Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Lavaerts Peter
Andere docenten: Chaltin Joanna
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Kan in eigen woorden verwoorden wat het strategisch marketingplanningsproces inhoudt
Kan de stappen bij marketingplanning beschrijven
Kan marketingdoelstellingen/metrics formuleren vanuit een SWOT-analyse aan de hand van een eenvoudige case
Kan een passende marketingstrategie formuleren aan de hand van een eenvoudige case
Kan een strategisch marketingplan aan de hand van een eenvoudige case kritisch evalueren
Inhoud
De rol van marketing voor de organisatiestrategie
Strategische marktanalyse: interne en externe analyse (oa
Vijfkrachtenmodel van Porter en
Portfolio-analyse)
SWOT-analyse en het formuleren van marketingdoelstellingen
Strategische opties benoemen
Een marktgerichte strategie formuleren
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn
Eindcompetenties (lijst)
Kan vanuit een strategisch kader een strategisch marketingbeleid(-plan) ontwikkelen, uitvoeren, opvolgen en bijsturen |
Begeleiding
Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
Formatieve feedback
Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Niet-periode gebonden | Andere | 15,00 | Business game |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 85,00 | schriftelijk examen bestaande uit gesloten en open vragen |
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Strategische marketing: handboek voor vernieuwend denkenVerplicht - Auteur: GERBRAND RUSTENBURG
- Uitgever: Acco
- Editie: 23/mei/14
- ISBN-nr: 978-90-334-9539-7
Studiekosten
Handboek tegen marktprijs
Business game: 20,00 euro