Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
4 studiepunten
Gewicht:
4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Feryn Petra
Andere docenten: Bouckaert Ann-Sophie, Declercq Marjan, Peyskens Herbert, Verbeiren Eric, Wyckstandt Niels
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Kan verschillende strategische modellen toepassen op de strategie van een onderneming.
Kan een eenvoudige strategiekaart en balanced scorecard opmaken voor een onderneming.
Kan op basis van een strategische analyse enkele aanbevelingen formuleren.
Kan de missie, visie, ambitie en cultuur van een onderneming toelichten.
Kan voor een onderneming de nagestreefde principes van maatschappelijk verantwoord ondernemen toelichten.
Kan eenvoudige financiële ratio's van een onderneming opzoeken en toelichten.
Kan een interne en externe analyse van een onderneming opmaken en van daaruit een SWOT en confrontatiematrix opstellen.
Kan correct citeren, parafraseren en refereren binnen een begeleide projectcontext.
Kan correct, duidelijk, gepast (zakelijk), aantrekkelijk en efficiënt formuleren binnen een begeleide projectcontext.
Kan de vormvereisten van onderzoeksrapporten toepassen binnen een begeleide projectcontext.
Kan door een logische en gepaste structuur de toegankelijkheid van een tekst verhogen binnen een begeleide projectcontext.
Kan een geschikt communicatiemedium kiezen en het professioneel toepassen binnen een begeleide projectcontext.
Kan een rapport benopt samenvatten (executive summary) binnen een begeleide projectcontext.
Kan op een gepaste manier projectresultaten verdedigen binnen een begeleide projectcontext.
Kan via een geschikte lay-out een tekst toegankelijk maken binnen een begeleide projectcontext.
Kan volgens doel en doelgroep effectief en efficiënt schriftelijk communiceren binnen een begeleide projectcontext.
Kan technieken en principes van projectmanagement toepassen.
Kan een duidelijke afgebakende probleemstelling helder formuleren.
Kan een onderzoeksplan opmaken
Kan heldere conclusies trekken als antwoord op de onderzoeksvragen en het formuleren van een oplossing.
Kan informatie uit de context zoeken, raadplegen en selecteren (contextanalyse)
Kan onderzoeksresultaten aftoetsen aan criteria van goed onderzoek
Kan vanuit de onderzoeksvragen de juiste onderzoeksvorm en -methodiek kiezen en rechtvaardigen
Kan verschillende - indien nodig gespecialiseerde, vakspecifieke - bronnen zoeken, kritisch beoordelen en aan de hand hiervan selecteren (literatuuranalyse).
Kan reflecteren over zijn future proof skills en op eigen initiatief bijsturen/acties ondernemen om te remediëren en/of te excelleren.
Deze future proof skills zijn:
• Kan kansen herkennen en ernaar handelen
• Kan initiatief nemen en daadkrachtig zijn
• Kan durf en bereidheid tonen tot het nemen van risico's
• Kan doorzetten en ondanks weerstand zijn doel of mening verdedigen
• Kan op een gedreven manier resultaten nastreven
• Kan (makkelijk) originele en creatieve oplossingen bedenken door (probleem)situaties ""out-of-the-box"" vanuit alternatieve invalshoeken te benaderen
• Kan gepast en adequaat reageren in geval van wijzigende omstandigheden, tijds-en werkdruk, tegenslag of kritiek
• Kan op een kritische manier stappen vooruit denken en anticiperen op mogelijke hindernissen
• Kan zich openstellen voor een vernieuwende aanpak en/of vernieuwende ideeën (open-minded)
• Kan op een constructieve manier bijdragen aan een kwaliteitsvol gezamenlijk resultaat dat zijn persoonlijk belang overstijgt en hierbij teamgeest tonen.
• Kan zich aan de collectieve werkafspraken en deadlines houden en signaleert tijdig eventuele obstakels voor deze afspraken.
• Kan respect tonen voor (de inbreng van) andere teamleden en ondersteunt hen indien nodig
• Kan zich uitdrukken op een heldere, verstaanbare en compacte manier, hierbij ondersteund door de gepaste lichaamstaal.
• Kan zich begripsvol inleven in en/of rekening houden met de gedachten en gevoelens van anderen
• Kan luisteren naar anderen (oogcontact, laten uitspreken, doorvragen,…)
• Kan op een respectvolle en constructieve manier reageren op verkregen feedback
• Kan op een gepaste manier feedback geven aan anderen
• Kan kritisch de voor-en nadelen van beslissingen/oplossingen afwegen om tot weloverwogen doordachte beslissingen te komen
• Kan vlot onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken, zich niet in details verliezen en het overzicht behouden door planmatig en gestructureerd te werken
Inhoud
Strategische analyse
Financiële analyse
Projectmanagement
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Projectspecifieke communicatieve vaardigheden
Reflectie future proof skills
Literatuuranalyse
Contextanalyse
Persoonlijkheidstest
Begincompetenties
Eindcompetenties Secundair Onderwijs
Eindcompetenties (lijst)
Kan effectief communiceren in elke professionele context |
Kan projectmatig werken en een onderzoek stapsgewijs en op een professionele manier ontwerpen en uitvoeren |
Kan een strategisch beleid ontwikkelen, opvolgen en/of bijsturen |
Kan vanuit reflectie groeien naar een zelfsturende en ondernemende professional |
Kan een financieel beleid ontwikkelen en uitvoeren en op korte en lange termijn adequate financiƫle beslissingen nemen en adviseren |
Onderwijsvorm
Werkplekleren
Oefensessie
Opdracht
Begeleiding
Formatieve feedback
Groepsgesprek
Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Niet-periode gebonden | Paper | 100,00 | Paper met mondelinge toelichting. Zie evaluatiekaart op chamilo. Om een credit te kunnen verwerven voor dit opleidingsonderdeel dient te student ook een kwaliteitsvolle reflectie te maken over zijn functioneren in het project (future proof skills). |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Paper | 100,00 | Paper met mondelinge toelichting. Zie evaluatiekaart op chamilo. Om een credit te kunnen verwerven voor dit opleidingsonderdeel dient te student ook een kwaliteitsvolle reflectie te maken over zijn functioneren in het project (future proof skills). |