Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Project logistiek management: Bedrijfsanalyse33947/4144/1819/1/42
Studiegids

Project logistiek management: Bedrijfsanalyse

33947/4144/1819/1/42
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • logistiek management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk84,00 uren
Hoorcollege8,00 uren
Werkcollege8,00 uren
Zelfstudie
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Celis Kerstien
Andere docenten: Cordonnier Cleo, Declercq Marjan
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

  • Kan volgens doel en doelgroep effectief en efficiënt schriftelijk communiceren binnen een begeleide projectcontext.
  • Kan door een logische en gepaste structuur de toegankelijkheid van een tekst verhogen binnen een begeleide projectcontext.
  • Kan correct, duidelijk, gepast (zakelijk), aantrekkelijk en efficiënt formuleren binnen een begeleide projectcontext.
  • Kan de vormvereisten van onderzoeksrapporten toepassen binnen een begeleide projectcontext.
  • Kan via een geschikte lay-out een tekst toegankelijk maken binnen een begeleide projectcontext.
  • Kan correct citeren, parafraseren en refereren binnen een begeleide projectcontext.
  • Kan een rapport beknopt samenvatten (executive summary) binnen een begeleide projectcontext.
  • Kan volgens doel en doelgroep effectief en efficiënt mondeling communiceren binnen een begeleide projectcontext.
  • Kan een geschikt communicatiemedium kiezen en het professioneel toepassen binnen een begeleide projectcontext.
  • Kan op een gepaste manier projectresultaten verdedigen binnen een begeleide projectcontext.
  • Kan autonoom een deel van de supply chain van een organisatie uittekenen en beschrijven.
  • Kan informatie uit de context zoeken, raadplegen en selecteren (contextanalyse).
  • Kan verschillende - indien nodig gespecialiseerde, vakspecifieke - bronnen zoeken, kritisch beoordelen en aan de hand hiervan selecteren (literatuuranalyse).
  • Kan een duidelijke afgebakende probleemstelling helder formuleren.
  • Kan een heldere en afgebakende onderzoeksvraag formuleren.
  • Kan onderzoeksresultaten aftoetsen aan criteria van goed onderzoek.
  • Kan vanuit de onderzoeksvragen de juiste onderzoeksvorm en -methodiek kiezen en rechtvaardigen.
  • Kan een onderzoeksplan opmaken.
  • Kan heldere conclusies trekken als antwoord op de onderzoeksvragen en het formuleren van een oplossing.
  • Kan het belang inzien van een onderzoekende attitude voor zichzelf, het werkveld en de maatschappij.
  • Kan, onder begeleiding, een strategische analyse maken van een onderneming en haar positie in een bepaalde sector.
  • Kan veilig IT-gedragstellen en Outlook efficiënt beheren.
  • Kan onder begeleiding de mogelijkheden van de gevorderde tekstverwerkingsfuncties efficiënt aanwenden bij de verwerking van een bedrijfsgerichte opdracht.
  • Kan onder begeleiding gericht een it-tool selecteren en efficiënt aanwenden voor correspondentie, vergaderingen en beveiligen ter ondersteuning van een bedrijfsgerichte opdracht.
  • Kan technieken en principes van projectmanagement toepassen in een eenduidige (of eenvoudige) context.
  • Kan reflecteren over zijn future proof skills en op eigen initiatief bijsturen/acties ondernemen om te remediëren en/of te excelleren.
    Deze future proof skills zijn:
  • Kan kansen herkennen en ernaar handelen.
  • Kan initiatief nemen en daadkrachtig zijn.
  • Kan durf en bereidheid tonen tot het nemen van risico's.
  • Kan doorzetten en ondanks weerstand zijn doel of mening verdedigen.
  • Kan op een gedreven manier resultaten nastreven.
  • Kan (makkelijk) originele en creatieve oplossingen bedenken door (probleem)situaties ""out-of-the-box"" vanuit alternatieve invalshoeken te benaderen.
  • Kan gepast en adequaat reageren in geval van wijzigende omstandigheden, tijds-en werkdruk, tegenslag of kritiek.
  • Kan op een kritische manier stappen vooruit denken en anticiperen op mogelijke hindernissen.
  • Kan zich openstellen voor een vernieuwende aanpak en/of vernieuwende ideeën (open-minded).
  • Kan op een constructieve manier bijdragen aan een kwaliteitsvol gezamenlijk resultaat dat zijn persoonlijk belang overstijgt en hierbij teamgeest tonen.
  • Kan zich aan de collectieve werkafspraken en deadlines houden en signaleert tijdig eventuele obstakels voor deze afspraken.
  • Kan respect tonen voor (de inbreng van) andere teamleden en ondersteunt hen indien nodig.
  • Kan zich uitdrukken op een heldere, verstaanbare en compacte manier, hierbij ondersteund door de gepaste lichaamstaal.
  • Kan zich begripsvol inleven in en/of rekening houden met de gedachten en gevoelens van anderen.
  • Kan luisteren naar anderen (oogcontact, laten uitspreken, doorvragen,…).
  • Kan op een respectvolle en constructieve manier reageren op verkregen feedback.
  • Kan op een gepaste manier feedback geven aan anderen.
  • Kan kritisch de voor-en nadelen van beslissingen/oplossingen afwegen om tot weloverwogen doordachte beslissingen te komen.
  • Kan vlot onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken, zich niet in details verliezen en het overzicht behouden door planmatig en gestructureerd te werken.

