Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Internationale marketing33907/4144/1819/1/40
Studiegids

Internationale marketing

33907/4144/1819/1/40
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • KMO-management
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als International Marketing (English language)
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Internationale marketing
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Internationale marketing
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk
Hoorcollege12,00 uren
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie51,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Neetens Brigitte
Andere docenten: Bruyr Karin
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Kan het belang en de mogelijkheden om op commercieel vlak internationaal actief te zijn duiden.
Kan de componenten van een internationaal productbeleid (productinnovatie, merkenbeleid, assortimentsbeleid, servicebeleid,…) uiteenzetten.
Kan de componenten van een internationaal prijsbeleid uiteenzetten.
Kan de componenten van een internationaal communicatiebeleid (communicatiedoelgroep, communicatiedoelstellingen, communicatiestrategie, boodschap, communicatiemix: instrumenten en media, budget, effectenmetingen) uiteenzetten.
Kan de componenten van een internationaal distributiebeleid uiteenzetten.

Inhoud

Belang en de mogelijkheden om op commercieel vlak internationaal actief te zijn
Componenten van een internationaal productbeleid
     Productinnovatie
     Merkenbeleid
     Assortimentsbeleid
     Servicebeleid
Componenten van een internationaal prijsbeleid
Componenten van een internationaal communicatiebeleid
     Communicatiedoelgroep
     Communicatiedoelstellingen
     Communicatiestrategie
     Boodschap
     Communicatiemix: Instrumenten en media
     Budget
     Effectenmetingen
Componenten van een internationaal distributiebeleid
Internationaliseringsproces

Volgtijdelijkheid (VT)

simultaan te volgen met Marketingmanagement II OF geslaagd of gedelibereerd voor Marketingmanagement.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties (lijst)

Kan een marketingbeleid ontwikkelen, uitvoeren, opvolgen en bijsturen

Onderwijsvorm

  • Activerend hoorcollege
  • Lezing/getuigenis/gastspreker
  • Opdracht

Begeleiding

Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
Formatieve feedback

Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenPaper20,00
Periode gebondenSchriftelijk examen80,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenPaper20,00
Periode gebondenSchriftelijk examen80,00

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Internationale marketingVerplicht
  • Auteur: Brigitte Neetens
  • Uitgever: Plantyn
  • Editie: 2012
  • ISBN-nr: 978-90-301-3775-7

Andere studiematerialen

Slides, hand-outs gastsprekers en eigen nota's

Studiekosten

Handboek tegen marktprijs (ongeveer 60 euro)
Bijdrage bedank gastsprekers (1 euro)