Academiejaar
2018-19
Komt voor in:
- Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Gewicht:
3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)
Onderwijsorganisatie (studietijd)
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Wassenhove Tom
Andere docenten: Bruyr Karin, De Cubber Cristel, Goessens Luc
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Doelstellingen
Kan de componenten van een productbeleid (productinnovatie, merkenbeleid, assortimentsbeleid, servicebeleid,…) toepassen op een KMO-praktijkcase.
Kan de basisbegrippen en componenten van marketing, marketingmanagement en marketingstrategie uiteenzetten.
Kan de technieken en aandachtspunten om een markt- en klantenanalyse te maken toelichten.
Kan een markt- en klantenanalyse maken voor een KMO-praktijkcase.
Kan een marketingstrategie illustreren aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Kan de componenten van een marketingstrategie (segmentering, targeting en positionering) toelichten.
Kan de componenten van een marketingstrategie (segmentering, targeting en positionering) toepassen op een KMO-praktijkcase.
Kan de componenten van een productbeleid (productinnovatie, merkenbeleid, assortimentsbeleid, servicebeleid,…) uiteenzetten.
Inhoud
Basisbegrippen en componenten van marketing, marketingmanagement en marketingstrategie
Markt- en klantenanalyse
Componenten van een marketingstrategie
Segmentering
Targeting
Positionering
Componenten van een productbeleid
Productinnovatie
Merkenbeleid
Assortimentsbeleid
Servicebeleid
Volgtijdelijkheid (VT)
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Begincompetenties
In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn
Eindcompetenties (lijst)
Kan een marketingbeleid ontwikkelen, uitvoeren, opvolgen en bijsturen |
Begeleiding
Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
De docent staat ter beschikking voor vragen voor en na de lesactiviteiten.
Formatieve feedback:
Feedback tijdens de les
Evaluatie (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Periode gebonden | Schriftelijk examen | 100,00 | |
Boeken en syllabi
1. Verplicht aan te kopen boeken
Marketing, de essentie + MyLab NVerplicht - Auteur: Philip Kotler
- Uitgever: Pearson Benelux
- Editie: meest recent
- ISBN-nr: 978-90-430-3652-8