Toont een betrekkelijk grote beheersing van de grammatica en maakt geen vergissingen die tot misverstanden leiden. (Frans, ERK-B2)
Trefzekerheid in woordkeuze in onderwerpen van het vakgebied is over het algemeen hoog, al komen enige verwarring en onjuist woordgebruik wel voor zonder de communicatie in de weg te staan. (Frans, ERK-B2)
Kan artikelen en verslagen over hedendaagse problemen (gelinkt aan het vakgebied) begrijpen, waarin de schrijvers bepaalde stellingen nemen. (Frans, ERK-B2)
Kan uitgebreide betogen en complexe redeneringen volgen, mits het onderwerp redelijk vertrouwd is en de richting van de discussie wordt aangegeven met expliciete signalen. (Frans, ERK-B2)
Kan een duidelijke, voorbereide presentatie geven, daarbij argumenten voor of tegen een bepaald standpunt noemen en de voor- en nadelen van verschillende opties geven. (Frans, ERK-B2)
Kan zijn of haar mening bijdragen, verantwoorden en staande houden, alternatieve voorstellen beoordelen en hypothesen stellen en beantwoorden (Frans, ERK-B2)
Kan een verslag verslag schrijven waarin een argument wordt opgebouwd en redenen voor of tegen een bepaald standpunt noemen en de voor- en nadelen van verschillende opties uitleggen. (Frans, ERK-B2)
Toont een betrekkelijk grote beheersing van de grammatica en maakt geen vergissingen die tot misverstanden leiden. (Engels, ERK-B2)
Trefzekerheid in woordkeuze in onderwerpen van het vakgebied is over het algemeen hoog, al komen enige verwarring en onjuist woordgebruik wel voor zonder de communicatie in de weg te staan. (ERK-B2)
Kan op detailniveau een breed scala van lange, complexe teksten begrijpen die veel worden aangetroffen in zijn of haar vakgebied, en fijnere details herkennen zoals houdingen en uitgesproken of impliciete meningen. (Engels, ERK-C1)
Kan gesproken standaardtaal verstaan, hetzij in direct contact, hetzij via de media, over vertrouwde en niet-vertrouwde onderwerpen die gewoonlijk worden aangetroffen in het professionele leven. Alleen extreem achtergrondgeluid, onvoldoende structuur in het betoog en/of idiomatisch taalgebruik ondermijnen het begrip van het gesprokene. (Engels, ERK-B2+)
Kan duidelijke, stelselmatig ontwikkelde beschrijvingen en presentaties geven, met de juiste nadruk op belangrijke punten en ter zake doende ondersteunende details. (Engels, ERK-B2+)
Kan spontaan afwijken van een voorbereide tekst en ingaan op belangwekkende punten die vanuit het publiek worden aangedragen. (Engels, ERK-B2+)
Kan informatie en argumenten uit verschillende bronnen bijeenvoegen en mondeling rapporteren. (Engels, ERK-B2)
Kan actief deelnemen aan alledaagse en niet-alledaagse formele discussies en daarbij de discussie over zaken met betrekking tot zijn of haar vakgebied in detail volgen en zijn of haar mening bijdragen, verantwoorden en staande houden, alternatieve voorstellen beoordelen en hypothesen stellen en beantwoorden. (Engels, ERK-B2)