Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Marketingmanagement II33897/4144/1819/1/88
Studiegids

Marketingmanagement II

33897/4144/1819/1/88
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • KMO-management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege36,00 uren
Werkcollege
Zelfstudie77,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Swinnen Jeroen
Andere docenten: Bruyr Karin, De Cubber Cristel, Demeulemeester Dominique, Desmet Regine, Van Wassenhove Tom
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Kan de componenten van een prijsbeleid uiteenzetten.
Kan de componenten van een prijsbeleid toepassen op een KMO-praktijkcase.
Kan de componenten van een communicatiebeleid (communicatiedoelgroep, communicatiedoelstellingen, communicatiestrategie, boodschap, communicatiemix: instrumenten en media, budget, effectenmetingen) uiteenzetten.
Kan de componenten van een communicatiebeleid (communicatiedoelgroep, communicatiedoelstellingen, communicatiestrategie, boodschap, communicatiemix: instrumenten en media, budget, effectenmetingen) toepassen op een KMO-praktijkcase.
Kan de componenten van een distributiebeleid uiteenzetten.
Kan de componenten van een distributiebeleid toepassen op een KMO-praktijkcase.
Kan de impact van personeel op commerciële activiteiten correct inschatten.

Inhoud

Componenten van een prijsbeleid
Componenten van een communicatiebeleid
     Communicatiedoelgroep
     Communicatiedoelstellingen
     Communicatiestrategie
     Boodschap
     Communicatiemix: Instrumenten en media
     Budget
     Effectenmetingen
Componenten van een distributiebeleid
Impact van personeel op commerciële activiteiten

Volgtijdelijkheid (VT)

binnen trajectschijf 1 al minstens 40 studiepunten afgewerkt hebben.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties (lijst)

Kan een marketingbeleid ontwikkelen, uitvoeren, opvolgen en bijsturen

Onderwijsvorm

  • Activerend hoorcollege
  • Lezing/getuigenis/gastspreker
  • Opdracht

Begeleiding

Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
De docent staat ter beschikking voor vragen voor en na de lesactiviteiten.
Formatieve feedback:
     Feedback tijdens de les.
     Mondelinge feedback van docent

Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenPaper30,00
Periode gebondenSchriftelijk examen70,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenSchriftelijk examen100,00

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Marketing. De nieuwe principes.Verplicht
  • Auteur: Steven Van Belleghem
  • Uitgever: Lannoo
  • Editie: laatste druk
  • ISBN-nr: 978-90-820-3372-4

Andere studiematerialen

Cursusmateriaal wordt via Chamilo ter beschikking gesteld.