Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Partim Juridisch Frans III23812/4144/1819/23811/01
Studiegids

Partim Juridisch Frans III

23812/4144/1819/23811/01
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • rechtspraktijk
Dit is een deel van het opleidingsonderdeel Juridisch Frans en Engels III.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Werkcollege24,00 uren
Zelfstudie39,00 uren
Dit deel van het opleidingsonderdeel 'Juridisch Frans en Engels III' wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: 
  • wel mogelijk.
  • indien in eerste examenkans niet geslaagd voor opleidingsonderdeel 'Juridisch Frans en Engels III', moet dit deel enkel herkanst worden indien niet geslaagd.
Titularis: Bottequin Caroline
Taalvak: Ja, Frans
Onderwijstalen: Frans, Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Aan het eind van de cursus kunnen de studenten mondeling en schriftelijk correct gebruik maken van het juridisch jargon. Zij zijn in staat een conversatie over een juridisch onderwerp in het Frans te voeren, de vraagstelling in het Frans aan te brengen en deel te nemen aan een debat. Zij kunnen de inhoud van een juridische tekst begrijpen, samenvatten, becommentariëren en er mondeling of schriftelijk over rapporteren.
Er wordt van de studenten verwacht dat ze verschillende attitudes, die gericht zijn op de vereiste beroepshoudingen, ontwikkelen en nastreven, zoals accuratesse, flexibiliteit, resultaatgerichtheid, zelfstandigheid, zin voor initiatief, zin voor samenwerking en leergierigheid.
Op het einde van het opleidingsonderdeel hebben de studenten vooral sociale en communicatieve vaardigheden verworven, die hen moeten toelaten om binnen een juridisch kader correct in het Frans te communiceren. De studenten moeten in een team kunnen fungeren, cliënten in het Frans te woord kunnen staan en vlot leesbare brieven of documenten in het Frans op kunnen stellen. Zij kunnen in het Frans met collega's over juridische materies van gedachten wisselen en aan cliënten vakkundige verduidelijking bieden in het Frans.

Inhoud

Uitbreiding en uitdieping van juridische en zakelijke woordenschat
Occasionele uitdieping van essentiële grammatica nodig voor het correct functioneren in de doeltaal
Spelling
Vertaaloefeningen
Zakelijke en juridische communicatie: mondeling en schriftelijk
Rollenspellen / telefoongesprekken / uiteenzettingen
Presentatie
Samenvattingen, brieven, allerlei types van correspondentie en informatieverwerking
Persoonlijk werk – raadplegen van bronnen, zoeken en verwerken van informatie

Begincompetenties

Voldoen aan de eindcompetenties van Frans (RE1) én Engels (RE1) én Juridisch Frans en Engels I (RE1)
ofwel Juridisch Frans en Engels II (RE2)

Eindcompetenties (tekst)

Partim Juridisch Frans III

1. Uitgediepte kennis van de Franse taal die volstaat om in de doeltaal efficiënt te kunnen functioneren (ERK – B2).

Indicatoren:

  • De student beheerst op gevorderd niveau de grammatica, de algemene woordenschat en de specifieke juridische en zakelijke terminologie.

2. Complexe zakelijke, juridische Franstalige informatie opnemen en doelgericht bewerken (ERK – B2).

Indicatoren:

  • De student brengt ordening aan in complexe informatie en maakt deze voor anderen toegankelijk.
  • De student legt verbanden en verwerkt de informatie volgens de richtlijnen tot een samenhangend geheel.

3. Communiceren in het Frans (ERK – B2).

Indicatoren:

  • De student beheerst de doeltaal voldoende om op schriftelijke of mondelinge wijze correct te communiceren onder welke vorm dan ook.
  • De student streeft ernaar om de communicatie efficiënt, aantrekkelijk en foutloos te formuleren en presenteren, zowel mondeling als schriftelijk.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

•klassikale oefeningen en zelfstandig op te lossen oefeningen;
•presentaties en/of uiteenzettingen;
•zelfstudieopdrachten individueel en/of in groepsverband (Begeleid Zelfstandig Leren);
•interdisciplinaire samenwerking (wanneer mogelijk);
•aanvullende leergesprekken;
•interactieve begeleidende gesprekken en feedback (vooral m.b.t. BZL);
•eventueel vakoverschrijdend werk met een juridisch opleidingsonderdeel.

Begeleiding

•Begeleid zelfstandig leren: de opdrachten die de studenten krijgen in het kader van de zelfstudie zullen klassikaal of individueel begeleid worden, maar worden individueel geëvalueerd.
•Tussentijdse evaluaties met feedback-momenten laten de student inzien in welke richting en in welke materies hij zich specifiek en persoonlijk moet verder bekwamen.

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie: 40%
    • periode gebonden evaluatie: 60% schriftelijk examen
  • Tweede examenkans:
    • 40% mondeling examen en 60% schriftelijk examen