Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Bachelorproef: Integraal project ondernemingen33857/4144/1819/1/86
Studiegids

Bachelorproef: Integraal project ondernemingen

33857/4144/1819/1/86
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • financie- en verzekeringswezen
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement als Bachelorproef: Integraal project ondernemingen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Gewicht: 8,00
Totale studietijd: 200,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar) of 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk196,00 uren
Hoorcollege4,00 uren
Werkcollege
Zelfstudie
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: D'Hondt Sven
Andere docenten: De Vleeschouwer Ineke
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar

Doelstellingen

Kan volgens doel en doelgroep effectief en efficiënt schriftelijk communiceren.
Kan door een logische en gepaste structuur de toegankelijkheid van een tekst verhogen.
Kan correct, duidelijk, gepast (zakelijk), aantrekkelijk en efficiënt formuleren.
Kan de vormvereisten van onderzoeksrapporten toepassen
Kan via een geschikte lay-out een tekst toegankelijk maken
Kan correct citeren, parafraseren en refereren
Kan een rapport benopt samenvatten (executive summary).
Kan volgens doel en doelgroep effectief en efficiënt mondeling communiceren.
Kan een geschikt communicatiemedium kiezen en het professioneel toepassen.
Kan op een gepaste manier projectresultaten verdedigen
kan technieken en principes van projectmanagement toepassen in een complexe context.
Kan blijk geven van een onderzoekende attitude
Kan een probleemstelling formuleren
Kan onderzoeksvragen afleiden uit de probleemstelling
Kan in functie van de onderzoeksvragen de geschikte onderzoeksmethodiek(en) selecteren en toepassen (gegevens verzamelen)
Kan de verzamelde gegevens juist verwerken en zo antwoord bieden op meerdere onderzoeksvragen
Kan vanuit een gegroeid zelfinzicht in zijn future proof skills, zijn persoonlijkheid en zijn talenten, op eigen initiatief zijn future proof skills bijsturen/acties ondernemen om te remediëren en/of te excelleren.

Deze future proof skills zijn:
• Kan kansen herkennen en ernaar handelen
• kan initiatief nemen en daadkrachtig zijn
• kan durf en bereidheid tonen tot het nemen van risico's
• Kan doorzetten en ondanks weerstand zijn doel of mening verdedigen
• Kan op een gedreven manier resultaten nastreven
• Kan (makkelijk) originele en creatieve oplossingen bedenken door (probleem)situaties ""out-of-the-box"" vanuit alternatieve invalshoeken te benaderen
• Kan gepast en adequaat reageren in geval van wijzigende omstandigheden, tijds-en werkdruk, tegenslag of kritiek
• Kan op een kritische manier stappen vooruit denken en anticiperen op mogelijke hindernissen
• Kan zich openstellen voor een vernieuwende aanpak en/of vernieuwende ideeën (open-minded)
• Kan op een constructieve manier bijdragen aan een kwaliteitsvol gezamenlijk resultaat dat zijn persoonlijk belang overstijgt en hierbij teamgeest tonen.
• Kan zich aan de collectieve werkafspraken en deadlines houden en signaleert tijdig eventuele obstakels voor deze afspraken.
• Kan respect tonen voor (de inbreng van) andere teamleden en ondersteunt hen indien nodig
• Kan zich uitdrukken op een heldere, verstaanbare en compacte manier, hierbij ondersteund door de gepaste lichaamstaal.
• Kan zich begripsvol inleven in en/of rekening houden met de gedachten en gevoelens van anderen
• Kan luisteren naar anderen (oogcontact, laten uitspreken, doorvragen,…)
• Kan op een respectvolle en constructieve manier reageren op verkregen feedback
• Kan op een gepaste manier feedback geven aan anderen
• Kan kritisch de voor-en nadelen van beslissingen/oplossingen afwegen om tot weloverwogen doordachte beslissingen te komen
• Kan vlot onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken, zich niet in details verliezen en het overzicht behouden door planmatig en gestructureerd te werken