Inhoud

De student moet per twee een concrete situatie op het vlak van strategisch management en op het vlak van logistiek (met name aankoop) herkennen en kunnen beschrijven. Hierbij wordt de student aangemoedigd om op een gestructureerde wijze, met grote mate van autonomie naar een bruikbaar resultaat te streven. Hiervoor is een grote zelfwerkzaamheid en een kritische (zelf) observatie bij de student nodig.

Aan de hand van deze opdracht wordt de reeds verworven theoretische kennis (o.a. Internationale handel, Supply Chain Basics, Spreadsheettoepassingen, Communicatievaardigheden, Strategisch management, Onderzoeksvaardigheden...) op een professionele en projectmatige wijze geïntegreerd in hun eerste praktijkervaring.


De student kan de competenties van communicatieve en onderzoeksvaardigheden toepassen in communicatie- en onderzoekstaken verbonden aan het project Logistiek management: bedrijfsanalyse.

Op die manier leert de student communiceren en onderzoeken in een authentieke context.


Binnen een gegeven tijdsbestek verwerken de studenten de output van hun onderzoek in een overzichtelijk verslag. De studenten lichten hun resultaten toe tijdens een gesprek.

Elke student krijgt persoonlijke feedback op zijn prestaties en resultaten.


De studenten onderzoeken de strategie en het inkoopproces van een bestaand bedrijf. Ze nemen interviews af, beschrijven goederentypes en stellen processtroomdiagrammen op en evalueren deze informatie ten opzichte van de theoretische modellen. De essentie van het project is dat de student, door middel van bronnenonderzoek en een beperkt aantal interviews de relevante informatie verzamelt over het bedrijf en het effectieve inkoop- of verzendingsproces en deze informatie structureert en verwerkt in een evaluerend verslag. De student houdt een portfolio bij van alle taken binnen dit project.

De student maakt ook gebruik van de vereiste ICT-toepassingen.

 

In het kader van zijn persoonlijke ontwikkeling maakt de student ook een:

  • Reflectie future proof skills
  • Persoonlijkheidstest

Volgtijdelijkheid (VT)

geslaagd of gedelibereerd voor Strategisch management OF simultaan te volgen met Strategisch management.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn.

Eindcompetenties (lijst)

Kan zelfstandig een onderzoek stapsgewijs en op een professionele manier ontwerpen en uitvoeren
Kan adequaat en efficiënt complexe taken in de verschillende subdomeinen van de logistiek met in acht name van de beroepsdeontologie uitvoeren
Kan autonoom logistieke bedrijfsvraagstukken en -processen analyseren en optimaliseren vanuit een management helicopterview en/of expertisedomein rekening houdend met bedrijfseconomische, financiële, juridische basisconcepten en basisconcepten rond duurzaamheid
Kan op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier een project managen
Kan vanuit reflectie groeien naar een zelfsturende en ondernemende professional
Kan effectief communiceren in elke professionele context

Onderwijsvorm

  • Oefensessie
  • Opdracht
  • Onderwijsleergesprek

Begeleiding

De docent staat ter beschikking van vragen voor en na de lesactiviteiten en via mail.

Intervisie: studenten brengen hun ervaringen in, wisselen onderlinge ervaringen uit onder begeleiding van de docent.

Formatieve feedback.

Groepsgesprek.

Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenPaper100,00Paper + Presentatie - Zie evaluatiekaart op Chamilo voor details. Om een credit te kunnen verwerven voor dit opleidingsonderdeel dient te student ook een kwaliteitsvolle reflectie te maken over zijn functioneren in het project (future proof skills).
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenPaper100,00Paper + Presentatie - Zie evaluatiekaart op Chamilo voor details. Om een credit te kunnen verwerven voor dit opleidingsonderdeel dient te student ook een kwaliteitsvolle reflectie te maken over zijn functioneren in het project (future proof skills).

Andere studiematerialen

Via Chamilo
Lesmateriaal wordt via Chamilo ter beschikking gesteld. Indien gewenst printen de studenten zelf de documenten.

 

Nuttig lesmateriaal

Cursusmateriaal Communicatievaardigheden, Onderzoeksvaardigheden, Strategisch management, Internationale handel, Supply Chain Basics, ...

Studiekosten

Kosten aanvullende kopieën:

Ongeveer €1


Kosten verbonden aan opdrachten (bv. rapporten, verplaatsingen,…):
Studenten interviewen voor dit OLOD een bedrijf waarvoor ze zich naar dit bedrijf dienen te verplaatsen en schrijven ook een rapport.

Facultatief:
Kosten voor het printen van de documenten op Chamilo.