Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Strategisch management34063/4144/1819/1/09
Studiegids

Strategisch management

34063/4144/1819/1/09
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • milieu- en duurzaamheidsmanagement
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Strategic Management
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Strategisch management
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Strategisch management
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Strategisch Management
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Strategisch management
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Strategisch management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk
Hoorcollege12,00 uren
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie51,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Bastelaere Karen
Andere docenten: Buekens Willem
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Kan een eenvoudige interne analyse (zelfanalyse) en externe analyse (omgevingsanalyse) uitvoeren.
Kan de verwachtingen van stakeholders in kaart brengen.
Kan de begrippen 'missie', 'visie' en 'doelstellingen' toelichten.
Kan de belangrijkste denkkaders en modellen die een onderneming kunnen helpen om een strategie (strategische koers) te vormen en te formuleren toelichten aan de hand van bedrijfscase.
Kan toelichten hoe een strategie geïmplementeerd kan worden.
Kan het belang van strategisch veranderingsmanagement (leiderschap) toelichten aan de hand van een bedrijfscase.
Kan toelichten hoe een strategie geëvalueerd kan worden (principes en technieken van managementcontrole).
Kan de basisargumenten waarom MVO (3P) een instrument is voor succesvolle bedrijfsvoering herkennen, benoemen en verklaren in bedrijfscases.

Inhoud

Strategische analyse
      Interne analyse
      Externe analyse
      SWOT-analyse
Strategievorming
Strategie-implementatie
Strategie-evaluatie/managementcontrole
Strategisch veranderingsmanagement
Maatschappelijk verantwoord ondernemen, triple P, CSR 2.0., shared value creation"

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Eindtermen Secundair Onderwijs

Eindcompetenties (lijst)

Kan vanuit een algemeen bedrijfseconomisch inzicht adviezen formuleren voor een duurzamer ondernemingsbeleid

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Activerend hoorcollege

Begeleiding

Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
Formatieve feedback

Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenSchriftelijk examen100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenSchriftelijk examen100,00

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Praktijkboek strategie. Routeplan voor het ontwikkelen van werkbare bedrijfsstrategieVerplicht
  • Auteur: A. Heene, J. Vanhaverbeke, S. Vermeulen
  • Uitgever: Lannoo
  • Editie: Meest recente
  • ISBN-nr: 978-90-774-3253-2

Andere studiematerialen

Via Chamilo

Extra oefeningen en oplossingen worden via Chamilo ter beschikking gesteld. Indien gewenst printen de studenten zelf de documenten.

Studiekosten

Kosten handboek:
€34,99 (Richtprijs - Praktijkboek strategie)


Kosten verbonden aan gastsprekers:

Kosten worden gespreid over alle studenten (relatiegeschenk + kilometervergoeding).

Facultatief:
Kosten voor het printen van de documenten op Chamilo.

Trefwoorden

Strategisch management