kan een inhoudelijk correct en gestructureerd onderzoeksrapport uitschrijven, gelieerd aan minstens 1 doelstelling op integreren-niveau uit de leerlijn analyseren en adviseren
Kan vanuit de analyse van de ondernemingsproblematiek en vanuit de macro-economische context voor de verschillende risico's verbonden aan de (inter)nationale handel een optimalisering voorstellen en onderbouwen, in relatie met andere domeinen van verzekeringen en financiën
Kan vertrekkende vanuit een preventieanalyse en de bestaande verzekeringspolissen van een onderneming alle ondernemingsrisico's kritisch beoordelen
Kan vertrekkende vanuit een bedrijfsanalyse relevante interne en externe data verzamelen om het verzekeringspakket van een bedrijf te optimaliseren
Kan in een real life bedrijfsomgeving bedrijfsdocumenten kritisch doorlichten en linken leggen naar en tussen specifieke domeinen van verzekeringen, risicobeheer en financieel management
Kan in een real life bedrijfsomgeving de financiële situatie van een onderneming kritisch beoordelen in het kader van een kredietrelatie
Kan in een real life bedrijfsomgeving een kritisch oordeel vellen over de financiële situatie van een onderneming en een optimaal advies verstrekken over risico's in het betalingsverkeer, kredietverlening en verzekeringen.
kan een koppeling maken tussen de technische kenmerken van een financieel en een verzekeringsproduct en het profiel van de klant
kan in een real life omgeving een optimaal advies verstrekken over financiële en verzekeringsproducten in een specifieke ondernemingssituatie
kan een optimaal verzekeringspakket adviseren
Kan verschillende - indien nodig gespecialiseerde, vakspecifieke - bronnen zoeken, kritisch beoordelen en aan de hand hiervan selecteren (literatuuranalyse).

Inhoud

Het project ondernemingen is een geïntegreerde opdracht waarbij groepjes studenten de verworven expertise in de verschillende domeinen van verzekeringen en financiën (optimaliseren en ze daadwerkelijk) toepassen in de praktijk door een aan hen toegewezen bedrijf door te lichten en concrete verbeterpunten voor te stellen voor het verzekeringspakket, het financieel management en de risicobeheersing in het betalingsverkeer. Hierbij dienen ze op een gepaste wijze met het bedrijf te communiceren.

Reflectie future proof skills 

Volgtijdelijkheid (VT)

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN binnen trajectschijf 2 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN pas te volgen in jaar van afstuderen.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties (lijst)

Kan dossiers behandelen, beoordelen en optimaliseren
Kan een financieel beleid en financiƫle beslissingen op korte en lange termijn kritisch doorlichten en beoordelen
Kan effectief communiceren in elke professionele context
Kan met klanten onderhandelen en een klantgericht advies formuleren
Kan projectmatig werken en een onderzoek stapsgewijs en op een professionele manier ontwerpen en uitvoeren
Kan risico's analyseren en kritisch beoordelen
Kan vanuit reflectie groeien naar een zelfsturende en ondernemende professional

Onderwijsvorm

  • Opdracht
  • Excursie
    Extra informatie: bezoek onderneming voor doorlichting

Begeleiding

De student wordt opgevolgd door een promotor die de kwaliteit van de afgeleverde Bachelorproef ondersteunt. Studenten houden daarom regelmatig contact met hun promotor in de loop van hun onderzoek.

Formatieve feedback.

Groepsgesprek

Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenPaper75,00groepspaper, detail puntenverdeling op evaluatiekaart op Chamilo
Om een credit te kunnen verwerven voor dit opleidingsonderdeel dient een kwaliteitsvolle reflectie over de future proof skills gemaakt te worden.
Periode gebondenPresentatie25,00presentatie en verdediging
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenPaper75,00herwerking onderzoeksrapport, detail puntenverdeling op evaluatiekaart op chamilo
Om een credit te kunnen verwerven voor dit opleidingsonderdeel dient een kwaliteitsvolle reflectie over de future proof skills gemaakt te worden.
Periode gebondenPresentatie25,00presentatie en verdediging