Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Taaltraining Frans en Engels33852/4144/1819/1/13
Studiegids

Taaltraining Frans en Engels

33852/4144/1819/1/13
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 3
    Afstudeerrichting:
    • financie- en verzekeringswezen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Gewicht: 4,00
Totale studietijd: 100,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Semester 1)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk12,00 uren
Hoorcollege
Werkcollege36,00 uren
Zelfstudie52,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Moenssens Sabine
Andere docenten: Van Cauwenberghe Marianne
Taalvak: Ja, meerdere talen
Onderwijstalen: Engels, Frans
Kalender: Semester 1

Doelstellingen

Toont een betrekkelijk grote beheersing van de grammatica en maakt geen vergissingen die tot misverstanden leiden. (Frans, ERK-B2)
Trefzekerheid in woordkeuze in onderwerpen van het vakgebied is over het algemeen hoog, al komen enige verwarring en onjuist woordgebruik wel voor zonder de communicatie in de weg te staan. (Frans, ERK-B2)
Kan artikelen en verslagen over hedendaagse problemen (gelinkt aan het vakgebied) begrijpen, waarin de schrijvers bepaalde stellingen nemen. (Frans, ERK-B2)
Kan uitgebreide betogen en complexe redeneringen volgen, mits het onderwerp redelijk vertrouwd is en de richting van de discussie wordt aangegeven met expliciete signalen. (Frans, ERK-B2)
Kan een duidelijke, voorbereide presentatie geven, daarbij argumenten voor of tegen een bepaald standpunt noemen en de voor- en nadelen van verschillende opties geven. (Frans, ERK-B2)
Kan zijn of haar mening bijdragen, verantwoorden en staande houden, alternatieve voorstellen beoordelen en hypothesen stellen en beantwoorden (Frans, ERK-B2)
Kan een verslag verslag schrijven waarin een argument wordt opgebouwd en redenen voor of tegen een bepaald standpunt noemen en de voor- en nadelen van verschillende opties uitleggen. (Frans, ERK-B2)
Toont een betrekkelijk grote beheersing van de grammatica en maakt geen vergissingen die tot misverstanden leiden. (Engels, ERK-B2)
Trefzekerheid in woordkeuze in onderwerpen van het vakgebied is over het algemeen hoog, al komen enige verwarring en onjuist woordgebruik wel voor zonder de communicatie in de weg te staan. (ERK-B2)
Kan op detailniveau een breed scala van lange, complexe teksten begrijpen die veel worden aangetroffen in zijn of haar vakgebied, en fijnere details herkennen zoals houdingen en uitgesproken of impliciete meningen. (Engels, ERK-C1)
Kan gesproken standaardtaal verstaan, hetzij in direct contact, hetzij via de media, over vertrouwde en niet-vertrouwde onderwerpen die gewoonlijk worden aangetroffen in het professionele leven. Alleen extreem achtergrondgeluid, onvoldoende structuur in het betoog en/of idiomatisch taalgebruik ondermijnen het begrip van het gesprokene. (Engels, ERK-B2+)
Kan duidelijke, stelselmatig ontwikkelde beschrijvingen en presentaties geven, met de juiste nadruk op belangrijke punten en ter zake doende ondersteunende details. (Engels, ERK-B2+)
Kan spontaan afwijken van een voorbereide tekst en ingaan op belangwekkende punten die vanuit het publiek worden aangedragen. (Engels, ERK-B2+)
Kan informatie en argumenten uit verschillende bronnen bijeenvoegen en mondeling rapporteren. (Engels, ERK-B2)
Kan actief deelnemen aan alledaagse en niet-alledaagse formele discussies en daarbij de discussie over zaken met betrekking tot zijn of haar vakgebied in detail volgen en zijn of haar mening bijdragen, verantwoorden en staande houden, alternatieve voorstellen beoordelen en hypothesen stellen en beantwoorden. (Engels, ERK-B2)

Inhoud

Taaltraining Frans en Engels
1. Linguïstische competenties: grammaticale structuren tot op niveau B2
2. Receptieve vaardigheden: luisteren en lezen: actualiteit volgen
3. Productieve en interactieve vaardigheden: spreken en schrijven:
• Discussie en debat over actuele topics voeren
• Verslag: kritisch reflecteren en rapporteren over actuele topics en/of regelgeving in de sector

Volgtijdelijkheid (VT)

(((geslaagd of gedelibereerd voor Frans EN geslaagd of gedelibereerd voor Partim Beroepsgericht Frans I) OF geslaagd of gedelibereerd voor Frans) OF geslaagd of gedelibereerd voor Beroepsgericht Frans II en III) EN (((geslaagd of gedelibereerd voor Engels EN geslaagd of gedelibereerd voor Partim Beroepsgericht Engels I) OF geslaagd of gedelibereerd voor Engels) OF geslaagd of gedelibereerd voor Beroepsgericht Engels II en III) .

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties (lijst)

Kan effectief communiceren in elke professionele context

Onderwijsvorm

  • Onderwijsleergesprek
  • Oefensessie
  • Opdracht

Begeleiding

De docent staat ter beschikking voor vragen voor en na de lesactiviteiten

Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenPortfolio60,00detail op evaluatiekaart op Chamilo
Periode gebondenMondeling examen40,00detail op evaluatiekaart op chamilo
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenMondeling examen70,00detail op evaluatiekaart op Chamilo
Periode gebondenSchriftelijk examen30,00detail op evaluatiekaart op Chamilo

Boeken en syllabi

1. Verplicht aan te kopen boeken
Absolute Financial EnglishVerplicht
  • Auteur: Julie Pratten
  • Uitgever: Intertaal
  • ISBN-nr: 978-94-629-3883-0