Hogeschool Gent
Geraard de Duivelstraat 5 - 9000 Gent
Tel: 09 243 33 33 - E-mail: info@hogent.be
Website: www.hogent.be
Praktijkervaring II33842/4144/1819/1/61
Studiegids

Praktijkervaring II

33842/4144/1819/1/61
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • financie- en verzekeringswezen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 5 studiepunten
Gewicht: 5,00
Totale studietijd: 125,00 uren
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2018 (Academiejaar)

Onderwijsorganisatie (studietijd)

Onderwijs-, leer- en evaluatieactiviteiten
Begeleid zelfstandig/extern werk81,00 uren
Hoorcollege12,00 uren
Werkcollege20,00 uren
Zelfstudie12,00 uren
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Men kan dit opleidingsonderdeel enkel mits aparte toelating volgen binnen een creditcontract.
Titularis: Van Doorslaer Jan
Andere docenten: Berghs Katia, Dierickx Isabelle, Hermanns Severine
Taalvak: Nee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar

Doelstellingen

Kan in een complexe en authentieke context beleidsbeslissingen en/of keuzes analyseren en onderbouwde suggesties formuleren met het oog op een duurzame beleidsontwikkeling (ook wanneer dit niet meteen op korte termijn of enkel vanuit economisch-financieel oogpunt aangewezen lijkt.)
kan een onderbouwde mening formuleren over actuele, maatschappelijke en economische trends
Kan contacten leggen met professionele relaties in de sector en bouwt hierbij een netwerk uit
kan de verschillende modellen van koopgedrag typeren
kan de basistechnieken van onderhandelen verduidelijken
kan commerciële opportuniteiten inschatten en daarnaar handelen
kan een behoeftenanalyse maken van een klant
kan commerciële onderhandelingsstrategieën en –tactieken toepassen
kan alternatieve oplossingen voorstellen aan de klant
kan op een professionele manier omgaan met klachten
kan bezwaren van de klant op een klantvriendelijke en professionele manier weerleggen
kan klantgericht en deontologisch correct handelen in functie van de wettelijke voorschriften
kan een commercieel gesprek succesvol afsluiten
kan vanuit een deontologische beroepshouding een klantengesprek voeren met respect voor ethische principes
kan in een klantengesprek omgaan met factoren die een deontologische keuze kunnen bemoeilijken
kan reflecteren over zijn competenties en kan vertrekkend vanuit zijn zelfinzicht reflecteren over zijn keuze stageplaats en de richting die hij wil uitgaan in zijn professionele loopbaan
kan vanuit zijn inzicht over sterkten, zwakten en passies een CV personal branding opmaken.

Inhoud

1. Commerciële technieken:
• Persoonlijkheidskenmerken van een klantenadviseur/relatiebeheerder in de financiële en verzekeringssector;
• Koopgedrag van de afnemer van financiële en verzekeringsproducten
• Voorbereiding prospectiegesprek en adviserend gesprek: behoeften analyse door gebruik van vraagstellingstechnieken, argumenteren, onderhandelen, omgaan met bezwaren, afsluiten, klantgerichte nazorg …
• (Assur)Mifid – regels
• Praktijkervaring: observatie en voeren van prospectiegesprekken en adviserende gesprekken in functie van het profiel van de klant
2. Actuele topics en evolutie in de sector
3. Voorbereiding op het beroep: beroepencarrousel, bedrijfscultuur, CV personal branding en motivatiebrief, Belbin, voorbereiding stage …
4. Duurzaamheid in de financiële en de verzekeringssector

Volgtijdelijkheid (VT)

simultaan te volgen met Beurs en beleggingen.

Begincompetenties

In de facultaire onderwijs- en examenregeling (FOER) vind je de afspraken inzake volgtijdelijkheid die voor dit opleidingsonderdeel van toepassing zijn

Eindcompetenties (lijst)

Kan ethisch en vanuit duurzaamheidsprincipes handelen met in acht name van de beroepsdeontologie
Kan professioneel handelen vanuit een kritische reflectie op actuele, maatschappelijke en economische trends en gebeurtenissen
Kan vanuit reflectie groeien naar een zelfsturende en ondernemende professional
Kan met klanten onderhandelen en een klantgericht advies formuleren

Onderwijsvorm

  • Lezing/getuigenis/gastspreker
  • Oefensessie
  • Opdracht

Begeleiding

De docent staat ter beschikking voor vragen voor en na de lesactiviteiten.
Intervisie: studenten brengen hun ervaringen in, wisselen onderlinge ervaringen uit onder begeleiding van de docent.
Mondelinge feedback van docent
individueel gesprek stage en CV personal branding

Evaluatie (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Niet-periode gebondenMondeling examen50,00detail op evaluatiekaart op Chamilo
Niet-periode gebondenObservatie van functioneren van de student20,00detail op evaluatiekaart op Chamilo
Niet-periode gebondenPortfolio30,00detail op evaluatiekaart op Chamilo/ om een credit te verwerven dienen de opdrachten rond een kwaliteitsvol CV personal branding en een gemotiveerde stage-keuze gemaakt te worden
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Periode gebondenMondeling examen50,00detail op evaluatiekaart op Chamilo
Periode gebondenPortfolio50,00detail op evaluatiekaart op Chamilo / om een credit te kunnen verwerven dienen de opdrachten rond een kwaliteitsvol CV personal branding en een gemotiveerde stage-keuze gemaakt te worden.

Studiekosten

kosten gastsprekers en extra muros uitstappen
Talententest 7€