Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
- Bachelor in het office management
Keuzepakket:
- 3MA - Expertentraject, minstens 9 studiepunten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Chaltin Joanna
Andere docenten: Lavaerts Peter
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Doelstellingen
Kan de basisbegrippen en componenten van marketing, marketingmanagement en marketingstrategie uiteenzetten
Kan de ontwikkelingen en trends in marketing duiden
Kan de stappen die leiden tot een klantgerichte marketingstrategie (segmentering, targeting en positionering) toelichten
Kan de onderlinge samenhang van de marketingmixinstrumenten expliciteren
Kan de principes van duurzame marketing beschrijven
Inhoud
De betekenis van marketing
De marketingomgeving : macro- & meso-omgeving- belang van trends
Koopgedrag in B2C en B2B
Marktsegmentatie- doelgroepbepaling-positionering
Marketingmix instrumenten : product-prijs-distributie-communicatie
Duurzame marketing
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
Eindtermen Secundair Onderwijs
Eindcompetenties (lijst)
Kan vanuit een strategisch kader een strategisch marketingbeleid(-plan) ontwikkelen, uitvoeren, opvolgen en bijsturen |
Onderwijsvorm
Activerend hoorcollege
Oefensessie
Begeleiding
Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
Formatieve feedback
Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 100,00 | |
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Marketing, de essentie + MyLab NVerplicht - Auteur: Philip Kotler
- Uitgever: Pearson Benelux
- Editie: meest recent
- ISBN-nr: 978-90-430-3652-8
Studiekosten
Handboek tegen marktprijs