennen, benoemen en verklaren in bedrijfscases.
Kan marketingdoelstellingen/metrics formuleren vanuit een SWOT-analyse voor een eenvoudige case
Kan een passende marketingstrategie formuleren voor een eenvoudige case
Kan een strategisch marketingplan uit een eenvoudige case kritisch evalueren
Inhoud
Strategische analyse
Interne analyse
Externe analyse
SWOT-analyse
De rol van marketing voor de organisatiestrategie
Strategische marktanalyse: interne en externe analyse
Vijfkrachtenmodel van Porter (concurrentie-analyse)
Portfolio-analyse
Strategievorming- formuleren van marketingdoelstellingen vanuit een SWOT-analyse
Strategisch marketingplanningsproces
Strategie-implementatie
Strategie-evaluatie/managementcontrole
Strategisch veranderingsmanagement
Maatschappelijk verantwoord ondernemen, triple P, CSR 2.0., shared value creation"
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen Secundair Onderwijs
Eindcompetenties (lijst)
Kan een strategisch beleid ontwikkelen, opvolgen en/of bijsturen |
Kan een marketingbeleid ontwikkelen, uitvoeren, opvolgen en bijsturen |
Kan ethisch en vanuit duurzaamheidsprincipes handelen met in acht name van de beroepsdeontologie |
Begeleiding
Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
Formatieve feedback
Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 100,00 | |
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Strategisch performance management: Hoe beginnen we daar nu aan?Verplicht - Auteur: D. Van Nieuwenhuyse en A.-S. Bouckaert
- Editie: 2018
- ISBN-nr: 978-94-014-1854-6