Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Trendanalyse23239/4144/1819/1/11
Studiegids

Trendanalyse

23239/4144/1819/1/11
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • KMO-management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk6,00 uren
Werkcollege18,00 uren
Zelfstudie51,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Couck Petra
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

In eerste instantie zal de student inzicht krijgen in het begrip trends, hoe het ontstaansproces van een trend er uitziet en welke types trends er onderscheiden kunnen worden. Ook de maatschappelijke omgeving, het individu, lifestyle en de functie van de media worden verder geanalyseerd, op zich belangrijke gegevens wanneer het aankomt op de feitelijke uitvoering van trendanalyse. Na dit opleidingsonderdeel gevolgd te hebben zullen de studenten in staat zijn de verschillende domeinen van de maatschappij te kennen en te achterhalen welke de oorzaken zijn van bepaalde maatschappelijke trends. Daarnaast zullen ze ook inzicht krijgen in de manier waarop consumenten in hun behoeften voorzien en wat hiervoor bepalend is. Met behulp van consumententrends zullen ze leren wat er precies leeft in het gedachtegoed van de consument. Ten slotte zullen ze ook door verschillende sectoren in de markt te bestuderen verschillende consumenten- en markttrends kunnen onderkennen.
De student zal geconfronteerd worden met de toepassing van trends door o.a. gebruik te maken van een of meerdere trendtools. Deze tools helpen bedrijven/studenten om te brainstormen rond nieuwe creatieve ideeën en innovaties.
Dit opleidingsonderdeel beoogt een verdere uitdieping van het leren strategisch denken. De student moet bewust worden van de meerwaarde die trendanalyse kan bieden aan een onderneming.

Inhoud

  • Inleiding tot trends
  • Ontstaan van trends (Trendmodel)
    o Maatschappelijke omgeving
    o Individu en lifestyle (behoeften, waarden en drijfveren)
    o Subculturen
    o Media
  • Inventarisatie en uitdieping van actuele
    o Maatschappelijke trends
    o Consumententrends en
    o Markttrends
  • Brainstorm rond innovatie en creativiteit op basis van trends met behulp van de GPS voor ondernemen
  • Praktische toepassingen
    o Ontwikkelen van een portfolio
    o Student wordt "City cool hunt": trends spotten in een Europese dan wel Belgische stad
    *Trends detecteren
    *Trends analyseren
    *Trends interpreteren


Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

Basisbeginselen van marketing

Eindcompetenties (tekst)

1. Heeft een ruime kennis rond het begrip trends en trendanalyse.

Indicatoren:

  • Heeft kennis van de huidige en toekomstige maatschappelijke situatie.
  • Heeft kennis rond van wat trends zijn.
  • Heeft kennis van de verschillende types trends die er bestaan.
  • Heeft kennis van hoe trends precies ontstaan.
  • Heeft kennis van de verschillende domeinen van de maatschappij.
  • Heeft kennis van hoe consumenten in hun behoeften voorzien.
  • Heeft kennis van de waarden en drijfveren van consumenten.
  • Heeft kennis van hoe de markt zich ontplooit (markttrends).
  • Heeft kennis van de belangrijkste maatschappelijke trends.
  • Heeft kennis van de belangrijkste consumententrends.

2. Kan de theoretische kennis omzetten in praktische toepassingen die relevant zijn voor het implementeren van trends en trendanalyse in de marketingstrategie van een bedrijf.

Indicatoren:

  • Kan een trendpiramide opstellen.
  • Kan aantonen op welke trend(s) een bepaald product inspeelt.
  • Kan consumententrends aantonen d.m.v. enkele voorbeelden in de marktomgeving.
  • Kan trends toepassen op bepaalde doelgroepen.
  • Kan zelf een inventarisatie opstellen.
  • Kan trends toepassen op verschillende thema’s en sectoren (door het gebruik van verschillende trendtools bvb. GPS voor ondernemingen).

3. Algemene bedrijfgerichte vaardigheden en attitudes.

Indicatoren:

  • Integreren van hierboven vermelde kenniscompetenties.
  • Kan gebruik maken van het juiste bronmateriaal om trends te detecteren en op te volgen m.a.w. zal de snel evoluerende maatschappelijke trends volgen en op juistheid, volledigheid en actualiteit nagaan.
  • Kan informatie raadplegen, analyseren en verwerken om trends in kaart te brengen.
  • Werkt resultaat- en oplossingsgericht.
  • Kan zowel verbaal als schriftelijk vlot communiceren: correct, gestructureerd en met gebruik van het betreffende vakjargon.
  • Is leergierig en steeds bereid te verworven kennis te verbreden en/of te verdiepen.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Leergesprek, case studies, groepswerk, lezingen en gastcolleges, extra-muros, creativiteitssessies, Begeleid Zelfstandig Leren

Begeleiding

Coaching van praktijkopdrachten op basis van gedetailleerde briefing met duidelijke vermelding van leerdoelen, timing, planning, methodologie, evaluatievormen + peer evaluatie.
Integratie van feedbackmomenten in de praktijkopdrachten, individueel en/of per groep met formulering van verbeterpunten en remediëring.

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie:50% uitwerken van een portfolio op basis van de opgelegde opdrachten
    • periode gebonden evaluatie: 50% mondeling examen
  • Tweede examenkans:
    • 50% herwerken portfolio + 50% mondeling examen

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Trends Herkennen, Begrijpen, Gebruiken, CreërenVerplicht
  • Auteur: Fons Maenhoudt
  • Editie: 2012
  • ISBN-nr: 978-90-807-4041-9

Andere studiematerialen

Via Chamilo - indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

Studiereis en/of extra muros activiteiten: Trendtour Gent; ongeveer 5 euro

Studiekosten

Trends Herkennen, Begrijpen, Gebruiken, Creëren - Tegen marktprijs

Via Chamilo - indien gewenst printen de studenten zelf de documenten

Studiereis en/of extra muros activiteiten: Trendtour Gent; ongeveer 5 euro

Trefwoorden

Trendanalyse, IWETO-code:s191 - marktstudie