Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Marketingmanagement I33889/4144/1819/1/10
Studiegids

Marketingmanagement I

33889/4144/1819/1/10
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • KMO-management
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Gewicht: 3,00
Totale studietijd: 75,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2019 (Semester 2)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk
Hoorcollege12,00 uren
Werkcollege12,00 uren
Zelfstudie51,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Wassenhove Tom
Andere docenten: Bruyr Karin, De Cubber Cristel, Goessens Luc
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2

Doelstellingen

Kan de componenten van een productbeleid (productinnovatie, merkenbeleid, assortimentsbeleid, servicebeleid,…) toepassen op een KMO-praktijkcase.
Kan de basisbegrippen en componenten van marketing, marketingmanagement en marketingstrategie uiteenzetten.
Kan de technieken en aandachtspunten om een markt- en klantenanalyse te maken toelichten.
Kan een markt- en klantenanalyse maken voor een KMO-praktijkcase.
Kan een marketingstrategie illustreren aan de hand van praktijkvoorbeelden.
Kan de componenten van een marketingstrategie (segmentering, targeting en positionering) toelichten.
Kan de componenten van een marketingstrategie (segmentering, targeting en positionering) toepassen op een KMO-praktijkcase.
Kan de componenten van een productbeleid (productinnovatie, merkenbeleid, assortimentsbeleid, servicebeleid,…) uiteenzetten.

Inhoud

Basisbegrippen en componenten van marketing, marketingmanagement en marketingstrategie
Markt- en klantenanalyse
Componenten van een marketingstrategie
     Segmentering
     Targeting
     Positionering
Componenten van een productbeleid
     Productinnovatie
     Merkenbeleid
     Assortimentsbeleid
     Servicebeleid

Volgtijdelijkheid (VT)

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties (lijst)

Kan een marketingbeleid ontwikkelen, uitvoeren, opvolgen en bijsturen

Onderwijsvorm

  • Activerend hoorcollege
  • Lezing/getuigenis/gastspreker

Begeleiding

Individuele leerproblemen op eigen initiatief melden aan de docent.
De docent staat ter beschikking voor vragen voor en na de lesactiviteiten.
Formatieve feedback:
      Feedback tijdens de les

Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenSchriftelijk examen100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenSchriftelijk examen100,00

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Marketing, de essentie + MyLab NVerplicht
  • Auteur: Philip Kotler
  • Uitgever: Pearson Benelux
  • Editie: meest recent
  • ISBN-nr: 978-90-430-3652-8