Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Webdesign23236/4144/1819/1/06
Studiegids

Webdesign

23236/4144/1819/1/06
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • KMO-management
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Webdesign
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Webdesign
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Webdesign (English taught)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Hoorcollege
Werkcollege24,00 uren
Zelfstudie51,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vermeulen Steven
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

De student leert zelfstandig een eenvoudige website ontwerpen met tekst, afbeeldingen, tabellen, formulieren, layers … en kan die ook op het Internet plaatsen. De website wordt ontwikkeld in Adobe Dreamweaver.

Inhoud

1.     Inleiding webdesign
2.     Basisprincipes HTML en CSS
3.     Websiteontwikkelingseditor

  • werkomgeving
  • structuur van de site plannen en implementeren
  • opmaak
  • CSS
  • hyperlinks
  • afbeeldingen en illustraties
  • lijsten
  • tabellen
  • sjablonen
  • formulieren
  • uploaden van de site
  • gebruik van DIV's

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Eindcompetenties (tekst)

1.   Heeft een basiskennis van en inzicht in HTML/XHTML en CSS en kan kritisch evalueren en combineren.

Indicatoren:

  • Kent de opbouw van een HTML-pagina.
  • Kent de belangrijkste tags.
  • Kent het verschil tussen relatieve en absolute hyperlinks en kan deze vlot aanmaken.
  • Ziet het belang in van het scheiden van de structuur (HTML) en de presentatie (CSS) van een webpagina.
  • Kan CSS gebruiken in een webpagina ('embedded style sheet' en 'linked stylesheet').
  • Kent de belangrijkste CSS-eigenschappen: color, background-color, ...

2.   Kan een (statische) website maken met een websiteontwikkelingseditor.

Indicatoren:

  • Kan werken met sites in een websiteontwikkelingseditor.
  • Kan:
    • werken met hyperlinks (ook het gebruik van een 'named anchor')
    • werken met lijsten (ordered en unordered), inclusief geneste lijsten
    • werken met tabellen (ook 'header' cellen gebruiken, cellen samenvoegen, ...)
    • werken met CSS ('type selectors' en 'class selectors')
  • Kent de voornaamste kenmerken van de grafische bestandsformaten (gif, jpeg en png).
  • Kan afbeeldingen opnemen in webpagina's.
  • Kan zelfstandig een op div's (layers) en tabellen gebaseerde website maken.
  • Kan een formulier ontwerpen.
  • Kan een website 'uploaden'.

3.   Functioneert met volledige autonomie en een ruime mate van initiatief.

Indicatoren:

  • Kan zelfstandig een website ontwerpen en op het Internet plaatsen.
  • Toont creativiteit bij het ontwerpen van zijn website.

Onderwijsorganisatie (omschrijving)

Vraag- en antwoordgesprekken, oefeningen

Begeleiding

Coaching when doing exercises.
Chamilo

Evaluatie (tekst)

  • Eerste examenkans:
    • niet-periode gebonden evaluatie: /
    • periode gebonden evaluatie: De student presenteert tijdens een mondeling examen een vooraf ontwikkelde website
  • Tweede examenkans:
    • De student doet aanpassingen aan de eerder gemaakte website, en presenteert deze tijdens een mondeling examen.

Andere studiematerialen

Via Chamilo: Lesmateriaal wordt via Chamilo aan de studenten ter beschikking gesteld; indien gewenst printen de studenten zelf de documenten