Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Marketingstrategie34010/4144/1819/1/50
Studiegids

Marketingstrategie

34010/4144/1819/1/50
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk
Hoorcollege18,00 uren
Werkcollege6,00 uren
Zelfstudie51,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Lavaerts Peter
Andere docenten: Chaltin Joanna
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Kan in eigen woorden verwoorden wat het strategisch marketingplanningsproces inhoudt
Kan de stappen bij marketingplanning beschrijven
Kan marketingdoelstellingen/metrics formuleren vanuit een SWOT-analyse aan de hand van een eenvoudige case
Kan een passende marketingstrategie formuleren aan de hand van een eenvoudige case
Kan een strategisch marketingplan aan de hand van een eenvoudige case kritisch evalueren

Inhoud

De rol van marketing voor de organisatiestrategie
Strategische marktanalyse: interne en externe analyse (oa Vijfkrachtenmodel van Porter en Portfolio-analyse)
SWOT-analyse en het formuleren van marketingdoelstellingen
Strategische opties benoemen
Een marktgerichte strategie formuleren

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties (lijst)

Kan vanuit een strategisch kader een strategisch marketingbeleid(-plan) ontwikkelen, uitvoeren, opvolgen en bijsturen

Onderwijsvorm

  • Activerend hoorcollege
  • Oefensessie
    Extra informatie: simulatiespel

Begeleiding

Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
Formatieve feedback

Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenAndere15,00Business game
Periode gebondenSchriftelijk examen85,00schriftelijk examen bestaande uit gesloten en open vragen

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Strategische marketing: handboek voor vernieuwend denkenVerplicht
  • Auteur: GERBRAND RUSTENBURG
  • Uitgever: Acco
  • Editie: 23/mei/14
  • ISBN-nr: 978-90-334-9539-7

Studiekosten

Handboek tegen marktprijs
Business game: 20,00 euro